Förgasarproblem
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 10 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 21 augusti, 2016 kl. 22:29 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
20 augusti, 2016 kl. 16:11 #32383
Övergivna Forumposter
DeltagareHej,
Jag har en alfetta GT -75 med en 1,8l maskin. Jag har problem med att ställa förgasarna då det inte ges någon tydlig respons från blandskruvarna på den ena av dom två förgasarna.
Det jag bytt och testat är:
Ny packning vid insug, nya förgasargummin, reparationskit till båda förgasarna packningar och nål, rengjort bägge förgasarna, gjort grundinställning enligt boken, testat komp på motorn, justerat tändningen och bytt alla tänddelar.
Är det någon som kan ha någon ide om vad som är fel? Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!
//Emil
20 augusti, 2016 kl. 18:36 #32384Fredrik Assarsson
DeltagareDellorto, weber?
Kontrollera att det är likadana lågfartsmunstycken så att inte någon har bytt till större på den ena förgasaren. Man vet aldrig vad som hänt genom åren så lika bra att veta sitt utgångsläge.Annars får du kanske ultraljudstvätta förgasarna om något skit fastnat i kanalen för lågfartsmunstycket.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
20 augusti, 2016 kl. 19:48 #32385Övergivna Forumposter
DeltagareDet är dellorto förgasare. Får plocka isär och jämföra munstyckena.
21 augusti, 2016 kl. 01:32 #32386Christer Andersson
ModeratorÄr det den främre förgasaren? Nu var det “100” år sedan…
Men då min mek justerade mina förgasare så fanns det en
smal slang på den främre förgasaren (Dellorto) som måste pluggas vid justering. Kommer inte ihåg vart den gick eller funktion. Kanske den som ställer till det? Undrar om den inte satt bredvid slangen till vevhusventilationen ovanpå ventilkåpan?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
21 augusti, 2016 kl. 10:37 #32387Övergivna Forumposter
DeltagareHej, Det är förgasare nummer två. Har kollat och jag har ingen sån slang från förgasarna. Tror den slangen finns på lite nyare/andra modeller.
21 augusti, 2016 kl. 13:06 #32388Övergivna Forumposter
DeltagareHar kollat samtliga tuber och dom är lika och rena…
21 augusti, 2016 kl. 14:09 #32389Björn Hedberg
DeltagareHar du synkroniserat spjällena så de öppnar lika och inte ligger på och passerat tomgångsläget på den ena av dem.
21 augusti, 2016 kl. 16:57 #32390Övergivna Forumposter
DeltagareHar försökt enligt boken att synka… Hade dock dåliga vacuumkockor när jag gjorde det. Men bilen rusar inte konstigt efter gaspådrag vilket jag har förstått som att dom inte är synkade?
21 augusti, 2016 kl. 17:20 #32391Övergivna Forumposter
DeltagareKan också tillägga att för att få bilen att gå relativt bra så är blandskruvarna två varv från att lossna och genom att justera vaccumskruvarna kanske uppskruvade fyra varv på ena och tre på den andra cylindern. Känns som ett stopp men har plockat isär och blåst två gånger…
21 augusti, 2016 kl. 22:21 #32392Mikael Eriksson
DeltagareHar du kollat (mätt upp) flottörnivå?
CAR#9270 Mikael Eriksson Alfetta GTV 2.0 1982
21 augusti, 2016 kl. 22:29 #32393Övergivna Forumposter
DeltagareJapp måttet är kontollerat… Kan det vara fel blandskruvar? Har dhla 40 F och vad läst mig till så finns det fyra olika.
Någon som vet om det är dessa som passar: http://www.misab.se/artikel.php?kid=4-544-545-610-693&sok=&id=2116
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.