Fjädrar Alfa 75

Published by Niklas Karlsson Nord on

Forum Teknik Fjädrar Alfa 75

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej! Ska montera 30mm torosionsstavar på 75:an samt andra fjädrar bak, vad för fjädrar rekommenderas till stavarna? Var inne på Lesjöfors fjädrarna som ska sänka runt 40mm men tycker det känns mycket, vet heller inte hur hårda de är. 

MT steg 1 ska väl sänka runt 20mm? Hur är hårdheten på dem? Funkar de tillsammans med stavarna?

Bilen skall användas på gata/banmöten. 

/ Niklas

Alfa Romeo 156 GTA & Alfa Romeo 75 TS

Anders Eriksson
    Deltagare

Går det att få tag på MT-fjädrar?? Bra i så fall. Steg1 fjädrar till 27mm stav, steg2 fjäder till 30mm stav var väl det som rekommenderades då!

Å gärna kränghämmare samt vettiga stötdämpare, jag föredrog Koni framför Bilstein, men det här är väl lite som att starta en oljetråd:-) svaren och åsikterna kan snart hagla in!!

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Inte vad jag sett tyvärr, var begagnade i bra skick jag funderade på… Okej då kanske inte steg 1 är att föredra då… 

De lesjöfors fjädrarna jag tittat på ska sänka 40 vilket jag förstått ska vara samma som MT steg 2 men tycker det känns väldigt lågt, vill inte köra sönder nya avgassystemet. Sen har jag ingen aning om hur hårda de är…

Stötdämpare skall bytas samtidigt, eventuellt krängninshämmare med…. Haha ja jag har sett de diskussionerna i äldre trådar…

Tack för svar 

Karl Sandler
    Deltagare

Det kommer att funka bra med Steg 2, lagom till 30-stvarana. Min bil är mer sänkt än så och tar inte i trots 3″ avgas. Men visst får man tänka sig för när man kör.

Vad bra!! Vet ingen som säljer steg 2 tyvärr men de från Lesjöfors är det samma sänkning på iaf så hoppas de är något liknande i hårdhet så ska jag nog prova dem. Tack!

Igino Cazzola
    Deltagare

Lesjöfors brukar vara öppna med sina specifikationer. Ring och fråga hur hårda de är.

Jag är fullständigt Räserskadad

Anders Eriksson
    Deltagare
    vet att jag använde Ford Sierra fjädrar… ett fullgott budgetalternativ till MT-fjädrar.
    var ju några år sen, minst 15år… men jag tog med mig en bakfjäder och skjutmått till Biltema.
    Efter lite mätande och letande blev det 2st bakfjädrar till Ford Sierra, förstärkta husvagnsfjädrar. Tror att tråddimetern var 16mm.
    Blev en mycket lyckad setup på dåvarande 75-turbon
    fram: 27mm stavar, 30mm kränghämmare
    bak: sierrafjädrar, grövre kränghämmare, minns tyvärr inte diametern…
    Gula Koni, med 1.5 varv påskruvad dämpning.
    Bilen användes mest som bruksbil, men funkade finfint på Gelleråsen

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.