Fotografer och skribenter sökes!! Dra ett strå till…

Published by Ragnar Rosengren on

Forum Bankörning Fotografer och skribenter sökes!! Dra ett strå till…

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Ragnar Rosengren
    Deltagare

Hej!

Vi saknar material till Klöverbladet från banmötena, och så kan vi ju inte ha det, eller hur?! Hela grejen är den att vi inte har organiserat detta, jag är övertygad om att hela problemet är att folk inte vet det och tror att nån annan fixar det (det har iaf jag trott…). Det vimlar av kameror på banmötena så det är ju inte nån orimlig förväntan att några bilder skulle kunna leta sig in i Klöverbladet, och det saknas säkert inte skrivkunniga heller… 

Vi kan förvisso be och böna folk på plats om bidrag, men det blir mycket enklare och stabilare om det finns några säkrade kort s a s, inte minst i vissa lägen då vi kan ligga nära pressläggningsdatumet.

Det vi behöver få till är främst lite bilder, och då inte bara på bilar utan det känns viktigt att vi försöker förmedla träffaspekten och hur himla trevligt vi har det! (jag har alltid haft det och jag hoppas innerligt att alla känner så  ) Och det måste inte vara superkvalité på bilderna. Sen vore det bra med en enklare text från någon hugad, fotografen/fotograferna själva eller nån annan. Enkelt och kort duger bra och är otroligt mycket bättre än inget! Om nån sen är sugen på att göra nån lite större grej av det så är förstås även det välkommet.

Om nån vill åta sig Challenge speciellt, vore det toppen om denne också kunde säkra att lite resultattabeller kommer med. 

Så, fundera en kort stund om du behöver det… och hör sen av dig till mig om du kan tänka dig att dra ett sånt här strå till klubbstacken!

Vi höres och synes på banmötena! (och i Klöverbladet?)

Ragnar

156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

Robert Hultman
      Deltagare

Jag kan börja med att ge Klöverbladet (och denna site) generellt tillstånd att använda alla bilder som jag lägger upp i gallerierna. Jag ska försöka se till att få upp de bilder jag tar på banmötena så snabbt jag kan.
        Det är knappast lösningen på bildproblemet och definitivt inte på textproblemet. Men ett litet bidrag iaf.

Stockholm

Robert Hultman
        Deltagare

Eller va tusan.

Jag kan åta mig att skriva ett referat av banmötet på Kinnekulle den 13:e!

Jag kan intervjua någon som gått förarkursen också, så får vi med den delen av banmötet. Eftersom jag ska bo på Falkängens vandrarhem kan också lite av “förmyset” få plats.

Däremot tror jag att det vore bättre om någon annan kan referera Challenge.

Hur många tecken ska texten vara och när är deadline?

Stockholm

Ragnar Rosengren
          Deltagare

Superduper Robert! Jag får återkomma om dimensioneringen av texten, kollar! Normal deadline är typ 25/6 , med lite planering/framhållning går det att sträcka längre.

Finemang, och återkommer!

Ragnar

Henrik Ahnfeldt
            Deltagare

Halloj gubbs. För tre år sedan köpte jag min första och enda alfa (hittills)och gick med i klubben och ska på fredag göra debut i CAR challenge. Vilken utveckling!!! Jag körde lite racing för ca 20 år sedsn i SLC när den serien var ganska ny. Då var det svindyrt så jag fick lägga det på hyllan. I.o.m. club alfa romeo har jag fått möjlighet att återigen få uppleva banracing fast nu på ett mycket billigt och trevligt sätt genom klubbens ypperligt organiserade banmöten. Och samtidigt få titta på riktig tävling mellan körpassen. Som sagt, nu får jag möjligheten att få köra riktig racing igen, och detta tack vare klubben som har så otroligt engagerade medlemmar som gör det lätt och hjälper till så att man kommer igång. Nu skenar det iväg till en novell här känner jag. Till kärnfrågan: visst är det ibland kul med en tidning i näven men, under de här tre åren jag varit medlem har jag aldrig läst tidningen utan bara bläddrat igenom och konstaterat att jag redan läst det mesta på nätet. Jag vet inte,  men jag tror, att i dagsläget är det svindyrt att göra en tidning i pappersformat. Är det verkligen rimligt att en ideell klubb lägger pengar på detta i så fall? Det pratas mycket och ofta om att alfor mår bäst på bana och får sträcka ut. I mina ögon så är hemsidan, banmötena och challenge kärnan i klubben. Det är där folk träffas, sparkar däck, byter delar och erfarenheter, snackar skit OCH umgås. Pizzaträffarna, banmötena,  annonser…allt händer på nätet. När jag håller tidningen i min hand så känns den väldigt exkkusiv och dyr men ändå inaktuell och den kostar med all sannolikhet massor med pengar som jag tycker vi kan lägga på annat. Är det rimligt att vi har en tidning i pappersformat? Ursäkta trådkapningen men jag tycker att frågan är befogad och bör belysas och lyftas upp. Därmed inte sagt att jag tycker en tidning är onödig, men formatet ifrågasätter jag och dess kostnader. 

