Felsökning cyl 3. 2,0JTS
Published by Peter Andersson on
- Detta ämne har 25 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 10 maj, 2018 kl. 06:36 av
Mats Elm.
-
FörfattareInlägg
-
3 juni, 2015 kl. 20:47 #28927
Peter Andersson
Deltagarehej. Tänkte skifta tändspole från cylinder 3 till annan cylinder för att se om det är den som orsakar felkod. Nu till min kanske korkade fråga. Vilken är cylinder 3. Äldre bilar man meckat med har ju numreringar men inte denna.
ange gärna nummer sett från oljepåfyllningen.
tack på förhand
/Peter
3 juni, 2015 kl. 21:05 #28928Rickard Bergh
Deltagarenr 1 är närmast höger framskärm(passagerarsidan) nr 3 är den andra från växellådan.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
3 juni, 2015 kl. 21:10 #28929Peter Andersson
DeltagareTackar. Uppskattar det snabba svaret!!
3 juni, 2015 kl. 22:18 #28930Peter Andersson
DeltagareSkiftat position på tändspole men felkoden pekar fortfarande ut cyl 3. Tändstift är nya.
vad är nästa steg?
/Peter
3 juni, 2015 kl. 22:24 #28931Igino Cazzola
DeltagareRaderade du koderna när du bytte plats på spolarna?
Jag är fullständigt Räserskadad
3 juni, 2015 kl. 22:40 #28932Rickard Bergh
Deltagarehar du raderat koderna och du har indikation på den cylindern fortfarande så kan det vara kabel fel. en kass spridare som gör att den inte får bränsle och då får du samma fenomen som om den bara går på tre cylindrar.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
3 juni, 2015 kl. 22:57 #28933Peter Andersson
DeltagareJapp raderade koderna, ska kolla en gång till att felet fortfarande ligger kvar på 3an nästa gång felet kommer. Jag märker inget fel på bilen förutom felkod. Ingen skillnad i bränsleförbrukning.
Är spridare nästa steg? Något man klarar av själv?
4 juni, 2015 kl. 13:12 #28934Peter Andersson
DeltagareOm spridare är orsaken till felet undrar jag följande
1) Borde man märka detta på motorgång?
2) Kan det hjälpa med något mirakelmedel som finns för bränslesystem?
Som sagt de felkoder jag lider av är P0300 (Misfire detected. generell) samt P0303 (Cylinder 3 Ignition failures)
4 juni, 2015 kl. 20:08 #28935Rickard Bergh
Deltagarehär kan du läsa lite om det.
http://engine-codes.com/p0300.html
är det en spridare så är den inte så rolig att byta. den sitter in i toppen direkt då det är en jts motor. inte samma sätt som på en vanlig TS motor.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
5 juni, 2015 kl. 09:35 #28936Thomas Karlsson
DeltagareHej, tändstift nya skriver du, har det uppstått efter bytet? Har du provat att skifta stift, det kan ju faktiskt vara fel på nya stift, t.ex. skador från monteringen eller typ skador om det tappats i golvet. mvh /thomas
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alfavirus -There are no alphavirus vaccines currently available
6 juni, 2015 kl. 07:21 #28937Kristofer Björklund
DeltagareBytte du plats på tändkabeln med? Dom går lätt sönder när man handskas med dom.
6 juni, 2015 kl. 09:26 #28938Rickard Bergh
Deltagareär bara en spole. det är ts motorn som har extra tändkabel från spolen. på jts finns bara spolen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
6 juni, 2015 kl. 10:04 #28939Peter Andersson
DeltagareHej. Tack för alla tips. Problemet fanns innan tändstiftbyte. Nu testas mirakelmedlet (redline).Efter det ska kontakter rengöras, enl google så även vanligt med de två kontaktstyckene in till ECU. Men en sak i taget. Efter det återstår byte av spridare. Återkommer med resultat.
6 juni, 2015 kl. 11:32 #28940Rickard Bergh
Deltagareinnan du verkligen byter spridaren så hade jag kollat upp elen och kablaget.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
7 juni, 2015 kl. 07:59 #28941Övergivna Forumposter
DeltagareHade samma problem och Risto på Befra felsökte spridaren genom att spruta in lite startgas och då tände den döda cylindern till. Bytte spridare på 2 timmar, det knöliga är att få bort luftburken. Skruva loss bromsvätskebehållaren, spjällhus och kabelstockarna fäll ner kablarna så de ligger under luftburken när alla infästningar är lossade då drar du luftburken mot vänstersidan av bilen och sen viker den uppåt. Ett tips är att lägga en tunn plastbit mellan luftburk och torpedplåt så fastnar inte ljuddämparplattan. Pridare 3 är enkel för den får du bort utan att släppa på insuget.
jonas
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.