Fjäderbensstag

Published by Nicholas Mumar on

Forum Teknik Fjäderbensstag

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25214
    Nicholas Mumar
    Deltagare

     

    Hej!

    Jag har köpt ett fjäderbensstag (Ultra Racing) till min 916 och det skulle passa
    perfekt. Men, det finns en grej som står i vägen som jag gör att jag inte kan
    skruva fast det ordentligt. Jag vet inte vad delen heter men den ligger på
    höger sidan i bilden mellan bromsvätska lådan och den röda karossdelen. Det är
    silver/grå i färg och har några små rör (3 stycken) som är kopplat till den –
    jag tror att det har med power steering att göra? (Ursäkta min dåliga
    förklaring, försökte markera bilden men det gick inte) Rören till denna
    motordel ligger för högt upp men det finns plats för fjäderbensstaget att
    passera under om jag skruva loss rören och koppla tillbaka sen.

    Frågan är, 1. vet ni vad jag prata om över huvudtaget ? och 2. Kan man
    göra det?

    Tack!

    /Nick

     

     

    #25216
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    Bifogade en word.doc (i förra meddelandet) för att visa vilken del jag menar: se den blåa pilen.

     

    Tack!

    #25217

    Är det denna artikel du köpt?

    UR-TW2-1069

    Uppdaterad länk:

    http://www.ultraracing.my/catalog/i…er=product

    Forza Fiat Racing Team

    #25218
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    Hej Fredrik, 

    Kunde inte komma fram till länken du skickade.  Det är en Ultra Racing stag som ska passa 916:an.

    #25219
    Crister Borg
    Deltagare

    Det är ABS-blocket till bromsarna! Lossar du rören måste du lufta bromsarna! Är det mycke som tar i? Rören går att bocka om lite försiktigt. Följ rören en bit ner och försök dra ner dom lite, så att det blir en lite skarpare böj uppe vid skruvarna. Om du förstår min dåliga förklaring. Ring om du behöver hjälp!

    elCrillo Kalmar

    #25220
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Om jag inte misstar mig är det bromsrör och den gråa lådan är din ABS. Jag skulle inte skruva loss bromsrören om jag inte var tvungen. Förutom att det är kladdigt och du spiller bromsvätska på lacken, vilket inte är bra, måste du definitivt lufta bromsarna efteråt.

    Går det så går det...

    #25221

    Nu har jag uppdaterat länken. Här är en bild på staget  Gör copy+paste på länken nedan.

    http://www.ultraracing.my/catalog/i…efault.jpg

    Forza Fiat Racing Team

    #25222
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    Hej,

    Tack för svaren.

    Oj, typiskt 

    Jag hade redan skruvat loss en (kanske 2) av skruvarna.  Är det krångligt att lufta bromsarna? I att jag måste nog lufta bromsarna ändå jag kanske skulle skruva loss alla skruvarna och försöka få staget emellan.

    @ Crille: Rören sitter ganska högt upp så det behöver böjas ca 3-4 cm. Det blir kanske för mycket.

    @ Fredrik. Precis, det är den.

    Tack!

     

    /Nick

    #25223
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Krångligt, nä. Du behöver en kompis och tålamod.

    1) lokalisera luftningsnippeln på bromsoket (brukar sitta en liten gummituta på den). Beroende på var den sitter kan du behöva ta av hjulet för att komma åt den och har du inte tillgång till lyft är det nog tvunget. Trä på en genomskinlig gummislang som du leder ner i en flaska/uppsamlingskärl.
    2) Kompisen pumpar upp tryck i bromssystemet
    3) Öppna nippeln och släpp ut bromsvätska (se till att kompisen inte trampar bromspedalen ända i botten)
    4) Stäng nippeln
    5) Släpp upp bromsen
    6) Fyll på bromsvätska i behållaren om det börjar bli tomt

    Upprepa 3 – 6 tills det kommer ny och fin bromsvätska och inga luftbubblor.

