Felsöka & sen byta hardyskiva/or Alfetta Berlina 2.0 -84

Published by Magnus Jeppsson on

Forum Teknik Felsöka & sen byta hardyskiva/or Alfetta Berlina 2.0 -84

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Magnus Jeppsson
    Deltagare

På min fantastiska Alfetta uppkom igår ett nytt oljud.

Ett hårt klonkande vid urkoppling & uppsläpp av koppling som upplevs komma “underifrån” och bakom mitten på bilen.

Trasig gummiskiva? Hur felsöker jag och hur byter jag?

Ska man “alltid” byta alla eller bara den som är sämst?

mvh

Magnus

Magnus i Lomma

Björn Hedberg
      Deltagare

Låter mera som paj växellådsfäste ,då hardyskiva får bilen att vibrera/skaka i friläge och följer varvtalet .

Magnus Jeppsson
        Deltagare

Aha?! Hur kollar man och åtgärdar det, då? 

Magnus i Lomma

Anders Eriksson
          Deltagare

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3821/Default.aspx

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Magnus Jeppsson
            Deltagare

Kalas, tack!

Det verkade ju “enkelt”. Det blir väl till att testa…

Magnus i Lomma

Om växellådsfästena börjat ge upp kan man ju tänka sig att kanske kardangummina börjar få liknande slitage. Är de riktigt slut syns det på plats, börjar de bli halvslut syns det enklast när man plockar ner kardanen och böjer lite i dom. Då syns garanterat stora genomgående sprickor du inte alls var förberedd på. 

Märk upp vilken av de trearmade medbringarnas armar som möter vilken del av kardanen och se till att kunna sätta tillbaka den på precis den platsen. En del menar på att även skruvar, muttrar , brickor och eventuell smuts och fluglik är medbalanserade från fabrik och måste tillbaka på rätt plats. Om detta tvistar vatikanen fortfarande….. Viktigast är att om du behöver dela kardanen i mitten för att byta mittgummit så ska de två kardanhalvorna tillbaka på exakt samma splines! Märk upp dubbelt så att du inte kan missta en gammal fluglort för ditt körnslag! 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Per Wadén
              Deltagare

Behöver du hjälp att få upp Alfettan på en lyft, kan vi i Svalöv hjälpa dig att konstatera vad som behöver göras.

Per

PerBerlina

Magnus Jeppsson
                Deltagare

Tack Per. Jag får väl försöka planera in en tur till Svalöv.

mvh Magnus

Magnus i Lomma

Martin Sipek
                  Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-01-05 23:41

En del menar på att även skruvar, muttrar , brickor och eventuell smuts och fluglik är medbalanserade från fabrik och måste tillbaka på rätt plats. Om detta tvistar vatikanen fortfarande….. Viktigast är att om du behöver dela kardanen i mitten för att byta mittgummit så ska de två kardanhalvorna tillbaka på exakt samma splines! Märk upp dubbelt så att du inte kan missta en gammal fluglort för ditt körnslag! 

Tack Fredrik, underbart skrivet, fick mig ett riktigt gott skratt!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.