Felmeddelande ABS

Published by Axel Lindgren on

Forum Teknik Felmeddelande ABS

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23665
    Axel Lindgren
    Deltagare

    Hej!

    På min 159.a har jag ett par gånger den senaste veckan fått ett felmeddelande när jag startar motorn. Det står ”ABS not in use consult handbook”. Ibland har det hjälpt att stänga av och starta motorn igen, men idag krävdes det 2 st omstarter för att meddelanbdet skulle försvinna.

    Ingen varningslampa lyser. Borde inte så vara fallet om abs är ur funktion? När meddelandet inte kom efter andra omstarten så testade jag att bromsa hårt och konstaterade då att abs fungerade. Någon som vet vad detta beror på?

    Axel Lindgren

    #23666
    Benny Steen
    Deltagare

    precis när tändningen slås på sker en kontroll av abs givarna, någon av givarna ger fel vilosignal.

    felet kommer förmodligen bli permanent framöver.
    du kan kolla felkoden för få veta vilken givare som bråkar.

    #23667

    Svårt att säga direkt men en ”uppkoppling” ger kanske svar.

    Min gissning blir: Batteriets kondition. Hur gammalt är det eller kör du mycket kortkörningar?
    Blir batterispänningen för låg och du startar bilen så hänger inte computern med. Startar du om bilen då den gått en stund så finns det tillräckligt med kräm i batteriet och allt fungerar igen. Min gissning alltså….

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #23668
    Timo Hursti
    Deltagare

    Jag har fått ännu fler lampor tända vid ett par kallstarter och fått tips om att det troligen är batteriet som spökar. Verkar troligt eftersom det går över sedan. En lustig (eller mindre lustig) grej i sammanhanget är att motorn inte vill stanna då man trycker in stoppknappen, fick hålla den intryckt en längre tid. Hastighetsmätaren funkade inte heller.

    #23669
    Benny Steen
    Deltagare

    Axel:  Om du slår på tändningen ENDAST,  men INTE startmotorn.  Får du felmeddl även då ? 
    ABS sensor kontrollen sker nämligen INNAN motorn startas. genom den kontrollen kan man utesluta dåligt batteri.

    Sedan kan man få ett felmeddelenade  även när bilen börjar rullat, om någon ABS sensor klarat initieringskontrollen men inte lämnar en vettig varvsignal som överenstämmer med dom övriga tre.  Men det är ett ovanligare fel. sist det hände hade abs sensorn lossnat och hängde i sladden 🙂



    #23670
    Axel Lindgren
    Deltagare

    Om jag endast slår på tändningen så får jag inte felmeddelandet. Innebär detta att jag kan utesluta dåligt batteri?

    Axel Lindgren

    #23671
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Axel Lindgren på 2014-01-28 17:24

    Om jag endast slår på tändningen så får jag inte felmeddelandet. Innebär detta att jag kan utesluta dåligt batteri?

    Tvärtom. Det är ett tecken på att det är batteriet som är problemet om felet uppstår efter du startat men inte om du bara slår på tändningen.

    #23672
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/254/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Thomas Sjölin</a> på 2014-01-28 17:27

    Inlägg av <a class=”af-profile-link” href=”http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/212/Default.aspx”>Axel Lindgren</a> på 2014-01-28 17:24

    <p>Om jag endast slår på tändningen så får jag inte felmeddelandet. Innebär detta att jag kan utesluta dåligt batteri?</p>

    Tvärtom. Det är ett tecken på att det är batteriet som är problemet om felet uppstår efter du startat men inte om du bara slår på tändningen.

    det var ett väldigt tvärsäkert uttalande thomas, 😉 redogör gärna mer om hur du gjorde din analys. kanske kan du lära oss något.

    min fråga om tändningsfråga ovan utesluter batteri fel, men det funkar inte att bara vända på diagnosen…

    /b

    #23673
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Benny, som vanligt väljer du att missförstå.

    Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig taffligt. Jag menade att det om det är ett tecken för något så är det precis det motsatta mot vad Axel trodde. Om det sedan ÄR det eller inte kan jag inte uttala mig om.

    Nåväl, jag ska sluta uttala mig om något alls. Lika bra det så kanske man slipper påhopp.

    #23674
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-01-28 18:43

    Benny, som vanligt väljer du att missförstå.

    Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig taffligt. Jag menade att det om det är ett tecken för något så är det precis det motsatta mot vad Axel trodde. Om det sedan ÄR det eller inte kan jag inte uttala mig om.

    Nåväl, jag ska sluta uttala mig om något alls. Lika bra det så kanske man slipper påhopp.

    ”Benny, som vanligt väljer du att missförstå.” 

    Jag vet inte alls vem du är Thomas eller om vi överhuvudtaget träffas.  Men du verkar  känner mig väldigt bra ?
     Varifrån kommer detta  synnerligen osympatiska omdöme du gör om mig ?

    Och JA jag tycker du uttrycker dig väldigt taffligt när du beskriver mig så. 

    Batteri analysen ville jag ju veta mera om. Uttala dig gärna i fortsättning.  
    Men om det blir otydligt måste vi kunna fråga dig utan att du uppfattar det som ett påhopp…

    Vi som läser  väljer inte att missförstå.. VI förstår inte vad du menar.
    Det var kanske klart för dig vad du menade.  Men det var det inte för mig därför frågar jag igen. 


     

     

     


    #23675
    Kenneth Larsson
    Deltagare

    En teori jag har med den typen av fel kan vara följande: När axel slår på tändningen är allt OK för att den spänning som finns i batteriet räcker för att få CAN systemet i bilen att kvittera allt som behöver kvitteras samt att starta alla styrenheter på ett riktigt sätt.

    När man sedan kör på startmotorn sjunker spänningen under någon referensnivå och i detta fallet verkar ABS vara lite kinkig (kan ju också bero på att det är ett av de viktigaste styrsystemen). Då kan det bli time-out på CAN signaler i ABS och den tänder varningslampan. Detta är min teori om det är så att felet bara kommer när/efter det att man kört på startmotorn.

    Man skulle ju kunna paralellkoppla en annan bil med startkablar inkopplade och köra samma manöver. Men troligen är det värst när bilen stått länge och det blir lägre spänning när man kör på starten vid låga temperaturer.

    #23676
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Inlägg av Benny Steen på 2014-01-28 19:05

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-01-28 18:43

    Benny, som vanligt väljer du att missförstå.

    Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig taffligt. Jag menade att det om det är ett tecken för något så är det precis det motsatta mot vad Axel trodde. Om det sedan ÄR det eller inte kan jag inte uttala mig om.

    Nåväl, jag ska sluta uttala mig om något alls. Lika bra det så kanske man slipper påhopp.

    ”Benny, som vanligt väljer du att missförstå.” 

    Jag vet inte alls vem du är Thomas eller om vi överhuvudtaget träffas.  Men du verkar  känner mig väldigt bra ?
     Varifrån kommer detta  synnerligen osympatiska omdöme du gör om mig ?

    Och JA jag tycker du uttrycker dig väldigt taffligt när du beskriver mig så. 

    Batteri analysen ville jag ju veta mera om. Uttala dig gärna i fortsättning.  
    Men om det blir otydligt måste vi kunna fråga dig utan att du uppfattar det som ett påhopp…

    Vi som läser  väljer inte att missförstå.. VI förstår inte vad du menar.
    Det var kanske klart för dig vad du menade.  Men det var det inte för mig därför frågar jag igen. 

     

    Jag menade inte att jag uttryckte mig taffligt om dig utan när jag svarade Axel. Jag uttalade mig utifrån vad som sagts tidigare i tråden, således borde det inte ha varit svårt att förstå vad jag menade. Men skit samma, jag tänker inte uttala mig mer, jag vet ju ingenting ändå.

    Sanningen är den att jag tyckte du uttryckte dig ganska spydigt och det var det jag reagerade på. Jag har aldrig gett uttryck för att jag kan allt om batterier så jag blev helt enkelt förbannad över hur du kommenterade det jag skrivit. Likaledes har du gjort i andra trådar mot andra skribenter och det var det jag menade när jag skrev att du som vanligt väljer att missförstå. Om du tycker att någon säger något som är felaktigt kanske du ska försöka uttrycka dig lite trevligare i fortsättningen, det är vad jag åsyftar. Förbannad härskarteknik är vad det är.

    Men, jag lägger ner detta. Jag vill inte var med längre, kan jag få tillbaka medlemsavgiften ASAP?

