Förbryllande knack (någorlunda bråttom)
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 12 maj, 2015 kl. 15:46 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
2 april, 2015 kl. 10:02 #28353
Övergivna Forumposter
DeltagareHör ett knackande ljud i morsans 166 som irriterar mig. Låter som drivknut men det hörs bara under acceleration och blir inte värre när man svänger.. Det konstiga är att ljudet helt sonika försvinner under långa perioder (en vecka har den varit tyst men nu kom det igen). Inte fan tystnar en dålig drivknut i en vecka för att sedan börja låta igen? Är på väg till Öland för semester i skrivande stund så hade varit bra att veta så fort som möjligt va det kan vara.. Stannade nyss till och kollade hjulbultarna och vred och ruckade på hjulet (höger fram) och kunde inte känna/se något problem, dock så tystnade det nu igen..?
Hilfe!
2 april, 2015 kl. 11:24 #28354Sam Helgesson
DeltagareHar den automatlåda? isåfall har jag svaret.
2 april, 2015 kl. 11:26 #28355Gustav Holmdahl
DeltagareLåter precis som mina drivknutar på 166’an. Ljudet kom och gick under ett års tid innan det tilltog mer och lät konstant.
Giulia 20 Super
2 april, 2015 kl. 11:45 #28356Övergivna Forumposter
DeltagareSå det är drivknut ändå? Det låter ganska svagt just nu men det tilltar kanske. Hur länge är man “safe” innan man ska börja oroa sig? Det är en manuell låda förresten!
2 april, 2015 kl. 15:04 #28357Sam Helgesson
DeltagareHar läst en hel del trådar om alfas modell på drivknutar på alfaowner, de låter lite då och då. och så helt ifrån ingenstans smäller det till och rasar helt.
Jag har köpt drivknutar till både vår volvo V70n och 166 här http://www.jandrcvjoints.co.uk/ (eller rättare sagt på deras ebay sida) , priserna är löjligt låga 1/10 av vad man hittar i sverige. Har nu kört 8000mil på volvon och 6000mil på 166 med knutarna utan några som helst problem. jag var skeptisk till clipsen när jag såg dem. De är dock i rostfritt. och har fungerat
11 maj, 2015 kl. 21:44 #28358Övergivna Forumposter
DeltagareKapar tråden lite, men det har även börjat knacka från vänster fram på min Alfa 166 3.0 när man accelerar och svänger samtidigt. Jag antar att det är drivknuten som håller på att ge upp.
Är det denna jag ska ha? http://www.jandrcvjoints.co.uk/alfa-romeo-166-2-5v6-3-0v6-cv-joint-new-99-06/
Utöver drivknuten behövs väl följande: http://www.jandrcvjoints.co.uk/alfa-romeo-166-3-0-hub-nut-cv-joint-boot-kit-driveshaft-bootkit-gaiter-99-06/
Är det något mer som behövs? Eller räcker det med ovanstående?
Tack på förhand!
12 maj, 2015 kl. 12:55 #28359Lars Söderman
DeltagareInlägg av Anton Sikström på 2015-05-11 21:44
Kapar tråden lite, men det har även börjat knacka från vänster fram på min Alfa 166 3.0 när man accelerar och svänger samtidigt. Jag antar att det är drivknuten som håller på att ge upp.
Är det denna jag ska ha? http://www.jandrcvjoints.co.uk/alfa-romeo-166-2-5v6-3-0v6-cv-joint-new-99-06/
Utöver drivknuten behövs väl följande: http://www.jandrcvjoints.co.uk/alfa-romeo-166-3-0-hub-nut-cv-joint-boot-kit-driveshaft-bootkit-gaiter-99-06/
Är det något mer som behövs? Eller räcker det med ovanstående?
Tack på förhand!
Damask-kit verkar ingå om du köper knuten. Fundera på om du inte ska byta damask på inre knuten om du ändå ska ta isär. Och kanske hjullager också?
Den typen av klämmor som är på bilden kräver egentligen en speciell tång för att monteras, men det går nog med en hovtång om man är lite försiktig.12 maj, 2015 kl. 15:44 #28360Övergivna Forumposter
DeltagareTackar! Missade att damasken fanns med i specen..
Såg att inre knuten kostade runt 16 £, är det kanske lika bra att byta den också när man ändå håller på?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.