För höga avgasvärden alfa 156 -00

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik För höga avgasvärden alfa 156 -00

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare

Okej, jag testar kolla värdena imorgon när bilen är varm, samt  om det är en bosch lmm o art nr.

Multiecuscan funkar kanon!

Tack för svaren!

Lars Söderman
    Deltagare

Alla felkoder står som intermittenta, så nolla bort dem och se om de kommer tillbaka. Det får man väl säga alltid är första steget vid datoriserad felsökning.

En felaktig insugslufttempgivare kan ju ställa till det med blandningen (OC = open circuit, alltså avbrott i kretsen) och därmed möjligtvis avgavärdena. Men tempen (+6C) ser ju rimlig ut för årstiden i dina skärmdumpar så det kan ju vara nåt tillfälligt, typ att man glömt sätta i givarkontakten och råkat slå på tändningen, men du kan ju kosta på dig att kolla tempgivarens kontakt och spraya upp den lite.

Inlägg av Rickard Bergh på 2014-02-20 17:43

1 hur går bilen. är den orkeslös över 3-3500 varv och där över. ? då är det lmm som spökar.

ditt lambdavärde säger tjuvluft då det är mager blandning. därför min fråga till dig om hur den går. det är mkt vanligt med spökande lmm . det är jätteviktigt att  det sitter en bosch på bilen och med rätt artnr.. det står på röret till lmm. 
      tror inte på termostatet och att bilen ska gå kallt då hade den gått så kallat på choke.. allt styrs ju via databoxen..

lambdan kan så klart me vara dålig och likadant där det är mkt viktigt att det är en bosch som sitter i en komplett med kablaget. ska inte vara någon universal där man skarvar på den befintliga kablen. blir bara skit o utkastade pengar.

Den är inte orkeslös! 

/Anton

Hej!

Jag nollade felkoderna i climate control, och dessa kom inte tillbaka, jag vet inte om man måste vänta ett tag, dvs stänga ner programmet och öppna detta igen.

Jag körde i alla fall bilen varm, och fick dessa “värden”:

/Anton

Benny Steen
      Deltagare

motorn är ju fortfarande avslagen, låt motorn gå under tiden du kör multiecuscan.

Lars Söderman
        Deltagare

En del felkontroller görs bara då man slår på tändningen, så man bör stänga av motorn och starta den igen ett par gånger innan man kollar felkoderna igen.

Och som Benny skrev: ta några skärmdumpar när motorn går. Det ger mer information.

Hej!

Här kommer dumpar när motorn är igång!

Kenneth Larsson
          Deltagare

Min erfarenhet är att om du har läckage (och här menar jag även supersmå läckage) innan kat och i närheten av lambdasonderna så blir avgasvärdena kass. Lambdasonden kan också vara dålig men jag vet inte om det syns på felkoder – du har ju ett litet utslag från din lambda ser det ut som så motorns ecu tror ju den funkar. 

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.