Fiat 124 Spider

Published by Nihat Dizdar on

Forum Övriga Italienska märken Fiat 124 Spider

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

Enligt info vid helgens träff hos Klasén Bil i Halmstad fick vi så info om Fiat 124 Spider var riktigt läcker då de varit i USA och tittat på den. Jag hittade då bl.a. denna bild på den och tydligen skall det vara slutgiltiga bilder enligt clubalfa.it. Väldigt lovande vill jag säga och den skall tydligen först komma med 1,4 liters multiairmoter på 180hk och senare troligtvis med samma 1,75 liters motor som vi hittar i 4C.

Nihat Dizdar

Peter Braun
      Deltagare

Synd att det inte blev Alfa av den. Men Fiat kanske också behöver något kul. Med tanke på hur bra recensioner Mazda MX-5 fick så lovar det gott. 

Magnus Berg
        Deltagare

De va nog ett strategiskt bra beslut att ändra sig från den ursprungliga planen att göra en Alfa av det.
          Känns som planen med Alfa är mer premium än vad det varit tidigare. Att då göra en bil som ständigt kommer vara förknippad med Mazda känns rätt korkat. Dessutom har man ju tryckt mycket på “Emozione” och för att den ska vara total så tror jag Alfa behöver bibehållas italienskt med så mycket tillverkning som möjligt i Italien. Allt annat och dom tappar trovärdighet, speciellt när man flertalet gånger gått ut och sagt att Alfa bara ska tillverkas i Italien. Så som dom själva haussat framtiden runt märket så har dom inte råd med några snedsteg.

Kul att Fiat får en Spider igen! Även om det hade varit roligare om dom kunnat åstadkomma en själva. Men men om dom inte mäktar med det så är det nog en bra bil att utgå ifrån.

Nihat Dizdar
          Deltagare

Det är bara plattform man delar med Mazda, drivlina, kaross och interiör är helt unikt för båda märken. Finns faktiskt en liten bild på del av instrumentbrädan på clubalfa.it.

Nihat Dizdar

Magnus Berg
            Deltagare

Som jag har förstått det så ska dom byggas i samma fabrik i Hiroshima så det känns troligt att dom kommer dela en del komponenter utöver bottenplatta även om motor och drivlina såklart blir från Fiat och allt synligt kommer få en egen design. 
              Kommer säkert funka fint på en Fiat, men för en “premium-alfa” tror jag det hade varit taskigt mot varumärket.

Nihat Dizdar
              Deltagare

Nu blir det godis till Fiat 124 Spider älskare. En 200hk stradale version som kommer tävla i rally 2017!!!

Nihat Dizdar

Robert Jakobsson
                Deltagare

En “Fiata”  

Riktigt snygg, och nu ligger det en del klipp på YouTube med en härligt morrande Abarth version.

Alf1GT

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.