Fjäderben fram 156

Published by Thomas Sjölin on

Forum Teknik Fjäderben fram 156

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Thomas Sjölin
    Deltagare

Innan jag ställde av bilen för vintern så började jag höra ett och annat “piong” när jag svängde. Gissningsvis är det antingen en fjäder som gått av eller ett fjäderbenslager som inte är friskt. Har inte haft möjlighet undersöka saken närmare ännu. Troligen är det lagret, hade det varit en fjäder skulle nog bilprovningen upptäckt det. Visserligen kan han ha missat det också så inget är omöjligt.

Min fråga är denna då jag aldrig haft loss fjäderben fram på en 156, är det bökigt? Har gjort detta på ett enormt antal renaulter men de har haft en helt annan framvagnskonstruktion. Vill mest ha tips så jag vet om det är lönt försöka med bilen i garaget eller om jag behöver lyfta bilen för att underlätta jobbet. Tänkte det är lika bra byta båda fjädrar och lager när jag ändå ska ge mig på det. Kanske idé byta dämparna också när jag ändå har loss allt, de är nog aldrig bytta och bilen har ändå snart gått 12000 mil.

Hans Carlsson
    Deltagare

Inte speciellt komplicerat. 

Finns flera filmer på Youtube som beskriver. Exempelvis följande verkar vid  översiktlig koll vara OK. Visar 147 men det finns inga avgörande skillnader vad jag kan se.   https://www.youtube.com/watch?v=TMQvePES7P0 

Thomas Sjölin
    Deltagare

Jo, jag hittade ett klipp så jag vet hur jag behöver göra.

Funderar på om jag ska byta hela rasket när jag ändå har loss allt. Kanske borde byta till coilovers men då bör jag nog byta bak också.

Inlägg av Thomas Sjölin på 2018-01-22 10:58

Jo, jag hittade ett klipp så jag vet hur jag behöver göra.

Funderar på om jag ska byta hela rasket när jag ändå har loss allt. Kanske borde byta till coilovers men då bör jag nog byta bak också.

Coilovers är bra om du ska köra bana, annars är det helt meningslöst. Jag rev ner och bytte stötdämpare/fjädrar på nya bruks-147an nyligen. Jag satte på Eibach Sportline-fjädrar (via eBay under 1000kr) och Bilstein stötdämpare, tror det var B6 (via klubbkamrat). Det blev mycket bra vad gäller komfort och känsla – kan rekommenderas!

Bytte tidigare till coilovers (Bilstein B18) på min GT och det var inget vidare – mest hårt och studsigt…

Thomas Sjölin
    Deltagare

Det är ju det som är tanken, att jag ska komma mig ut på banorna. Får se hur jag gör, det är en kostnadsfråga också.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.