Första bankörningen med egen Alfa
Published by Magnus Jeppsson on
› Forum › Bankörning › Första bankörningen med egen Alfa
- Detta ämne har 10 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 28 oktober, 2014 kl. 13:21 av Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2014 kl. 21:28 #41380
Ring Knutstorp tog min oskuld idag!
Efter många års velande fick jag idag äntligen tummen ur…
Jag körde min 156 GTA, lugnt o stilla, efter “pace-car-Passaten” under lunchrasten för de riktiga chaufförerna.
Sanslös känsla!! Hmm, va hette nu de däringa prylarna man behöver för att köra i klass? Hjälm, overall, R-däck (är det dyrt :-)), licens? Hur funkar det??
När är det körning på Knutstorp nästa gång. Vi ses då!
Hälsningar /Magnus (CAR 1652)
Magnus i Lomma
5 oktober, 2014 kl. 02:12 #41381Ja de heter nånting åt det hållet. Du har koll så det det är inga problem. Häng med här på forumet i vinter, njut av gemenskapen. Häng på pizzaträffarna, m.m. Jag lovar…du kommer bli “hooked for life”.
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
5 oktober, 2014 kl. 08:58 #41382Det du behöver för att köra är en hjälm, några handskar, hetäckande bommulskläder sen någon form av licens beroende på arrangör. Då kan du börja åka i c gruppen med alfaklubben. Klubben ordnar licenstagning I samband med träffarna ibland. Så det är inte så mycket som behövs, viktigaste är att ha frisk bromsvätska och bromsklossar samt bilen allmänt i gott skick.
5 oktober, 2014 kl. 09:03 #41383Om du googlar på Svenska Bilsportförbundet kan du läsa om hur du tar en “riktig” licens och inte bara en för dagen. Teori och praktik. Skitkul att ta.
Giulietta -> Abarth 595
5 oktober, 2014 kl. 09:14 #41384Jag tog licens med CAR till reducerat pris, bli medlem och kolla till våren när alla bankörnings aktiviteterna är bokade.
Mycket givande det kan jag lova jag fick till och med lära mig drifta kontrolerat med min GTA SW!
My mother would beat you from the Redlight! She tought me good.. http://hide.dk/Vehicles/
5 oktober, 2014 kl. 10:26 #41385En utav mina arbetskamrater som ja lyckades att lura ner o köra med sin saab var som en barnunge på hjulafton när dagen var slut, Den andre som var med var förebannad när han förstod hur enkelt det är att få köra på bana me sin privata bil. Båda sa att till mej att ja skall upplysa om nästa körning
5 oktober, 2014 kl. 12:07 #41386Inlägg av Brian Nilsson på 2014-10-05 09:03
Om du googlar på Svenska Bilsportförbundet kan du läsa om hur du tar en “riktig” licens och inte bara en för dagen. Teori och praktik. Skitkul att ta.
Varför googla SBF när klubben själv arrangerar Licenskurser, som dessutom är gratis?! Det är minst en per säsong, normalt sett i början av Juni i samband med ett banmöte på Kinnekulle.
Kolla t ex i aktivitetskalendern och bläddra bakåt i tiden så hittar du följande:
Vem vet, kanske Marcus, Ponti eller någon annan som var med kan redovisa för hur det fungerade?
I/utanför garaget:
- Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
- 147 GTA -03
- 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
- Sprint Veloce 1.7 8V -87
- Alfasud TI 1.7 8V -785 oktober, 2014 kl. 13:48 #41387Det fungerade bra, som vanligt! Nu har jag visserligen bara gått licenskursen en gång……men jag menar att CARs arrangemang allmänt upplevs som välarrangerade i jämförelse med en del andra banmöten jag varit på. Bara en sådan sak som klassindelningen är guld värd när man tar sina första staplande steg – inledningsvis kan det ju vara skönt att slippa bli omkörd till höger och vänster av bilar som kör dubbelt så fort…
Och – som sagt, det lär vara MYCKET svårt att skaka fram en mer prisvärd bankurs! Gratis är ganska svårslaget…
Dä årner sä...
27 oktober, 2014 kl. 21:20 #41388vad kostar licens för CAR medlemmar & hur länge gäller det?
27 oktober, 2014 kl. 22:41 #41389Inlägg av Giannis Poursanidis på 2014-10-27 21:20
vad kostar licens för CAR medlemmar & hur länge gäller det?
Den s.k. debutantlicensen, som man kan köra på till dess att man
deltagit i ett antal (3?) tävlingar kostar fr o m 2015 460 kronor per
år. Det är pengar man betalar till Svenska Bilsportförbundet.
Man kan ha licensen vilande i 5 år om man gör ett uppehåll i
banåkandet. Sen måste man betala igen om man vill fortsätta att ha sin
licens.Stockholm
28 oktober, 2014 kl. 13:21 #41390tack för svaret Robert!
Med vänlig hälsning
Giannis
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.