Fiat Coupé-bromsar på 116-serien?

Published by Björn Ek on

Forum Teknik Fiat Coupé-bromsar på 116-serien?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #28064
    Björn Ek
    Deltagare

      Jag har lite funderingar på att hänga på ok från en GTA på Alfettan och eftersom jag har kvar 4/98 så tittar jag på framskivor från Fiat coupé. Är det någon som har några erfarenheter av hur de skivorna passar våra bilar?

      I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

      #28065
      Benny Steen
      Deltagare

        http://www.brembo.com/it/Auto/Racing/Prodotti-strada/Documents/BREMBO_BRAKE_SPORT_DISC_APPLICATION_LIST.pdf

        Viktigt mått är offseten på skivan. Annars tar dom i spindeln alternativt hamnar skivan och bromsoken för långt ut mot fälgen.  
        Sikta på samma offset som orginal. Det blir annars för trångt och mycket mekigare att ordna adaptrar för oken.

        BMW E46 har samma offset, men tyvärr 5bult. Men bromskivor är annars enkla att borra nya hål i. Använd bara gamla skivorna som mall. Jag har BMW E46 M3 bromsskivor på 325x 28 , kostade kring 1000:- för 2st på ebay. Finns även 340×32 från M3 CLS, men dom är dyrare.

        Har du redan skaffat bromsoken ?,Det finns ju två versioner av Alfa GTA ok och den tidigare har mindre avstånd mellan fästöronen och kräver kapning i spindeln.   Dom senare GTA oken är radiellt monterade och blir enklare att få plats med.

        Alfa 166 3.0 bromsok enkla att hitta och har små yttermått,men större area på bromsbelägg än GTA. Dom har också större avstånd mellan fästöronbåde Både GTA oken är för 32mm skivor. gissningvis även 166 3.0 oken.

        Men 28mm skivor passar också på oken. vilken nästan är bra då det är svårt att få till adaptrarna att stämma hundraprocentigt.
        Större fälgar kan kan också behövas. 16  går men 17 är enklare att få tag i fälgar och däck.  

        #28066
        Benny Steen
        Deltagare

           

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.