För korta glidskenor till stolarna

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik För korta glidskenor till stolarna

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

Det här var ju en liten överraskning. Skenorna som jag tänkt montera fast stolarna på visar sig vara för korta. 

Då är frågan hur man ska lösa det. Förslag någon?

Stockholm

Crister Borg
    Deltagare
    • Man (jag…) kan väl svetsa på en bit…! 

elCrillo Kalmar

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2016-04-05 20:00

• Man (jag…) kan väl svetsa på en bit…! 

Tänk va bra det hade varit om du och jag hade bott grannar, Crister.

Stockholm

Crister Borg
    Deltagare
    • Ha, ha! Ja men posten är inte så långt bort…! 

elCrillo Kalmar

Crister Borg
    Deltagare

Om du tar ett plattjärn, sej 30×3 mm, som passar i längd till stolens hål. Bultar igenom det, nya skenan och stolen i valfri ände. (För att få stolen längre bak, bulta igenom fram…) Borra och försänk ett hål i plattjärnet där skenan slutar, bulta skenan i plattjärnet och i stolen i ett extra hål i plattjärnet längst bak. Om du förstår vad jag menar…

elCrillo Kalmar

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Crister Borg på 2016-04-05 22:08

Om du tar ett plattjärn, sej 30×3 mm, som passar i längd till stolens hål. Bultar igenom det, nya skenan och stolen i valfri ände. (För att få stolen längre bak, bulta igenom fram…) Borra och försänk ett hål i plattjärnet där skenan slutar, bulta skenan i plattjärnet och i stolen i ett extra hål i plattjärnet längst bak. Om du förstår vad jag menar…

Hm… Nä, jag förstår nog inte riktigt. Men jag är inne på en plattjärnslösning. 

Den gula rektangeln på bilden ovan föreställer plattjärnet. Det är 29 cm mellan centrum på hålen på de båda sidorna i stolen. Har man ett plattjärn som är 30 cm långt blir det kanske en halv centimeter kvar av det på vardera utsida av skruvarna. Det känns lite lite, iofs kanske beroende på hur tjockt plattjärn man använder. Ett 31 cm långt plattjärn skulle kännas bättre. Men jag inser efter lite webb:ande att 30 cm är ett vanligt mått och 31 cm ovanligt. (Special, special). Plattjärnet skulle behöva vara 6 cm brett. Det verkar vara ett standardmått. 

Hålen i stolen är aningen upphöjda vilket gör att det bör finnas plats för en låg sexkantsmutter mellan plattjärnet och skenan där man skruvar fast skenan i plattjärnet. Förmodligen få man borra ett hål i stolen så att skruven man drar åt i muttern kan dras åt ordentligt.

(Kanske är det precis det du beskrev Crister?)

Vad tror ni om det? Blir det ett för dåligt “förband” med en låg mutter? 

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

Jamen, nu förstår jag kanske hur du menade, Crister!?

Man lägger plattjärnet längst med den skena som finns inuti stolen (och som de gängade hålen är gjorda i). Man börjar med att skruva fast både skena och plattjärn i det främre hålet. Sen skruvar man fast den nya skenan i dess bakre hål i plattjärnet. Plattjärnet skruvar man sedan fast i det bakre hålet i stolen.

Ja, det är kanske bättre!?

Stockholm

Crister Borg
    Deltagare
    • Jag tänkte längs med skenan! Annars blir det bryt i konstruktionen. Hör av dej om du behöver ett järn eller fler…!

elCrillo Kalmar

Robert Hultman
    Deltagare

Hur det löste sig?

Det framgår av sid 7 i projekttråden:
    http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/1911/afpgj/7/Default.aspx#23012

Stockholm

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.