På min tågresa genom Sverige när jag skulle hämta GTA:n så fick jag tid att gå igenom många försäkringsalternativ. Surfade in på Insplanet och Comprizer och ringde ett antal bolag t.ex. Alfa-försäkringen och LF Stockholm som fått beröm av Alfisti.
Förutsättningar: 156 GTA SW -02 direktimporterad -07, gubbe i villa i Stockholm, två andra bilar och hus att försäkra.
Försäkringsrådgivarna gav bud på försäkringar från över 15 000:-/år för halvförsäkring ner till 8-9 000:- för dem vars försäljningsuppdrag de verkar ha, t.ex Moderna Försäkringar. De enda som gav hyfsade svar var LF och Alfa (Trygg Hansa). Slutresultatet blev att jag (som vanligt) valde Folksam med OK/Q8 Backup. För under 600:- per månad har jag heltäckande försäkringsskydd inkl. vagnskada. Ren halvförsäkring hade stannat på drygt 400:- per månad! Observera för en GTA i Stockholm! Jag påstår inte att detta är det bästa alternativet för alla, men en tankeställare vad gäller “försäkringserådgivning” och att det alltid lönar sej att göra lite egen research innan man slår till. Det motorhistoriska alternativet är förstås alltid billigast, men nu har jag ingen bil som kvalar in.
En bild på “Black Lightning” så Ni vet vad jag pratar om…

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.