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Ragnar Rosengren
              Deltagare

Henrik!

Kul att du är på g i Challenge. Det är också bra att du har åsikter och uttrycker dem. Frågeställningen är självfallet relevant, tidningen kostar och en faktor där är förstås publiceringssättet. Men att värdera det och tidningen i sig i en klubb av vår storlek är inte helt enkelt, och man måste ha stor respekt för att det finns många olika typer av medlemmar med väldigt olika inställningar till saker och ting. Det kan f ö också konstateras att tidningen rönt stor uppskattning på senare tid, och det finns de som tillmäter den ett stort värde. Frågeställningar kring vad klubben lägger pengar på är i högsta grad aktuella och styrelsen har börjat förbereda en enkät kring detta såsom vi beslutade på årsmötet. Sen kan två saker konstateras i nuläget, för det första har vi inget beslut på att ändra nåt med tidningen och så länge vi gör en tidning och lägger mycket pengar på den så är det väl en skyldighet att försöka göra nåt rimligt bra av den, eller hur? Det tycker i alla fall jag väldigt bestämt. För det andra så behöver klubben oavsett media producera information av olika slag och då inte bara lita till spontana insatser i forumen. Och det är i skenet av dessa två saker som denna tråd skall ses.

Och Henrik, som du konstaterade så var detta en trådkapning och vi skall vara försiktiga med sånt… så jag förutsätter att själva papperstidiningsdiskussionen härmed är avslutad vad det gäller just denna tråd.

Så nog med detta för nu …. har vi fler hugade fotografer och/eller skribenter därute?? Nån som är sugen att ta sig an Challenge till exempel?

Mvh

Ragnar

Peter Braun
                Deltagare

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2014-06-09 22:38

Henrik!

Kul att du är på g i Challenge. Det är också bra att du har åsikter och uttrycker dem. Frågeställningen är självfallet relevant, tidningen kostar och en faktor där är förstås publiceringssättet. Men att värdera det och tidningen i sig i en klubb av vår storlek är inte helt enkelt, och man måste ha stor respekt för att det finns många olika typer av medlemmar med väldigt olika inställningar till saker och ting. Det kan f ö också konstateras att tidningen rönt stor uppskattning på senare tid, och det finns de som tillmäter den ett stort värde. Frågeställningar kring vad klubben lägger pengar på är i högsta grad aktuella och styrelsen har börjat förbereda en enkät kring detta såsom vi beslutade på årsmötet. Sen kan två saker konstateras i nuläget, för det första har vi inget beslut på att ändra nåt med tidningen och så länge vi gör en tidning och lägger mycket pengar på den så är det väl en skyldighet att försöka göra nåt rimligt bra av den, eller hur? Det tycker i alla fall jag väldigt bestämt. För det andra så behöver klubben oavsett media producera information av olika slag och då inte bara lita till spontana insatser i forumen. Och det är i skenet av dessa två saker som denna tråd skall ses.

Och Henrik, som du konstaterade så var detta en trådkapning och vi skall vara försiktiga med sånt… så jag förutsätter att själva papperstidiningsdiskussionen härmed är avslutad vad det gäller just denna tråd.

Så nog med detta för nu …. har vi fler hugade fotografer och/eller skribenter därute?? Nån som är sugen att ta sig an Challenge till exempel?

Mvh

Ragnar

+1 

Björn Ek
                  Deltagare

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2014-06-09 22:38

Henrik!

Mvh

Ragnar

Nej Ragnar, det duger inte att styrelsemedlemmar fortsätter stänga dörren i ansiktet på medlemmar som har åsikter som inte passar valda delar av styrelsen! Det börjar bli en dålig vana att inleda med att säga saker som “Det är viktigt att du har åsikter och uttrycker dem…” för att sedan slå ifrån sig frågan med diverse tveksamma argument enkom designade för att förminska den lämnade åsikten. Väldigt likt det sätt större delen av motionerna viftades bort på senaste årsmötet. “Vi kan inte stödja att ha en stående putsträff i samband med Kinnekullemötet varje år för tänk om vi inte har ett Kinnekullemöte ett år, vad händer då?!”

“Att värdera det och tidningen i sig i en klubb av vår storlek är inte helt enkelt…” Uppenbarligen är det jätteenkelt, den är värd strax under 350 kkr per år, ca hälften av våra medlemsintäkter. Detta oavsett naturkatastrofer, krig eller minskande medlemsantal. Såvitt jag vet den enda kostnadspost någonsin som styrelsen krävt en enkät för att ändra på. Styrelsens kvarnar mal långsamt när det kommer till obekväma beslut. Det är jättetrevligt att det skrivs artiklar, ledare och reportage om det som händer i klubben. Men det är ju faan vilken helig ko det ska vara att prata om att se över klubbens enskilt största kostnadspost. Som jämförelse la vi förra året 50 kkr på träffar, 50 kkr på årsmötet och 30 kkr på banmöten.

