Fläktknapp till AR 75
Published by Fredrik Romare on
- Detta ämne har 18 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 22 november, 2015 kl. 10:12 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
19 november, 2015 kl. 22:58 #30287
Fredrik Romare
DeltagareHej. Någon som vet villa sladdar med färger som ska sitta bakom vredet för fläkthastighet? Jag har en tom plats, osäker på om den ska vara tom? Bifogar bild. //Fredrik
20 november, 2015 kl. 08:29 #30288Björn Ek
DeltagareDen uppenbara följdfrågan då: Är det något som inte fungerar?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
20 november, 2015 kl. 11:57 #30289Fredrik Romare
DeltagareFläkten stendöd. Hoppades att någon komtakt lossnat innan man startar stora operationer.
20 november, 2015 kl. 16:01 #30290Fredrik Romare
DeltagareVet någon om ett elschema som beskriver sladdarna och kopplingarna mellan fläkt och fläktknappen? De elscheman jag läst täcker inte detta.
20 november, 2015 kl. 17:09 #30291Thomas Espell
DeltagareGissar på fläktmotståndet. Hade det felet på min. Gick ta lös och laga. Sitter dock “lite” besvärligt till.
20 november, 2015 kl. 18:37 #30292Fredrik Romare
DeltagareBehöver bara säkra att det tomma stiftet på baksidan inte saknar en sladd. Det är därför jag söker ett elschema som visar detta. Se bild på tomt stift, ska det vara tomt?
21 november, 2015 kl. 10:55 #30293Christer Andersson
ModeratorSer ut som anslutningen är böjd, att något ryckts loss med våld… Nu vet jag inte bilens historia, om du köpt den utan fungerande fläkt eller om fläkten bara dog… Du kommer inte åt att mäta om det finns någon ström alls därbak.?
Om fläktmotståndet är trasigt bör den väl gå på fullfart eftersom den bypassar alla motstånd och strömmen går rakt in i motorn.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 november, 2015 kl. 11:44 #30294Fredrik Romare
DeltagareTack för svar! Fläkten fungerade inte när jag köpte bilen. Vet bara att den är knäpptyst
Har inte koll på vilka sladdar som är vilka därbak. Det är svårt att se något och veta vad man mäter på.
Kontakten/vredet (min bild) för fläkten verkar bara fördela jordning, där finns ingen ström
Söker med ljus o lykta efter elschema för fläkten.
21 november, 2015 kl. 12:26 #30295Övergivna Forumposter
DeltagareJag skulle satsa på att kolla fläktmotståndet. Fläkten brukar dö helt när det går sönder.
Sitter åtkomligt från passagerarsidan. Om jag inte minns helt fel så är det på baksidan. Sitter med ett lås-klips. Vanligtvis är det inte själva motstånds-spiralerna som brinner av utan full-fart. Går att ersätta med en bit kabel mellan stiften på baksidan. Om jag inte minns helt fel så är det dom 2 nedre anslutningarna som ska byglas.
21 november, 2015 kl. 13:04 #30296Fredrik Romare
DeltagareStruntade i elschema och dök på tipsen. Nu är motståndet ute och ena delen ser avbränd ut. Se bild Får bygla på nåt sätt.
Tack för envisa råd!
Återkommer säkert med byglingstips, får se hur det går.
21 november, 2015 kl. 15:26 #30297Christer Andersson
Moderatorhttp://www.thesimp.org/workshopmanual75.html
Här hittar du många manualer till din bil. B.la elscheman…
Du får nog döpa om namnet på bilden då det blev ännu en på fläktreglaget.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 november, 2015 kl. 15:48 #30298Övergivna Forumposter
DeltagareDet som brukar brinna av är en rak bygling mellan anslutningarna.
Lättast är att ta en 1,5mm2 kabel och lämpliga flatstift och bygla på utsidan istället. man kan ju löda om man hellre vill det.
Motståndet kyls utav luften som passerar i värmepaketet. Tyvärr så tenderar ju lagringarna till fläkten att fastna på axeln vilket gör att det går tungt och låter illa.
Svårt att smörja utan att demontera värmepaketet, vilket resulterar i att instrumentpanel etc måste ur. En halv dags jobb för en 5 minuters-fix
21 november, 2015 kl. 16:21 #30299Fredrik Romare
DeltagareAntar att du menar att bygla på utsidan, där man ansluter kontakterna? Men är det inte risk att det blir varmt och att bygla på insidan skulle kylas av fläkten?
Antar att det kan vara bra att sätta en säkring 20A där?
21 november, 2015 kl. 17:12 #30300Övergivna Forumposter
DeltagarePrecis, bygla på utsidan. Har kört så på ett flertal bilar. Och har inte haft något problem med att byglingen blivit varm eller liknande.. Men en säkring är ju en variant och förhindrar ju en del om oturen skulle vara framme.. Minns inte vad ventilationen är avsäkrad med i säkringsboxen. men behöver ju inte vara mer än det
21 november, 2015 kl. 18:57 #30301Fredrik Romare
DeltagareJag kör efter ditt tips! Tack!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.