Fiat Freemont

Published by Henrik Lindgren on

Forum Övriga Italienska märken Fiat Freemont

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Henrik Lindgren
    Deltagare

Hej ,

Har en vän som funderar på Fiat Freemont. Han frågar ju så klart mig eftersom jag kör Alfa och Fiat. 

Ser ju massa Freemont här i Göteborg men hur är de att äga?fel och problem eller oproblem.

Sen var det det här med dragvikten. Gick den att regga om för 1500 kg?

Mvh

Henrik

Mats Forssén
      Moderator

Inlägg av Henrik Lindgren på 2015-09-28 12:24

Hej ,

Har en vän som funderar på Fiat Freemont. Han frågar ju så klart mig eftersom jag kör Alfa och Fiat. 

Ser ju massa Freemont här i Göteborg men hur är de att äga?fel och problem eller oproblem.

Sen var det det här med dragvikten. Gick den att regga om för 1500 kg?

Mvh

Henrik

Jag kollar just nu efter vad jag ska ersätta 159:an med inom kort. Freemont är en av kandidaterna och släpvikt är viktigt   för mig.

Dieseln går att typa om till 1500kg i släpvikt, dock kvarstår samma totalvikt vilket innebär att man då får lasta väldigt lite i bilen (när man har släpet kopplat och lastat som jag förstår det).

Bensinaren går inte att typa om utan har 1100kg i släpvikt. 

Detta är egentligen den enda orsaken till att jag tvekar till en Freemont, känns “sådär” att köra med typ 400kg för mycket på kroken OCH samtidigt överskrida totalvikten för ekipaget rejält…

Ragnar Rosengren
        Deltagare

Lite bekymrande Fiat-tendenser här tycker jag… hmmm…

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Stefan Atterhall
          Moderator

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2015-09-28 14:30

Med en gammal Dodge som man satt nytt emblem och pris på, som helt plötsligt blev väldigt poppis på en marknad den inte var tänkt till öht?

Märk väl att Fiat som sådant inte har haft något att göra med framtagandet av denna bil, och att den tillverkas i Mexiko… Det var precis samma problem med Dodge Journey som den hette, och det är för att man i staterna bara drar släp bakom pick-uper…

Nästa generation Freemont kommer nog ha lite andra siffror ska du se…

Ska du släpa mycket, köp en Jeep Cherokee Limited med samma Multijet-diesel som sitter i Freemont men med en grym 9-vxl automat. Dragvikt? 2700kg – räcker det?

I/utanför garaget:
            - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
            - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
            - 156 Sportwagen 2.0 JTS TI -04
            - Sprint Veloce 1.7 8V -87
            - Alfasud TI 1.7 8V -78

Mats Forssén
            Moderator

Inlägg av Stefan Atterhall på 2015-09-28 15:12

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2015-09-28 14:30

Med en gammal Dodge som man satt nytt emblem och pris på, som helt plötsligt blev väldigt poppis på en marknad den inte var tänkt till öht?

Märk väl att Fiat som sådant inte har haft något att göra med framtagandet av denna bil, och att den tillverkas i Mexiko… Det var precis samma problem med Dodge Journey som den hette, och det är för att man i staterna bara drar släp bakom pick-uper…

Nästa generation Freemont kommer nog ha lite andra siffror ska du se…

Ska du släpa mycket, köp en Jeep Cherokee Limited med samma Multijet-diesel som sitter i Freemont men med en grym 9-vxl automat. Dragvikt? 2700kg – räcker det?

(trådkapning och i-landsproblem ON)

Fiat-tendeser – jaja… 
              Men vad ska man göra när Alfa dröjer med Giulian!? 
              Först hoppades jag på att den skulle lanseras i juni men det var ju “bara” den asbrutala & to-die-for QVn som kom ut ur garderoben då. Sen hoppades jag på Frankfurtsalongen och att Alfa där skulle visa, eller i varje fall släppa detaljer om, resten av Giuliasortimentet men så skedde inte. Nu pratas det om lansering i Giulian i Sverige i första kvartalet 2016 och då räknar jag med att de första leveranserna i bästa fall sker under våren men att det kan dröja till efter sommaren. 

