Fjädrar Spider -93

Published by Mattias Rehn on

Forum Teknik Fjädrar Spider -93

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Mattias Rehn
    Deltagare

Hej!

Min frus Spider -93:a “dubbelstyr”, dvs man svänger på ratten och bilen börjar svänga som vanligt för att ögonblicket efter svänga ytterligare en gång. Experten föreslog trötta bussningar i de bakre länkarmarna varför dessa revs. De främre bussningarna var helt klart kass så dessa ska bytas.

MEN när jag låg där under bilen och tittade upp i de övre fjäderfästena så satt det som någon slags aluminiumdistans, dessutom saknades vad jag tror är de original metall- och gummiringarna. När jag söker runt på de olika leverantörssajterna så verkar det finnas just en en distans som höjer bilen ca 15 mm.

Så här ser det ut på bilen:

Nu undrar jag om det är någon som har synpunkter på dessa aluminiumdistanster kontra originalets gummi- och metallringar? Ska jag behålla eller sänka 15 mm, finns det någon komfortskillnad mm. 

Mvh

Mattias 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Spidern är ju ingen racerbil. Distanserna kan behövas för att få bilen att vara snygga när chaffisen sitter i så att fjädrarna har rätt längd? Eller hjulhusen jmf med däcken?

Sedan ska du ha ett gummimellanlägg mellan fjäder och alu (eller plåt) och mellan fjädern och gummit sitter en tunn plåtbricka som hindrar fjädern från att käka upp gummit och det ska vara samma uppe och nere.

Jag har delar du kan köpa av mig till OK pris alt beställa nytt?

Mattias Rehn
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-03-27 19:03

Spidern är ju ingen racerbil. Distanserna kan behövas för att få bilen att vara snygga när chaffisen sitter i så att fjädrarna har rätt längd? Eller hjulhusen jmf med däcken?

Sedan ska du ha ett gummimellanlägg mellan fjäder och alu (eller plåt) och mellan fjädern och gummit sitter en tunn plåtbricka som hindrar fjädern från att käka upp gummit och det ska vara samma uppe och nere.

Jag har delar du kan köpa av mig till OK pris alt beställa nytt?

Tack för svar Kenneth. Blir till att plocka bort aluminiuminläggen, bilen har sett högre ut bak så blir nog bättre om man går tillbaka till originaluppsättningen.

/Mattias

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.