Försäkringar

Published by Ingemar Haglund on

Forum Allmänt Försäkringar

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Ingemar Haglund
    Deltagare

Då min 159 nu blir 3 år och vagnskadegarantin går ut är det så dags att helförsäkra den. Ringde då mitt nuvarande försäkringsbolag,där jag för övrigt har alla andra försäkringar(Folksam). Priset jag fick var 9000:-!! Lite mycket tyckte jag så jag började kolla runt och hamnade till sist hos mitt lokala Länsförsäkrings bolag.Han gav mig ett pris på 5200:-!! Vad skilde på dessa försäkringar? Jo på LF fick 15000 mil maskinskada och självriskeleminering vid viltskada och hyrbil som inte ingick i dom andras försäkringar. Nu vill jag poängtera att detta är inget “förstaåretpris för att locka kunder” det var han väldigt noga med att påpeka.I veckan fick jag ett brev från Alfa Romeo Försäkring,trygg hansa. Maskinskada 10000 mil ingen viltskada eleminering och ingen hyrbil,pris. 10300:-!!!!!

Vad grundar dom olika bolagen sina priser på???

Fredrik Brorsson
      Deltagare

Var i samma sits som du för ett par veckor sedan och kollade runt hos några olika bolag. Jag bor i Göteborg och har då troligen lite högre premie än på många övriga ställen. 5000 kr i självrisk på vagnskada, 1000-1500 mil, samma tillägg som du men även övriga försäkringar hos just LF gav en premie på ca 7800 kr. Övriga bolag hamnade runt 12-14 000 kr.

För övrigt så tackar jag min lyckliga stjärna att jag hann att komplettera försäkringen i tid då bilen var med om en incident tidigare i veckan, se annan tråd. 

Samma för en gammal 156 v6.

Folksam, trygghansa och de andra vanliga behövde mellan 9000kr och 13000kr för att ge mig halvförsäkring!!!!!! 

LF tar 3500kr. Behöver nog inte säga att jag stannade kvar hos LF. GammelGTVn som kosrar mig ca 2300kr helförsäkrad skulle hå på närmare femsiffriga belopp hos vissa andrs försäkringsbolag! ? 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Nusret Ljevo
        Deltagare

Varför betala så mycket när det finns mycket billigare?

Thomas Sjölin
          Deltagare

Inlägg av nusret ljevo på 2015-08-03 07:26

Ibland finns det en anledning att det är billigare, villkoren kan vara mycket sämre t.ex. Ingen mening betala för en billig försäkring man inte kan få ut något av om något händer.

Nusret Ljevo
            Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2015-08-03 07:48

Inlägg av nusret ljevo på 2015-08-03 07:26

Ibland finns det en anledning att det är billigare, villkoren kan vara mycket sämre t.ex. Ingen mening betala för en billig försäkring man inte kan få ut något av om något händer.

Det är klart man får om bilen hade varit helförsäkrad.

Kenneth Larsson
              Deltagare

När detta diskuteras hör det hela tiden till prisbilden med hur många Km man anmäler till försbolaget att man ska köra. 

Min 159 blev 2000 Kr dyrare per år när jag gick från max 1000 mil till över 2500 mil.

Henrik Lindgren
                Deltagare

Nu har jag haft LF på alla bilar . Krockat och snurrat med 2 av dem. Aldrig några problem med LF och alltid varit billigast när jag kollat runt . Alfas egna försäkring är skrattretande dyr. 

GTV6an ska vi inte prata om. Nästan alla bolag 5 siffrigt belopp ett av dem en bit över 20 000. På LF 2800:-/år helförsäkrad. Haft skada efter snurrat i en rondell.  Inga problem , ställde bilen hos Auto Alfa LF betala.

145 QV -97a krockad och inlöst . Fick mer en vad jag betalat för bilen.

Dyrast just nu är sambons 159a, 8500:-/år helförsäkrad. Men betydligt dyrare hos alla andra.

Besar Jashanica
                  Deltagare

För mig var Trygg Hansa (Alfa Romeos försäkring) billigast för GTV6 och 156an.
                    Detta var i vintras, kanske det har ändrats med tiden.

Sen har jag hört mycket positivt om If och Länsförsäkringar, att de är väldigt enkla att ha att göra med.

Kommer ihåg när min svärmors bil blev stulen för några år sen, det var extremt energi krävande att ha med försäkringsbolagen att göra, väldigt negativa och de gav en känsla att man själv var skyldig för det som hände, tror det var just Trygg Hansa. Men det kan starkt bero vem man får som handläggare också.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Peter Gidlund
                    Deltagare

I år fick vi även hyfsat bra med återbäring från LF, men det kanske skiljer från län till län.

Stefan Werner
                      Deltagare

Alla länsbolag är enskilda bolag (23 st).Olika ekonomier och därmed olika återbäringar.

Det är nästan omöjligt att jämföra försäkringar pga att de är uppbyggda av en mängd kriterier.

Här är några som påverkar premien:

Bilmodell (  alla modeller har sina klassningar )

Bostadsort  (Storstad dyrast landsbygd billigast. Däremellen finns en mängd premieområden)

Ägarens ålder ( 20-åring dyr 70-åring billig)

Årlig körsträcka ( 5 st )

Bilens ålder (Ny bil dyrare Gammal bil billigare.Dessutom har nya bilar vagnskadegaranti,så det räcker då med halvförsäkring)

Försäkringens bonus (0 – 75 %)

Ev samlingsrabatt pga kundens antal försäkringar på samma bolag

Bolagets premiesättning beroende på skaderesultat m.m.

Har det inte ändrats radikalt sedan jag slutadse för några år sedan så ser det ut så här,så man kan ju förstå att det inte är så lätt att jämföra.

Stefan

Stefan

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.