    #23677
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-01-28 19:52

    Inlägg av Benny Steen på 2014-01-28 19:05

    Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-01-28 18:43

    Benny, som vanligt väljer du att missförstå.

    Sedan kan jag erkänna att jag uttryckte mig taffligt. Jag menade att det om det är ett tecken för något så är det precis det motsatta mot vad Axel trodde. Om det sedan ÄR det eller inte kan jag inte uttala mig om.

    Nåväl, jag ska sluta uttala mig om något alls. Lika bra det så kanske man slipper påhopp.

    ”Benny, som vanligt väljer du att missförstå.” 

    Jag vet inte alls vem du är Thomas eller om vi överhuvudtaget träffas.  Men du verkar  känner mig väldigt bra ?
     Varifrån kommer detta  synnerligen osympatiska omdöme du gör om mig ?

    Och JA jag tycker du uttrycker dig väldigt taffligt när du beskriver mig så. 

    Batteri analysen ville jag ju veta mera om. Uttala dig gärna i fortsättning.  
    Men om det blir otydligt måste vi kunna fråga dig utan att du uppfattar det som ett påhopp…

    Vi som läser  väljer inte att missförstå.. VI förstår inte vad du menar.
    Det var kanske klart för dig vad du menade.  Men det var det inte för mig därför frågar jag igen. 

     

    Jag menade inte att jag uttryckte mig taffligt om dig utan när jag svarade Axel. Jag uttalade mig utifrån vad som sagts tidigare i tråden, således borde det inte ha varit svårt att förstå vad jag menade. Men skit samma, jag tänker inte uttala mig mer, jag vet ju ingenting ändå.

    Sanningen är den att jag tyckte du uttryckte dig ganska spydigt och det var det jag reagerade på. Jag har aldrig gett uttryck för att jag kan allt om batterier så jag blev helt enkelt förbannad över hur du kommenterade det jag skrivit. Likaledes har du gjort i andra trådar mot andra skribenter och det var det jag menade när jag skrev att du som vanligt väljer att missförstå. Om du tycker att någon säger något som är felaktigt kanske du ska försöka uttrycka dig lite trevligare i fortsättningen, det är vad jag åsyftar. Förbannad härskarteknik är vad det är.

    Men, jag lägger ner detta. Jag vill inte var med längre, kan jag få tillbaka medlemsavgiften ASAP?

    Jag tycker att du istället för att på ett offentligt forum som där här tilldela mig förklenande omdömen och  sätta dig själv till domare över vad jag skrivit i helt andra sammanhang  tar och plockar upp en telefon och ringer mig. Då kan du få säga vad du tycker.

    Aldrig någonsin har jag kallat folk saker, eller påstått saker om dom som du gör om mig just nu. 
    Den som uttrycker sig otrevligt är du.  
    Du lyckades till och med få med ytterligare två av dina personliga omdömen om mig i ditt sista inlägg.  

    Så jag håller fullständigt med dig. Vi lägger ner diskussionen nu 

    /B


    #23678

    Det är inte enkelt att svara på alla inlägg och ge ett 100%-igt rätt svar alla gånger. Speciellt numera då bilarna blivit såpass avancerade. Men om vi hjälps åt och klurar lite så kan vi komma rätt långt… Visst kan vi ifrågasätta teorier, men gäller kanske att tänka på hur man uttrycker sig i text. Kan lätt leda till missförstånd.
    Tebax till frågeställningen…
    Ju mer jag läser blir jag övertygad av att det är batterirelaterat. Om du bara låter tändningen gå igång uppstår inga fel.
    Om du gör ”som jag gör” och säkert de flesta med startknapp, hoppar in, in med nyckeln och direkt PÅ startknappen så dippar spänningen och du får felen du beskriver. Jag ”gissar” att datorn behöver iaf några sekunder på sig att starta, avläsa givare m.m.
    Gör testet som Kennet tipsar om, då borde det visa sig.

    På mitt jobb har vi maskiner som är utrustade med separata datasystem som kontrollerar utrustningen, det tar rätt lång tid att kicka igång computern. Där rekommenderar tillverkaren att alltid starta dieselmotorn innan styrsystemet startas. Allt för att undvika strömdippar.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.