Förbrukning Giulia

Published by Nihat Dizdar on

Forum Allmänt Förbrukning Giulia

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Nihat Dizdar
    Deltagare

En liten snabb rapport kring min Giulia 200hk bensin. 

Har nu passerat 170mil och bränsleförbrukningen sjunker stadigt. Den ligger nu på 0,78 l/mil vilket jag tycker är ok. Jag kör i N-läge i stan och i A-läge på landsväg/motorväg. Bilen är utrustad med 17″ friktionshjul.

Helt ok tycker jag!

Nihat Dizdar

Peter Braun
    Deltagare

Helt ok tycker jag också speciellt med tanke på att det är ny bil. Så låg snittförbrukning kan du aldrig nå med en TS med lägre effekt och lättare bil (147/156).

Claes Johnsen
    Deltagare

Är det någon bra acc i bilen?

Auto motor sport testade 180 diesel som Alfa säger själva 0-100  7,2 sec, 

AMS fick det till 8,9 sec, dvs 1,7 sekunder sämre, det är absolut för dåligt tycker jag, +- 0,5 sec är okej.

Ja, 0,5 sec snabbare är väl alltid okej 

Nihat Dizdar
    Deltagare

Inlägg av Claes Johnsen på 2017-02-05 17:56

Är det någon bra acc i bilen?

Auto motor sport testade 180 diesel som Alfa säger själva 0-100  7,2 sec, 

AMS fick det till 8,9 sec, dvs 1,7 sekunder sämre, det är absolut för dåligt tycker jag, +- 0,5 sec är okej.

Ja, 0,5 sec snabbare är väl alltid okej 

Både AMS och TV testade manuella Giulior då de ej fick loss bilar med automat från FCA.

Automaten är snabbare än manuell. Det finns dock motstridiga uppgifter angående accet. Vissa säger 7,2 sek för 180hk diesel automat och andra säger 6,7sek. Själv har jag inte testat accet på min bil seriöst ännu men jag testade en demo under tiden jag väntade på min egen och det finns ingen anledning att betvivla 0-100km/h på 6,6sekunder ??.

Imponerande siffror med tanke på endast 200hk…..fast 280hk som Veloce har hade ju inte skadat. Enligt den mycket aktade tuningfirman Squadratuning i Nederländerna är 200hk motorn kraftigt nedtrimmad. Det skall gå att plocka ur 320hk ur den utan större bekymmer. Enligt dem så släpper Alfa snart en 350hk version på samma motor men med kraftigare turbo.

Nihat Dizdar

Claes Johnsen
    Deltagare

om 6,6 sec verkligen stämmer för auto 200hk så tycker jag personligen att det numera räcker för min del i alla fall.

En liten sak som jag gillar är att ha typ kromat runt rutorna och det verkar man inte kunna få på 280hk Veloce, det finns iofs nått 

som heter kromade lister MMH (kod) vet ej vad det är, kanske nått i inredningen, eller är det runt rutorna utsidan? 

Gillar när bilen har lite hm touch av ”elegans” också, inte att allt bara ska vara svart-mörkt.

Även dom mörk-grå fälgarna 5-håls 68P (eller 4WQ) skulle jag lacka om till normal alu-färg.

Att 200hk har en pipa bak tycker jag inte spelar någon roll däremot.

Henrik Lundberg
    Deltagare

Inlägg av Claes Johnsen på 2017-02-07 08:47

om 6,6 sec verkligen stämmer för auto 200hk så tycker jag personligen att det numera räcker för min del i alla fall.

En liten sak som jag gillar är att ha typ kromat runt rutorna och det verkar man inte kunna få på 280hk Veloce, det finns iofs nått 

som heter kromade lister MMH (kod) vet ej vad det är, kanske nått i inredningen, eller är det runt rutorna utsidan? 

Gillar när bilen har lite hm touch av ”elegans” också, inte att allt bara ska vara svart-mörkt.

Även dom mörk-grå fälgarna 5-håls 68P (eller 4WQ) skulle jag lacka om till normal alu-färg.

Att 200hk har en pipa bak tycker jag inte spelar någon roll däremot.

som heter kromade lister MMH (kod) vet ej vad det är, kanske nått i inredningen, eller är det runt rutorna utsidan?  Det är utsidan!

Nihat Dizdar
    Deltagare

Efter en långtur ner till Italienska Alperna och Livigno närmare bestämt kan jag summera följande erfarenhet med min Giulia 200hk bensin.

– Genomsnittsförbrukning stannade på 0,79 l/mil. Det är jag helt nöjd med med tanke på vinterhjul, väderförhållandena och hastigheten. 
    – Färden hemifrån till Italien var väldigt regnig ända fram till Schweiz och på tillbakavägen var det regn från halva Tyskland fram till Sverige där det började snöa ymnigt.
    – Hastigheten på motorväg var 170-180 km/h mest hela tiden där det var fri fart och rimlig trafik. Kändes inte alls ansträngt eller oroiligt i bilen. 
    – Ljudnivån är väldigt låg i bilen vilket vi till stor del får tacka drivlinan för då varvtalet är kring 2500-2700 rpm vid 160-180km/h.
    – Dock lite högt vindbrus vid sidorutor och kring sidospeglar när det går undan i motorvägsfart.
    – A-läget i lådan funkar bra vid bra flyt i trafiken men blir det mycket orytmisk trafik så är det för segt då får man gå over till N-läget som funkar fint. D-läget är grymt rappt och det var inga problem att hänga på kompisens nya Audi A6 Allroad Avant med 3.0 liters dieselsexa med 500Nm i vrid. Skulle dock sitta fint med 280hk som Veloce’n har.
    – Stolarna är mycket sköna och bekväma och formar sig bra efter ändalykten vid långa körpass.
    – Inte en enda Giulia såg jag på hela resan fram och tillbaka!!!  Frågade dessutom några personer i Livigna varför man inte såg någon Giulia och svaret var att den var för ny ännu.
    – Många glada miner från folk i Livigno, speciellt Italienare, när man kom glidande med Giulian.  Den väcker helt klart känslor hos folk!

Nihat Dizdar

Peter Braun
    Deltagare

0.79 låter bra med tanke på effekt/hastighet och bensinmotor. Min 159:a med 2,0 diesel hade inte dragit så mycket mindre i dem förutsättningarna.

Som italienarna säger så har Giulian inte nått alla sina kunder ännu. Jag tror även att många kommer gå efter Stelvion. Det jag läst är att Alfa räknar med att Stelvion skall skall stå för merparten av Alfas försäljning.

Tack för en bra testrapport.
    Det verkar ju finnas en möjlighet att få en rätt hyfsad förbrukning på dem med tanke på att du åkt rätt fort… Runt 0,6 låter rimligt med tanke på mina körförhållanden. Stor skillnad mot min nuvarande 200hk -turbo som ligger runt litern.
    Blir intressant att se & testa om jag nu köper en själv… ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.