Försäkra en Brera 3.2

Published by Johan Simonsson on

Forum Allmänt Försäkra en Brera 3.2

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Johan Simonsson
    Deltagare

Hej!
      Jag är spekulant på en Brera 3.2 men tycker försäkringen verkar orimligt dyr. Tänkte höra om någon har något uppfattning om vad som är en rimlig försäkringskostnad för en 2006 (modellår 2007)? Den kommer bara att sommarköras ett par hundra mil om året. Något tips om hur man kan kan få ner kostnaden en bit?

// Blivande Alfa-ägare (förhoppningsvis)

Igino Cazzola
      Deltagare

Hur har du fått fram premien? Insplanet/Compricer går inte längre att använda.

Jag är fullständigt Räserskadad

Thomas Sjölin
        Deltagare

Ring runt till alla försäkringsbolag och fråga, det kan skilja enormt mycket mellan dem. Det är väldigt svårt gissa vad premien kan vara då det är så många olika faktorer som spelar in. Din ålder, var du bor, vem/vilka som ska köra bilen osv.

Gabriel Eriksson
          Deltagare

Eftersom försäkringsbolagen sätter premierna med hjälp av tärningar så är enda sättet att ringa runt själv och fråga om man vill finna bästa priset.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Michael Emilsson
            Deltagare

Jag är själv nybliven Brera 3.2 ägare sedan i somras och betalar 4470 per helår. Då är det helförsäkring med 1000 mil/år.
              Det lät så billigt att jag var tvungen att fråga om dom räknat rätt…
              Försäkringsbolaget heter Länsförsäkringar.
              Rekommenderas varmt

Mvh/Micke

Johan Simonsson
              Deltagare

Det var någon av de två jag använde, minns inte vilken, men det var förra gången jag var nära att köpa en Brera vilket var över ett år sedan. Då fick jag förslag på typ 15 000;- och uppåt.

Johan Simonsson
                Deltagare

Det var någon av de två jag använde, minns inte vilken, men det var förra gången jag var nära att köpa en Brera vilket var över ett år sedan. Då fick jag förslag på typ 15 000;- och uppåt.

Johan Simonsson
                  Deltagare

Det lät ju väldigt bra! Får man fråga om bilen står i garage och om det är storstad, tätort eller landsbygd?

Roland Ekström
                    Deltagare

Jag betalar 2 400 kr halvförsäkring helår hos Trygg Hansas Äkta märkesförsäkring för Alfa Romeo
                      Glömde säga, till en 159:a 3,2 l Q4 2007.

I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                      2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                      164 Super -94 V6 Busso
                      164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                      Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                      Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                      Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                      Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                      Volvo BM LM 840
                      Volvo BM T430

Johan Simonsson
                      Deltagare

Som någon skrev, dom sätter nog pris med hjälp av tärningar. För mig skulle Trygg Hansa ha 1221:-/mån för en helförsäkring. Ändå är dom som sagt auktoriserade för just Alfa. Länsförsäkringar vägrade låta mig helförsäkra bilen om jag inte tecknade hemförsäkring hos dem. I så fall skulle den kosta 1049:-/mån. If visade sig vara bäst för mig, 726:-/mån vilket jag tycker är helt rimligt. JAG KÖPTE BRERAN FÖRRESTEN, SÅ NU KAN JAG KALLA MIG ALFA-ÄGARE!

Michael Emilsson
                        Deltagare

Stort Grattis till snyggaste bilen!
                          Konstigt ändå att det skiljer så mycket på försäkringarna…eller inte. Jag bor i småstad och är helkund på LF.
                          Lycka till med Breran.
                          Mvh Micke

Thomas Sjölin
                          Deltagare

Därför det lönar sig ringa runt till alla bolag, det är rena lotteriet. För mig råkade TH vara billigast senast jag kollade, det är säkert någon annan som är billigare idag. Borde ringa runt varje år egentligen. Sedan kan man säkert få ner premien hos vissa bolag om man säger att det är billigare hos någon annan.

Och har man samlat alla försäkringar i ett bolag påverkar det också premien. För några år sedan fick jag förslag från ett annat bolag, ngt billigare. Men jag var inte så sugen på att byta bolag. Ringde då mitt bolag och berättade läget… Då fick jag sänkt premie på båda mina bilar. Så ringa & förhandla verkar också möjligt.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Johan Simonsson
                            Deltagare

Tack, jag är väldigt nöjd!
                              LF ville inte ens helförsäkra bilen om jag inte flyttade hemförsäkringen dit.

Johan Simonsson
                              Deltagare

Det är nog så man får göra, helst varje år antar jag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.