Eftersom jag tog ut min 159:a i oktober 2012 och den var då en av de sista lagerbilarna och är tillverkad oktober 2011 så jag tycker att jag har stretchat ut stinten så långt som möjligt. Det kommer alltså gå ca 4,5 år från 159an tillverkades till det går att få leverans av en ersättare från Alfa vilket är helt sjukt lång tid. 

Detta gör att jag är dock extremt villrådig i val av ersättare och pendlar mellan Freemont, Voyager, Passat GTE, Octavia TSi RS och den senaste som är Mitsubishi Outlander PHEV. Provkörde en Freemont med bensinmotorn häromdagen och den var helt ok men inte “wow”. Samma handlare lurade mig även att prova en Giulietta QV och då väcktes ett habegär… 

Igår var jag och kollade på en Outlander på Hedin Bil och råkade då klämma på, och provsitta, en Giulietta QV och blev glad en gång till… 

Tyvärr är det ju hopplöst litet bagage på Giuliettan och då har jag ändå funderat på möjligheten till takbox för att kompensera. Dock kommer man inte runt det faktum att dragvikten på QVn är typ 1000kg så det går ju bara inte. Ska ju inte släpa mycket men en Abarth, några däck, ett depåtält och ett par bränsledunkar vill jag få med.

Nästa steg blir att försöka ta mig tid att provköra nån elhybrid så får vi se om det är en väg framåt eller om jag ska satsa på en Freemont och bygga ett släp i titan och/eller lätta Abarthen 200kg.  

Jag vill helst hålla mig från diesel men jag ska kolla på Cherokeen men jag tror att den ligger för högt i pris.

(trådkapning och i-landsproblem OFF)

Henrik Lindgren
              Deltagare

Nu är det ju inte jag som ska ha bilen , och han är ute efter en större familjebil o vill ha så mycket bil som möjligt för pengarna. OCh hur man en vänder på det så får man väldigt mycket för pengarna. Frågan är bara om hur den är att äga.  Jeepen är betydligt dyrare. Likadant Volvo XC xx om man ska ha samma utrustning. 

Åke Nyberg
                Deltagare

En väldigt trevlig och behändig bil är Skoda Yeti. Får dra 2 ton. Hjälpte Svärfar när han skulle byta ut Landrover Defendern att hitta en bra ersättare. Det blev 160 Hk TSI Bensin 4×4. Turbo och Kompressor. En smidig Swiss Armyknife som är rätt kompetent. Inte 7 sitsig men i övrigt trevlig och rätt kul att köra. Testvinnare i många år. Får vi ärva den framöver ( han är 80 + ) så grinar jag inte. Värd att titta på. Inte så jäkla lång att parkera heller i trånga fickor.

Björn Hedberg
                  Deltagare

Grand cherokee Hemi .Välbygd och stark nog ,ekonomin kanske inte ligger topp men man kan inte få allt .

Nihat Dizdar
                    Deltagare

Visst är det badge engineering men faktum är att man ändrade hela chassisättningen för att passa Europa (styvare och aktivare sättning med nya dämpare med automatisk nivåreglering), helt ny drivlina med Fiat Ducato motor och även helt ny inredning med mer Europeisk anpassning vad gäller design, funktion och materialval. Jag skulle vilja påstå att bättre familjebil är svårt att hitta för de pengarna med extremt höga utrustningsnivån. Visst, släpvagnsvikten är ett dilemma om man nu har behov av det. Var själv på väg att köpa en ny men det bilen en begagnad XC60 eftersom jag vill ha en GIULIA ???. Längtar till när den finns att köpa i rimliga versioner men tyvärr verkar det dröja ?.

Nihat Dizdar

Är det någon som har koll på hur värmen är på vintern med 170hk motorn? Man hör ju om så många dieselbilar där värmen inte knappt fungerar eller att det tar 20-40min innan det kommer värme.

Karl Sandler
                      Deltagare

Värmen är helt ok. Jag har sålt många Freemont. Det är en ok bil om man relaterar till pris. Inte så mycket mer strul än andra bilar. Svänghjulet har släppt på några stycken och lådan växlar segt som tusan, men mycket mer har jag inte att klaga på. Några bilar i början hade problem med bakljusen när man kopplade in drag, men nu har meckarna rutin på hur man ska göra. Man ska klippa in sig på orginalhärvan för att få det att lira. För övrigt har Freemont nu går ur produktion.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.