Fjädring bak 156

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Fjädring bak 156

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Mitt livs första Alfa har nu hängt med i ett år men dess dagar kan vara räknade. Anledningen är att det är bökigt att alltid behöva köra med njurbälte pga obefintlig fjädring bak. Jag har hittills tänkt att “jaja, det ska väl va så på en sportig bil” . Men ska det verkligen det eller är det något som är galet utan att jag begriper det? Det handlar om en 156a från 2001 med V6an och 15 k mil på mätaren. Hjälp mig, sambon har börjat prata om en Skoda istället!

Kenneth Larsson
    Deltagare

Nä – så ska det givetvis inte alls vara!

Du har nåt fel som är galet!

Lars Persson
    Deltagare

Är den låg? På min var fjädrarna av

Kan va slut nivomatdämpare, (autojusterbar o sitter på de flesta sw med sportpaket)  syns på att bilen hänger bak o ser nedlastad ut. Eller slut vanlig dämpare/brusten fjäder. Har du nivomat så får di köpa vanliga dämpare + bya fjädrar.

Örjan Lindell
    Deltagare

Har precis upplevt samma sak, genomrostade fjäderskålar skapade en stum och låg profil, dålig avrinningsmöjlighet gör att saltvatten får ett perfekt läge att käka italienskt kvalitetstål…….

Låter som om det är dags att dyka inunder o kolla. Jag ska ändå in o Gun-gumma mellandämparen lite så besiktningen blir nöjd med oväsendet. Eller kanske till och med slå på stort och köpa en ny.

Dykningen resulterade i att jag antar att jag har “Nivomat”, det fanns inte en skruvfjäder så långt ögat kunde se. Jag har varit Citroenist i många år så jag är i och för sig inte van vid hur en fjäder ser ut men är nog ganska säker på att det inte är fjädring som sitter på andra “vanliga” bilar. Är då alternativet alltså att göra sig av med Nivomaten för att den är okristligt dyr/svår? Och montera vanliga fjädrar och stötdämpare?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.