Försäkring vid banmöte?

Published by Jan Isaksson on

Forum Bankörning Försäkring vid banmöte?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Jan Isaksson
    Deltagare

Hej. Jag är  ny här och undrar om det finns någon form av tillfällig försäkring som det går att teckna vid banmöte? Jag är förvånad att det är så svårt att hitta något när det handlar om bil på bana! Jag kommer från mc-hållet och där är det inte några konstigheter från något bolag så länge det inte handlar om tävling eller träning inför tävling. 

Jag antar att detta finns i någon annan tråd men sökfunktionen är död. Provade att söka igår också med samma klena resultat så jag ber om ursäkt om jag skapar fjortonde tråden i samma ämne.

Mats Forssén
      Moderator

Inlägg av Jan Isaksson på 2017-06-27 08:50

Hej. Jag är  ny här och undrar om det finns någon form av tillfällig försäkring som det går att teckna vid banmöte? Jag är förvånad att det är så svårt att hitta något när det handlar om bil på bana! Jag kommer från mc-hållet och där är det inte några konstigheter från något bolag så länge det inte handlar om tävling eller träning inför tävling. 

Jag antar att detta finns i någon annan tråd men sökfunktionen är död. Provade att söka igår också med samma klena resultat så jag ber om ursäkt om jag skapar fjortonde tråden i samma ämne.

Jag antar att du menar möjligheten med en försäkring som täcker eventuella skador på bilen vid körning på bana. Tyvärr känner jag inte till någon sådan, tvärtom så har flera bolag “de senaste åren” förtydligat sina villkor genom att ange att försäkringen inte gäller vid körning på bana även om det inte är tävling eller träning för tävling. 

Jag vet dock att tex BMW-klubben tidigare hade ett samarbete med något bolag som erbjöd en försäkring som täcker bankörning i BMW-klubbens regi. Vad jag förstått så gäller detta dock inte längre och de försöker få till ett nytt / förlängt avtal men det verkar dra ut på tiden så min gissning är att försäkringsbolagen inte är jättesugna på detta.

Nuvarande italienska fordon: Mondial T -92, Abarth 695 Assetto Corse Evo -13
        Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS,

Gustav Holmdahl
        Deltagare

Sök på Rejsa.nu så kommer du hitta någon tråd ang detta. Det var ett bolag i Sverige som skapade försäkringar kring just bankörning. Minns inte om det var för tävling eller för trackdays. Minns inte heller prisbilden. Risken är att försäkringen blir så dyr så det inte är någon idé för oss med normala bilar. Har man en 1 miljonkronorsbil kan man ju förstå att man vill ha den försäkrad.

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
          Deltagare

Kan detta vara något?

http://www.sportforsakringar.se/21855.bilsport.html

Giulia 20 Super

Mats Forssén
            Moderator

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-27 09:18

Kan detta vara något?

Vad jag sett erbjuder de inte någon försäkring som omfattar ev skador på egen bil på bana. Däremot erbjuder de garage- och transportförsäkringar för tävlingsbilar (inkl fordon utan regnr), jag har detta till min Abarth.

Tidigare Alfor: Stelvio 2.2, Stelvio 2.0, 90 2.5 Super, Berlina 1750, 164 Q4, 2x159 Tbi SW, 159 2,2 JTS,

Jan Isaksson
              Deltagare

Jag ska kolla på rejsa. Tack!

Jan Isaksson
                Deltagare

Jo, deras tävlingsförsäkring är för arrangören tyvärr.

Mats Forssén
                  Moderator

Inlägg av Jan Isaksson på 2017-06-27 09:32

Jo, deras tävlingsförsäkring är för arrangören tyvärr.

Det stämmer, men den omfattar skador på “tredje man och / eller dess fordon” som jag uppfattar det så den omfattar inte heller ev skador på bilar som körs på banan i träning / tävling.

Sune Karlsson
                    Deltagare

Tyvärr är det nog så att man får räkna med att bilen är oförsäkrad på banmöten. Genom SBF har vi vid klubbens banmöten en olycksfallsförsäkring som ingår i licensen, motsvarande för funktionärer och en arrangörsförsäkring (motortävlingsförsäkring) som täcker skador på tredje man.

Går det så går det...

Gustav Holmdahl
                      Deltagare

Inlägg av Mats Forssén på 2017-06-27 09:23

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2017-06-27 09:18

Kan detta vara något?

Vad jag sett erbjuder de inte någon försäkring som omfattar ev skador på egen bil på bana. Däremot erbjuder de garage- och transportförsäkringar för tävlingsbilar (inkl fordon utan regnr), jag har detta till min Abarth.

Såg detta när jag läste lite noggrannare. Har för mig att jag läst på Rejsa om någon försäkring just för eget fordon på bana. Men eftersom jag haft för billiga bilar innan har det inte varit aktuellt för egen del 

Giulia 20 Super

Bo M. Hasselblad
                        Deltagare

Här finns försäkring av bilen för track day; Track Day Insurance Quote

Det är dock inte billigt. Med bilens värde upp till c:a SEK 111 000:- och SEK 16600:- i självrisk hamnar premien på SEK 1 380:- (ungefärlig kurs från £10 000 – £1 500 – £125). Men eftersom det är en individuell försäkring är det inte så förvånande. En gruppolicy med obligatoriskt deltagande skulle givetvis bli billigare.

Hagerty i USA skriver också track day försäkring men verkar inte längre erbjuda det utanför Nord-Amerika. Minns jag rätt brukade de göra det tidigare genom en agent i Storbritannien. John Gorsline och Gorsline Insurance hade också fordonsförsäkring framförallt för tävling men nu har han bara kvar liv, olycksfall och inkomstförsäkring för förare.

Bo M. Hasselblad

Jan Isaksson
                          Deltagare

Jag tackar för alla svar. Jag är helt nöjd med vad jag fått veta 🙂 Jag hoppas jag får tillfälle att åka på någon av era träffar snart. Jag har ju som jag skrev åkt en del mc och det bästa var att åka på bana även om jag aldrig var särskilt snabb.

Thomas Sjölin
                            Deltagare

Inlägg av Jan Isaksson på 2017-06-28 07:07

Jag tackar för alla svar. Jag är helt nöjd med vad jag fått veta 🙂 Jag hoppas jag får tillfälle att åka på någon av era träffar snart. Jag har ju som jag skrev åkt en del mc och det bästa var att åka på bana även om jag aldrig var särskilt snabb.

Det behöver inte gå fort för att vara roligt.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.