Försäkring tävlingsbil

Published by Henrik Ahnfeldt on

Forum Bankörning Försäkring tävlingsbil

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

Hur försäkrar man en tävlingsbil? Vad händer om den blir stulen, i garaget, i depån på natten eller om man parkerar bil och släp utanför hotellet? Eller om man totalkvaddar bilen på tävling eller den brinner inne i garaget etc? Hur gör ni andra?

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Igino Cazzola
      Deltagare

Så länge den inte är avregistrerad; ‘går den att stöld/brandigarageförsäkra som vanligt.
        Om den däremot förintas på Räserbanan; ‘tror jag nog att du får stå ditt kast, så det kan du väl låta bli. 

Jag är fullständigt Räserskadad

Dan-Erik Hansson
        Deltagare

Jag har garageförsäkring precis som Igino skriver. Täcker ju det mesta förutom det som förekommer under racen.

Inget speciellt revolutionerande alltså… 

Mats Forssén
          Moderator

Instämmer med Igino och Danne dock med brasklappen att man nog kan fråga sig hur försäkringsbolaget kommer bedöma värdet av bilen vid en ev skada. Dvs eftersom det är en försäkring för en standardbil så kan risken vara att de ersätter värdet motsvarande en standardbil. Kan tänka mig att det är svårt att få betalt för de racemods som gjorts; typ bur, chassie, säkerhetsutrustning mm som ofta är den stora delen i värdet på en racebil. 

Har man en bil som av nån anledning inte har ett registreringsnummer funkar dock inte en vanlig försäkring över huvudtaget så jag har länge letat alternativ och nyligen hittat något som verkar vettigt. Detta alternativ kanske också kan vara ett bra alternativ för bilar med regnr för att säkra en vettig ersättningsnivå vid ev skada efterom man själv avgör försäkringsvärdet på bilen och premien sätts därefter.

http://www.sportforsakringar.se/21855.bilsport.html

Har mailat dem och frågat om priset för min Abarth 500 och det ligger på: 
            1500kr / år för garageförsäkring 
            1000kr / år för transportförsäkring (kräver att man då även har garageförsäkring) 

Självrisken är 0,2 basbelopp vilket 2014 innebär 8880kr 

Jag tycker kostnaden verkar rimlig, ska dock läsa igenom villkoren ordentligt innan jag tecknar försäkringen. 

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.