Förstärka chassi Bertone Cupé

Published by Jonas Molina on

Forum Teknik Förstärka chassi Bertone Cupé

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Jonas Molina
    Deltagare

Jag ska beställa delar till min Junior 105 som totalrenoveras och undrar om någon här vet om det är värt att köpa Alfaholics “Chassis Leg Stiffening Kit – All 105/115”? Vart på bilen ska man montera dessa? (Obs! Det är inte jag som skruvar i bilen som tur är. Har den inlämnad på verkstad). 

Vänligen, Jonas  

Tomas Gunnarsson
    Deltagare

Vet inget om värdet av dessa men de ska svetsas på ramtassarnas vertikala sidor intill framvagnens infästning.

Se bilder i denna tråd:

http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-…olics.html

Alfaholics bitar skulle suttit längre till vänster i bild, jämför hålen på deras plåtar med groparna i bilens plåt på bilderna.

Tomas Gunnarsson

Henry Oscarson
    Deltagare

Bra idé. Det kan bli sprickor i chassit vid stötdämparinfästning kring styrsnäckan. Undersök noga. Enl. någon på alfabb ökade Alfa plåttjockleken i tre steg allteftersom produktionen pågick. De tidiga bilarna har dessutom 2 bultad “crossmember”. Vilken årsmodell har du?

Denna har jag på min Bertone:

http://www.classicalfaparts.nl/ShowArtikel.aspx?ArtID=7039

Lycka till.

Jakob Hultkvist
    Deltagare

Om det är värt det på just din bil är svårt att säga men jag har noterat att själva rambenen flexar där styrsnäckan sitter när man kör klibbiga däck med mycket grepp. På en gatbil skulle man aldrig märka det.

Skulle dock behövas nåt bättre än bara en plåtbit egentligen, typ ett svetsat stag eller rör utanpå den sektionen. En tjock plåt väger massor men bidrar inte mycket i styvhet…

Jakob

Jonas Molina
    Deltagare

Tack för tipsen. Jag antar då att han som skruvar i bilen kan fixa det där själv. Kanske till och med göra ett stag eller liknande som du nämnde Jakob. Jag har en 1968 step front Henry. 

Roger Persson
    Deltagare

Hej, jo ett bra referensmaterial på nämnda förstärkning, f.ö. av fabriken rekommenderat i servicebulletin, eller vad Alfa kallar det.

Se, Vintage Customs  på TUBEN många bra intressanta klipp på allt möjligt, mkt lärorikt det mesta, bara att leta runt. //Ro

Suspension 4 VC video  Jag är ovan med detta forumformat, kan inte få in Youtube adressen?

Henry Oscarson
    Deltagare
    Jonas Molina
    Deltagare

Tack Henry, var mycket bra info och bilder i de länkarna. 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.