Felsöka & sen byta hardyskiva/or Alfetta Berlina 2.0 -84

Published by Magnus Jeppsson on

Forum Teknik Felsöka & sen byta hardyskiva/or Alfetta Berlina 2.0 -84

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33022
    Magnus Jeppsson
    Deltagare

      På min fantastiska Alfetta uppkom igår ett nytt oljud.

      Ett hårt klonkande vid urkoppling & uppsläpp av koppling som upplevs komma “underifrån” och bakom mitten på bilen.

       

      Trasig gummiskiva? Hur felsöker jag och hur byter jag?

      Ska man “alltid” byta alla eller bara den som är sämst?

      mvh

      Magnus

       

      Magnus i Lomma

      #33023
      Björn Hedberg
      Deltagare

        Låter mera som paj växellådsfäste ,då hardyskiva får bilen att vibrera/skaka i friläge och följer varvtalet .

        #33024
        Magnus Jeppsson
        Deltagare

          Aha?! Hur kollar man och åtgärdar det, då? 

          Magnus i Lomma

          #33025
          Anders Eriksson
          Deltagare

            http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/3821/Default.aspx

             

             

            Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

            #33026
            Magnus Jeppsson
            Deltagare

              Kalas, tack!

              Det verkade ju “enkelt”. Det blir väl till att testa…

              Magnus i Lomma

              #33027

              Om växellådsfästena börjat ge upp kan man ju tänka sig att kanske kardangummina börjar få liknande slitage. Är de riktigt slut syns det på plats, börjar de bli halvslut syns det enklast när man plockar ner kardanen och böjer lite i dom. Då syns garanterat stora genomgående sprickor du inte alls var förberedd på. 

              Märk upp vilken av de trearmade medbringarnas armar som möter vilken del av kardanen och se till att kunna sätta tillbaka den på precis den platsen. En del menar på att även skruvar, muttrar , brickor och eventuell smuts och fluglik är medbalanserade från fabrik och måste tillbaka på rätt plats. Om detta tvistar vatikanen fortfarande….. Viktigast är att om du behöver dela kardanen i mitten för att byta mittgummit så ska de två kardanhalvorna tillbaka på exakt samma splines! Märk upp dubbelt så att du inte kan missta en gammal fluglort för ditt körnslag! 

              Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

              #33028
              Per Wadén
              Deltagare

                Behöver du hjälp att få upp Alfettan på en lyft, kan vi i Svalöv hjälpa dig att konstatera vad som behöver göras.

                Per

                PerBerlina

                #33029
                Magnus Jeppsson
                Deltagare

                  Tack Per. Jag får väl försöka planera in en tur till Svalöv.

                  mvh Magnus

                  Magnus i Lomma

                  #33030
                  Martin Sipek
                  Deltagare

                    Inlägg av Fredrik Assarsson på 2017-01-05 23:41

                     En del menar på att även skruvar, muttrar , brickor och eventuell smuts och fluglik är medbalanserade från fabrik och måste tillbaka på rätt plats. Om detta tvistar vatikanen fortfarande….. Viktigast är att om du behöver dela kardanen i mitten för att byta mittgummit så ska de två kardanhalvorna tillbaka på exakt samma splines! Märk upp dubbelt så att du inte kan missta en gammal fluglort för ditt körnslag! 

                    Tack Fredrik, underbart skrivet, fick mig ett riktigt gott skratt!

                  Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.