    Gör om proceduren för varje hjul. Börja bak.

    Med tanke på att du släppt in luft i början på systemet kommer du behöva pumpa rätt mycket och det kan vara lika bra att byta bromsvätska. Börja i så fall med att suga upp den gamla ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny så spar du lite pumpande. Ska man vara petig bör du också lufta kopplingen men den är förmodligen rätt bökig att komma åt.

     

    Går det så går det...

    #25224
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    Tack Sune!

    Ska försöka nu på helgen.

    Nog dags att byta vätskan ändå.

     

    /Nick

    #25225
    Filip Norén
    Deltagare

    Inlägg av Sune Karlsson på 2014-05-13 16:23

    Krångligt, nä. Du behöver en kompis och tålamod.

    1) lokalisera luftningsnippeln på bromsoket (brukar sitta en liten gummituta på den). Beroende på var den sitter kan du behöva ta av hjulet för att komma åt den och har du inte tillgång till lyft är det nog tvunget. Trä på en genomskinlig gummislang som du leder ner i en flaska/uppsamlingskärl.
    2) Kompisen pumpar upp tryck i bromssystemet
    3) Öppna nippeln och släpp ut bromsvätska (se till att kompisen inte trampar bromspedalen ända i botten)
    4) Stäng nippeln
    5) Släpp upp bromsen
    6) Fyll på bromsvätska i behållaren om det börjar bli tomt

    Upprepa 3 – 6 tills det kommer ny och fin bromsvätska och inga luftbubblor.

    Gör om proceduren för varje hjul. Börja bak.

    Med tanke på att du släppt in luft i början på systemet kommer du behöva pumpa rätt mycket och det kan vara lika bra att byta bromsvätska. Börja i så fall med att suga upp den gamla ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny så spar du lite pumpande. Ska man vara petig bör du också lufta kopplingen men den är förmodligen rätt bökig att komma åt.

     

    På 916 ska man av nån anledning lufta i ”fel” ordning: Börja närmast reservoaren och jobba sig bort från den. Första gången jag luftade på GTV:n fick det knappt nån effekt och då gjorde jag det i den vanliga ordningen, men ”fel” ordning funkar mkt bättre.

     

     

    GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

    #25227

    Jag gjorde en sökning på google och hittade detta forum:

    http://alfisti.hr/forum/index.php?topic=51582.0

    Bilder på staget finns längst ner på sidan. Det är ett stag från Wiechers. Tydligen så kan man montera detta stag utan att justera ABS-blocket till bromsarna. 

    Forza Fiat Racing Team

    #25228
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    tack!

    @Sune: ska man börja framvänster, framhöger och sen bak?

     @Fredrik: Jag hade läst om Weischers och tydligen var det svårt att matcha upp med alla bultar mm Många hade rekommenderat Ultra Racing. Jag tänkte att när jag har luftat bromssystem kan jag nog boja rören till ABS-blocket och använder några tjocka muttrar och längre bultar för att staget ska passa.

    #25229
    Crister Borg
    Deltagare

    Se upp så att staget inte tar i huven då bara, det är trångt under en 916 huv… Jag håller på att snickra ett övre stag till Filip N och det är lite pyssel att få rum med det. Synd att det är så långt mellan Kalmar och Stockholm, annars hade jag gärna hjälpt dej.

    elCrillo Kalmar

    #25230
    Nicholas Mumar
    Deltagare

    Inlägg av Crister Borg på 2014-05-13 20:28

    Se upp så att staget inte tar i huven då bara, det är trångt under en 916 huv… Jag håller på att snickra ett övre stag till Filip N och det är lite pyssel att få rum med det. Synd att det är så långt mellan Kalmar och Stockholm, annars hade jag gärna hjälpt dej.

     

    Tack Crille

    Det har du rätt i, det kommer att blir för högt kanske. Jag vet att Weischers stag kunde ta i  huven på GTV V6:an.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.