Fjäderbensstag
Published by Nicholas Mumar on
- Detta ämne har 16 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 13 maj, 2014 kl. 22:00 av
Nicholas Mumar.
-
FörfattareInlägg
-
13 maj, 2014 kl. 11:09 #25214
Hej!
Jag har köpt ett fjäderbensstag (Ultra Racing) till min 916 och det skulle passa
perfekt. Men, det finns en grej som står i vägen som jag gör att jag inte kan
skruva fast det ordentligt. Jag vet inte vad delen heter men den ligger på
höger sidan i bilden mellan bromsvätska lådan och den röda karossdelen. Det är
silver/grå i färg och har några små rör (3 stycken) som är kopplat till den –
jag tror att det har med power steering att göra? (Ursäkta min dåliga
förklaring, försökte markera bilden men det gick inte) Rören till denna
motordel ligger för högt upp men det finns plats för fjäderbensstaget att
passera under om jag skruva loss rören och koppla tillbaka sen.Frågan är, 1. vet ni vad jag prata om över huvudtaget
? och 2. Kan man
göra det?Tack!
/Nick
Attachments:
13 maj, 2014 kl. 11:12 #25216Bifogade en word.doc (i förra meddelandet) för att visa vilken del jag menar: se den blåa pilen.
Tack!
13 maj, 2014 kl. 11:17 #25217Är det denna artikel du köpt?
UR-TW2-1069
Uppdaterad länk:
http://www.ultraracing.my/catalog/i…er=product
C.R.T - Carbonara Racing Team
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III13 maj, 2014 kl. 12:03 #25218Hej Fredrik,
Kunde inte komma fram till länken du skickade. Det är en Ultra Racing stag som ska passa 916:an.
13 maj, 2014 kl. 12:19 #25219Det är ABS-blocket till bromsarna! Lossar du rören måste du lufta bromsarna! Är det mycke som tar i? Rören går att bocka om lite försiktigt. Följ rören en bit ner och försök dra ner dom lite, så att det blir en lite skarpare böj uppe vid skruvarna. Om du förstår min dåliga förklaring. Ring om du behöver hjälp!
elCrillo Kalmar
13 maj, 2014 kl. 12:20 #25220Om jag inte misstar mig är det bromsrör och den gråa lådan är din ABS. Jag skulle inte skruva loss bromsrören om jag inte var tvungen. Förutom att det är kladdigt och du spiller bromsvätska på lacken, vilket inte är bra, måste du definitivt lufta bromsarna efteråt.
Går det så går det...
13 maj, 2014 kl. 12:48 #25221Nu har jag uppdaterat länken. Här är en bild på staget
Gör copy+paste på länken nedan.
http://www.ultraracing.my/catalog/i…efault.jpg
2022: Plats 5, Klass III13 maj, 2014 kl. 12:53 #25222Hej,
Tack för svaren.
Oj, typiskt
Jag hade redan skruvat loss en (kanske 2) av skruvarna. Är det krångligt att lufta bromsarna? I att jag måste nog lufta bromsarna ändå jag kanske skulle skruva loss alla skruvarna och försöka få staget emellan.
@ Crille: Rören sitter ganska högt upp så det behöver böjas ca 3-4 cm. Det blir kanske för mycket.
@ Fredrik. Precis, det är den.
Tack!
/Nick
13 maj, 2014 kl. 16:23 #25223Krångligt, nä. Du behöver en kompis och tålamod.
1) lokalisera luftningsnippeln på bromsoket (brukar sitta en liten gummituta på den). Beroende på var den sitter kan du behöva ta av hjulet för att komma åt den och har du inte tillgång till lyft är det nog tvunget. Trä på en genomskinlig gummislang som du leder ner i en flaska/uppsamlingskärl.
2) Kompisen pumpar upp tryck i bromssystemet
3) Öppna nippeln och släpp ut bromsvätska (se till att kompisen inte trampar bromspedalen ända i botten)
4) Stäng nippeln
5) Släpp upp bromsen
6) Fyll på bromsvätska i behållaren om det börjar bli tomtUpprepa 3 – 6 tills det kommer ny och fin bromsvätska och inga luftbubblor.