Vi är inte ett förlag med en liten bilklubb på sidan om. Jag tror jag säger det igen, Vi är inte ett förlag med en liten bilklubb vid sidan om.

Jo, det är vi faktiskt! Tittar man på en redovisning som visar hur klubben använder sina pengar, framgår det väldigt tydligt. Vi är ett förlag, ett förlag med dyr administration. Sen gör vi lite bilrelaterade saker för kanske 20 procent av medlemsintäkterna. Tidningen betalas till 100% av medlemmarna medan till exempel banmötena är till mer än 90% självfinansierade och klubben ger en blygsam subvention på strax under 8%. Budskapet är glasklart: Kom inte på träffar, gå inte på årsmötet, kör inte bil för guds skull, sitt hemma och läs tidningen, det är ju det vi vill! Vad tidningen ska handla om när ingen längre träffar någon annan i klubben det kan vi klura ut senare…

Vad det sedan gäller modereringen: “…så var detta en trådkapning och vi ska vara försiktiga med sånt…” så är det precis den typ av ministerstyre som ledde till motionen om att skilja på styrelserollen och moderatorrollen. Våra moderatorer följer våra modereringsregler och om man modererar lite mer bestämt som i det här fallet så hänvisar man till dessa. Detta vet och efterlever sidans moderatorer. 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Robert Hultman
                    Deltagare

Men….

Jag är förvånad.  Ragnar hade väl iofs kunnat avstå från att ge sin syn i saken innan han skrev att diskussionen om Klöverbladet inte ska föras i en tråd om “bevakningen” av banmötet på fredag. Men jag läste det som en uppmaning att flyta diskussionen till en annan tråd, inte som “Det här vill jag inte diskutera”.

Diskussionen är värd att föras och klubbens forum på nätet måste vara den bästa platsen att göra det på. Så: Starta tråden (Jag kunde göra det själv men har inte någon färdig ståndpunkt att torgföra)

Stockholm

Sune Karlsson
                      Deltagare

Nu är jag inte moderator men jag håller med Ragnar. Ska vi diskutera klöverbladets vara eller inte vara görs det bättre i en annan tråd. Det var i varje fall så jag uppfattade Ragnars inlägg. Startar en tråd om KB.

Går det så går det...

Ragnar Rosengren
                        Deltagare

Jag stänger definitivt inte dörren i ansiktet på Henrik eller nån annan. Och jag talar dessutom om att den redan är öppen och skall så förbli. Och jag har inte heller nån avsikt att mästra eller utöva nån form av “ministerstyre” eller vad du Björn nu vill fläcka ner mig med.

Björn Ek
                          Deltagare

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2014-06-11 00:41

Jag stänger definitivt inte dörren i ansiktet på Henrik eller nån annan. Och jag talar dessutom om att den redan är öppen och skall så förbli. Och jag har inte heller nån avsikt att mästra eller utöva nån form av “ministerstyre” eller vad du Björn nu vill fläcka ner mig med.

Hej Ragnar! Jag ber om ursäkt för att jag blev något övertydlig. Ditt svar liknade lite för mycket det standardsvar som använts av styrelsen i diskussioner om klubbens budget i flera år känns det som. Du ska förstås inte behöva klä skott för de tidigare svaren som faktiskt inte kommit från dig.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Peter Braun
                            Deltagare

Håller med Ragnar. Bra av Sune att starta en ny tråd där man kan diskutera KB. 

Stefan Atterhall
                              Moderator

Inlägg av Ragnar Rosengren på 2014-06-08 22:44

Om nån vill åta sig Challenge speciellt, vore det toppen om denne också kunde säkra att lite resultattabeller kommer med. 

Resultattabellerna finns sedan 3 säsonger på Google Drive, och uppdateras av mig alltsom oftast inom 10-15 minuter från att resultatet i race 2 för dagen är anslaget.

Det är fritt fram att köra copy/paste eller ladda ner en Excel-fil så att man kan formatera om det som man vill ha det för trycket.

CAR Challenge Resultat 2014

Nu hade jag missat att dela filen med nyhetsredaktionen i år (rättat till det nu), men ända sedan jag började göra tabellen på detta vis har de haft tillgång till den.

I/utanför garaget:
                                - Giulietta Sportiva 1.4 TB 170 TCT -14
                                - 147 GTA -03
                                - 156 Sportwagon 2.5 V6 TI -04
                                - Sprint Veloce 1.7 8V -87
                                - Alfasud TI 1.7 8V -78

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.