Fläktknapp till AR 75

Published by Fredrik Romare on

Forum Teknik Fläktknapp till AR 75

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Fredrik Romare
    Deltagare

Hej. Någon som vet villa sladdar med färger som ska sitta bakom vredet för fläkthastighet? Jag har en tom plats, osäker på om den ska vara tom? Bifogar bild. //Fredrik

Björn Ek
    Deltagare

Den uppenbara följdfrågan då: Är det något som inte fungerar?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Fredrik Romare
    Deltagare

Fläkten stendöd. Hoppades att någon komtakt lossnat innan man startar stora operationer. 

Fredrik Romare
    Deltagare

Vet någon om ett elschema som beskriver sladdarna och kopplingarna mellan fläkt och fläktknappen? De elscheman jag läst täcker inte detta. 

Thomas Espell
    Deltagare

Gissar på fläktmotståndet. Hade det felet på min. Gick ta lös och laga. Sitter dock “lite” besvärligt till.

Fredrik Romare
    Deltagare

Behöver bara säkra att det tomma stiftet på baksidan inte saknar en sladd. Det är därför jag söker ett elschema som visar detta. Se bild på tomt stift, ska det vara tomt?

Ser ut som anslutningen är böjd, att något ryckts loss med våld… Nu vet jag inte bilens historia, om du köpt den utan fungerande fläkt eller om fläkten bara dog… Du kommer inte åt att mäta om det finns någon ström alls därbak.?

Om fläktmotståndet är trasigt bör den väl gå på fullfart eftersom den bypassar alla motstånd och strömmen går rakt in i motorn.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Fredrik Romare
    Deltagare

Tack för svar! Fläkten fungerade inte när jag köpte bilen. Vet bara att den är knäpptyst   

Har inte koll på vilka sladdar som är vilka därbak. Det är svårt att se något och veta vad man mäter på. 

Kontakten/vredet (min bild) för fläkten verkar bara fördela jordning, där finns ingen ström

Söker med ljus o lykta efter elschema för fläkten. 

Jag skulle satsa på att kolla fläktmotståndet. Fläkten brukar dö helt när det går sönder.

Sitter åtkomligt från passagerarsidan. Om jag inte minns helt fel så är det på baksidan. Sitter med ett lås-klips. Vanligtvis är det inte själva motstånds-spiralerna som brinner av utan full-fart. Går att ersätta med en bit kabel mellan stiften på baksidan. Om jag inte minns helt fel så är det dom 2 nedre anslutningarna som ska byglas.

Fredrik Romare
    Deltagare

Struntade i elschema och dök på tipsen. Nu är motståndet ute och ena delen ser avbränd ut. Se bild  Får bygla på nåt sätt. 

Tack för envisa råd! 

Återkommer säkert med byglingstips, får se hur det går. 

http://www.thesimp.org/workshopmanual75.html

Här hittar du många manualer till din bil. B.la elscheman…

Du får nog döpa om namnet på bilden då det blev ännu en på fläktreglaget.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Det som brukar brinna av är en rak bygling mellan anslutningarna.

Lättast är att ta en 1,5mm2 kabel och lämpliga flatstift och bygla på utsidan istället. man kan ju löda om man hellre vill det.

Motståndet kyls utav luften som passerar i värmepaketet. Tyvärr så tenderar ju lagringarna till fläkten att fastna på axeln vilket gör att det går tungt och låter illa.

Svårt att smörja utan att demontera värmepaketet, vilket resulterar i att instrumentpanel etc måste ur. En halv dags jobb för en 5 minuters-fix

Fredrik Romare
    Deltagare

Antar att du menar att bygla på utsidan, där man ansluter kontakterna? Men är det inte risk att det blir varmt och att bygla på insidan skulle kylas av fläkten?

Antar att det kan vara bra att sätta en säkring 20A där?

Precis, bygla på utsidan. Har kört så på ett flertal bilar. Och har inte haft något problem med att byglingen blivit varm eller liknande.. Men en säkring är ju en variant och förhindrar ju en del om oturen skulle vara framme..  Minns inte vad ventilationen är avsäkrad med i säkringsboxen. men behöver ju inte vara mer än det

Fredrik Romare
    Deltagare

Jag kör efter ditt tips! Tack!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.