Gör om proceduren för varje hjul. Börja bak.
Med tanke på att du släppt in luft i början på systemet kommer du behöva pumpa rätt mycket och det kan vara lika bra att byta bromsvätska. Börja i så fall med att suga upp den gamla ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny så spar du lite pumpande. Ska man vara petig bör du också lufta kopplingen men den är förmodligen rätt bökig att komma åt.
Går det så går det...
13 maj, 2014 kl. 17:02 #25224Tack Sune!
Ska försöka nu på helgen.
Nog dags att byta vätskan ändå.
/Nick
13 maj, 2014 kl. 17:17 #25225Inlägg av Sune Karlsson på 2014-05-13 16:23
Krångligt, nä. Du behöver en kompis och tålamod.
1) lokalisera luftningsnippeln på bromsoket (brukar sitta en liten gummituta på den). Beroende på var den sitter kan du behöva ta av hjulet för att komma åt den och har du inte tillgång till lyft är det nog tvunget. Trä på en genomskinlig gummislang som du leder ner i en flaska/uppsamlingskärl.
2) Kompisen pumpar upp tryck i bromssystemet
3) Öppna nippeln och släpp ut bromsvätska (se till att kompisen inte trampar bromspedalen ända i botten)
4) Stäng nippeln
5) Släpp upp bromsen
6) Fyll på bromsvätska i behållaren om det börjar bli tomtUpprepa 3 – 6 tills det kommer ny och fin bromsvätska och inga luftbubblor.
Gör om proceduren för varje hjul. Börja bak.
Med tanke på att du släppt in luft i början på systemet kommer du behöva pumpa rätt mycket och det kan vara lika bra att byta bromsvätska. Börja i så fall med att suga upp den gamla ur bromsvätskebehållaren och fyll på ny så spar du lite pumpande. Ska man vara petig bör du också lufta kopplingen men den är förmodligen rätt bökig att komma åt.
På 916 ska man av nån anledning lufta i “fel” ordning: Börja närmast reservoaren och jobba sig bort från den. Första gången jag luftade på GTV:n fick det knappt nån effekt och då gjorde jag det i den vanliga ordningen, men “fel” ordning funkar mkt bättre.
GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring
13 maj, 2014 kl. 18:22 #25227Jag gjorde en sökning på google och hittade detta forum:
http://alfisti.hr/forum/index.php?topic=51582.0
Bilder på staget finns längst ner på sidan. Det är ett stag från Wiechers. Tydligen så kan man montera detta stag utan att justera ABS-blocket till bromsarna.
2022: Plats 5, Klass III13 maj, 2014 kl. 20:06 #25228tack!
@Sune: ska man börja framvänster, framhöger och sen bak?
@Fredrik: Jag hade läst om Weischers och tydligen var det svårt att matcha upp med alla bultar mm Många hade rekommenderat Ultra Racing. Jag tänkte att när jag har luftat bromssystem kan jag nog boja rören till ABS-blocket och använder några tjocka muttrar och längre bultar för att staget ska passa.
13 maj, 2014 kl. 20:28 #25229Se upp så att staget inte tar i huven då bara, det är trångt under en 916 huv… Jag håller på att snickra ett övre stag till Filip N och det är lite pyssel att få rum med det. Synd att det är så långt mellan Kalmar och Stockholm, annars hade jag gärna hjälpt dej.
elCrillo Kalmar
13 maj, 2014 kl. 20:44 #25230Inlägg av Crister Borg på 2014-05-13 20:28
Se upp så att staget inte tar i huven då bara, det är trångt under en 916 huv… Jag håller på att snickra ett övre stag till Filip N och det är lite pyssel att få rum med det. Synd att det är så långt mellan Kalmar och Stockholm, annars hade jag gärna hjälpt dej.
Tack Crille
Det har du rätt i, det kommer att blir för högt kanske. Jag vet att Weischers stag kunde ta i huven på GTV V6:an.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.