Om växellådsfästena börjat ge upp kan man ju tänka sig att kanske kardangummina börjar få liknande slitage. Är de riktigt slut syns det på plats, börjar de bli halvslut syns det enklast när man plockar ner kardanen och böjer lite i dom. Då syns garanterat stora genomgående sprickor du inte alls var förberedd på. 
Märk upp vilken av de trearmade medbringarnas armar som möter vilken del av kardanen och se till att kunna sätta tillbaka den på precis den platsen. En del menar på att även skruvar, muttrar , brickor och eventuell smuts och fluglik är medbalanserade från fabrik och måste tillbaka på rätt plats. Om detta tvistar vatikanen fortfarande….. Viktigast är att om du behöver dela kardanen i mitten för att byta mittgummit så ska de två kardanhalvorna tillbaka på exakt samma splines! Märk upp dubbelt så att du inte kan missta en gammal fluglort för ditt körnslag! 
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser