Förgasargummi eller aluminium dito?
Published by Nihat Dizdar on
- Detta ämne har 10 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 27 augusti, 2017 kl. 22:09 av
Michael Laajanen.
-
FörfattareInlägg
-
8 augusti, 2017 kl. 21:08 #34242
Nihat Dizdar
DeltagareHej,
Behöver ersätta mina förgasargummi på min 1600 GT Junior, det sitter Dellorto 40mm förgasare i den. Har sett att det erbjuds aluminiumanslutningar istället för gummi som idag på flertalet shopsidor. Min fråga är vad är och nackdelarna att välja aluminium?Är övertygad att det fet finns flera där ute som kan detta på sina fem… Tar tacksamt emot råd!
Min Bertone har plötsligt börjat “bluddra” i gången vid gaspådrag de senaste dagarna. Bytte också tändstift då den inte ville starta en dag och det är ok nu men “bluddrandet” kvarstår. Uååtäckte då att förgasargummina var riktigt torra med flertalet sprickor varför jag misstänker att den tjuvdrar luft. Vad finns det för andra orsaker som kan strula? Tändsystem kanske?/Nihat
Nihat Dizdar
8 augusti, 2017 kl. 21:45 #34243Jane Ison
DeltagareTändningen kan vara en buse. Testa förgasargummina gör du på följande vis.
Ha motorn på tomgång, tag ett grepp om hela förgasar paketet lyft upp och ner blir det rejäla förändringar i varvtalet ? Kassa förgasargummin som drar tjuvluft.
Du kan också spraya startgas på sprickorna varvar motorn upp har du genomgående sprickor i gummina. Byt.Jane Ison
8 augusti, 2017 kl. 22:07 #34244Mats Forssén
ModeratorJag har ingen erfarenhet av aluminiuminanslutningarna själv men jag har sett diskussioner där det hävdats att en nackdel kan vara att de överför värme till både förgasare och luft vilket då inte ska vara fördelaktigt.
#71 Abarth 695 Assetto Corse Evo
9 augusti, 2017 kl. 10:53 #34245Niclas Enell
DeltagareHar ersatt isugningsgummi med aluminiuminsug på min 2,0 :a. Men syftet i mitt fall var att kunna borra upp insugningsrören till 45 mm. Med aluminiuminsugen måste man montera någon sorts fjädrande tätning mellan förgasare och insugningsrör. Finns varianter i plast med dubbla o-ringar och metall med enkel o-ring.
Poängen med aluminiumrören annars är att du kan få en variant med ett längre insugningsrör, dvs öka avståndet mellan förgasare och insugningsventil. Hur mycket nytta det i själva verket gör vet jag inte. På Bertonen råkar det ju dessuttom sitta en innerskärm som begränsar möjligheterna till långa insugningsrör.
Enell
9 augusti, 2017 kl. 12:57 #34246Nihat Dizdar
DeltagareInlägg av Niclas Enell på 2017-08-09 10:53
Har ersatt isugningsgummi med aluminiuminsug på min 2,0 :a. Men syftet i mitt fall var att kunna borra upp insugningsrören till 45 mm. Med aluminiuminsugen måste man montera någon sorts fjädrande tätning mellan förgasare och insugningsrör. Finns varianter i plast med dubbla o-ringar och metall med enkel o-ring.
Poängen med aluminiumrören annars är att du kan få en variant med ett längre insugningsrör, dvs öka avståndet mellan förgasare och insugningsventil. Hur mycket nytta det i själva verket gör vet jag inte. På Bertonen råkar det ju dessuttom sitta en innerskärm som begränsar möjligheterna till långa insugningsrör.
Ok! Jag har också funderat på det du beskriver.
Det intressanta är att både OKP i Tyskland och Alfaholics i England rekommenderar aluminiumrör för livslängdens skull samt möjlighet till trim. Så klart talar de i sak och vill sälja mer och dyrare prylar, men ändå.
De aluminiumrören jag tittar på är lika korta som de i gummi så är de ett problem med alu?
Nihat Dizdar
18 augusti, 2017 kl. 21:59 #34247Niclas Enell
DeltagareSäkert inga problem, då kan man behålla förgasarstaget utan att ändra fästpunkterna. Mellanläggen bygger iofs något men det borde inte spela någon roll för staget.
Enell
19 augusti, 2017 kl. 17:19 #34248Åke Nyberg
DeltagareLivslängden på gummina är väl ca + 10 år då det är väl inget problem som behöver lösas genom att byta till dyrare material. Jag tror att anledningen till att man säljer ersättning i aluminium är att verktyget för att gjuta egna piratgummin är dyrt att tillverka för en liten serie. Då kommer man på att man kan tillverka i aluminium i liten serie och göra vettig förtjänst på det. Jag skulle sätta dit nya i gummi och har gjort det för över 10 år sen på gamla Bertonen och Giulian – noll problem
19 augusti, 2017 kl. 17:34 #34249Åke Nyberg
DeltagareMöjligen är det smartare med aluminium på en rejsbil då man kan ändra längden på insugen enklare och man kan karva och böka lite i dom – men på en gatbil tror jag att det blir mer problem faktiskt. Annars skulle väl ingenjörerna på Alfa satt dit nåt i metall i stället. Med gummi isoleras värme bort så att man slipper få värmeöverföring till förgasarna med pnlås till följd. Typ kört motorväg när det är varmt – parkera i solen 10 min och försöka starta eller nåt. Gummit gör också att det blir mindre vibrationer, det hindrar soppan från att skumma i flotörhusen och att flottörerna hoppar och vibrerar. Då får de där böjliga plåtbitarna man justerar flottörnivån leva ett enklare liv och justerar inte om sig plus att nålventilen slipper slitas av samma vibrationer. Det är vad jag tror.
20 augusti, 2017 kl. 00:05 #34250Claes-Peter Lindner
Deltagarejag har negativa erfarenheter ac aluprylarna, men det beror säkert mest på mig själv. Har en tid haft problem med hostande förgasare och nyligen blev det värre. Bilen lät som en blanding mellan en Massey Ferguson 135 och en Singer symaskin på lågt varv. Den gick dock som tusan när man gasade så jag har inte brytt mig så mycket. Men till sist blev det pinsamttt föra fram en snygg Alfa på det sättet.
En av pinnbultarna i aluförgasarfästet hade gått av och låg lös plenumet. Troligen beror det på att jag körde ett tag utan stöd för förgasarna (flera av flexbrickorna hade oxå gått sönder). Om samma sak hade inträffat med traditionella förgasargummin vet jag inte. Problemet jag har nu är att aluminiumprylarna endast tycks säljas satsvis om fyra…Jag behöver ju bara ett…
Om det är nån som har ett löst att avytta så hör gärna av dig. Betalar bra 🙂
PS, Delorto 45mm är förgasaren.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
20 augusti, 2017 kl. 14:11 #34251Nihat Dizdar
DeltagareHar bestämt mig för att testa med aluminium så får vi se hur det går. Väntar nu på leverans från OKP.
Nihat Dizdar
27 augusti, 2017 kl. 22:09 #34252Michael Laajanen
DeltagareSoppan ska vara kall sedan skall man minimera vibrationerna i flottörventilen det mår den bra av, men kall soppa är bra därav att man
tex har bakelitpackingar till mekaniska pumpar också speciellt om pumpen är av metall.
Michael Laajanen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.