Förgasarsmällar

Published by Claes-Peter Lindner on

Forum Teknik Förgasarsmällar

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

Hej,

vad kan vara orsaken till och vad kan man göra åt de förgasarsmällar som drabbar min 1600 GTj?

Smällarna kommer relativt tätt vid körning med låg last vid lågt varv, typ drygt 2000 varv på hög växel.. Trycker man på lite så upphör det och på tomgång smäller det inte heller.

Motorn är en trimmad 1600cc med Weber 45mm och brytarlöst 1-2-3 system. Tändkablarna är om inte nya så åtminstone inte lastgamla.

Vad kan smällarna bero på?

Classe

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Karl Sandler
    Deltagare

Det kan vara att spjällen inte är in helt hundra synkade. Då blir den känslig vid liten spjällöppning/låglast.

tack för den analysen. Nåt tips på hur jag kan konstatera att spjällen är orsaken, och hur man gör för att synka dom?

Johan Stenlund
    Deltagare

Hehe, det där känner jag igen!, har hållit på en längre tid med min, en 2000 med 45or å trimmat.

Kolla stiften.

Var just i garaget å såg att stiften på 3-4an var torra, och på 1-2 var de blöta. Flottör nivån skilde sig. Tyvärr börjar det bli för sent för grannarnas öron, så får köra test i morrn…..Kolla flottör nivåerna, 12mm vid stängd (håll den i 90&deg och 26-27mm i max nedhäng, med packningen kvar, gäller med plast flottörer i just min modell. Står på locket vad du har för modell.

En annan faktor jag har fått lärt mig är att de som jag har Weber från Spanien i modell 45 152 endast har 3st progressions hål, syns under den mässings pluggen. Det finns varianter med 4 eller 5st, de är avsevärt mycket enklare att få till vid just övergången mellan låg och högfarts kretsen, heter den tex 152G eller 45 9 är det bra….går att borra ett till hål närmare insuget på motorn, men jag har dragit mig för det, kanske om inte detta med flottör nivån hjälper…ska va just över spjället, nu är det för stort avstånd därav tvekan i detta rpm område.

Du får skaffa en sykroniserings tratt, eller låna en, blir grym skillnad, men mest på tomgång för mig. Förgasar “pluttandet” fanns kvar fast mindre, och det är just i 2000-2500rpm. En bonn-synk är att ta bort skruvarna över progressions hålen på 2-3an, kolla ner med ficklampa, ställ så du ser spjället på båda lika mycket i ett av hålen. Hjälper, men blir ej 100a.

Jag har bytt alla munstycken att antal gånger, både på hög och lågfart, men utan att det försvunnit, börjar bli desperat nu jag med….

Köp Weber och Dellorto performance boken är ett annat tips!

Wille Roos
    Deltagare

Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2016-06-26 21:54

tack för den analysen. Nåt tips på hur jag kan konstatera att spjällen är orsaken, och hur man gör för att synka dom?

En sida: Justera Weber

Wille R.

tack alla.

Vem var det som sa att datorer är krångliga saker? Ska försöka följa Willes WeberABC, nåt djupare vatten än så ger jag mig inte ut på utan livlina.

Börja med att kolla tändningen, sedan dubbelkollar du tändningen. Efter det trippelkollar du tändningen. (Borsta stift, kontrollera kablar, se över brytarspetsar/rotor etc)

sedan som Kalle sa: kolla så att förgasarna är synkade. Åtminstone genom att kolla spjällens läge innanför inspektionshålens pluggar. Justera om behövs. 

Stämmer redan allt detta så har du för mager blandning på lågfarten. Du kan testa att choka lite för att se om det blir bättre men jag tycker att choken är för grov att testa med i många fall. (Det kan dock fungera för dig). Men det låter i min bok som att du behöver mer bensin vid lågfarten (som sker vid all delgas under ca 3000-3500rpm.)

sedan som Johan stenlund skriver så är typen av förgasare superviktig att veta för att felsöka. Alla weber dcoe med serienr från 72/73 och uppåt är normalt sett av emissionsförgasarfamiljen vars kanaler går lite annorlunda med annat antal progressionshål samt behov av andra lågfartsmunstycken. Har du dessa och kör med gamla skolans lågfartsmunstycken kommer du allytd att ha en flatspot i progressionen såvida du inte byter lågfartsmunstycke till den typen med dubbla lufthål ex F17serien. 

Om du har gammal sorts förgasare som är snällare att ställa in och har för litet lågfartsmunstycke så får du det symptom som du nämner. Du kanske kan feta på mer genom att skruva ut blandningsskruvarna en kvarts varv till ett halvt varv eller så.

Sidnot: Johan, om du har trubbelförgadare som jag har, kolla upp lågfartsmunstycken med dubbla lufthål och om du har en flatspot lika stor som jag hade prova att höja upp flottörnivån för att tvinga in huvudmunstycket att gå igång tidigare. Jag hade samma tvekan krig 2-2500rpm som du talar om och har fått bort det. Jag kan babbla på i evigheter om fallgroparna i dessa senare dcoe men jag vill inte babbla sönder lindners tråd i onödan om han inte har det problemet med förgasarna.  

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.