Fråga ang nyare Alfor

Published by Jakob Rödby on

Forum Allmänt Fråga ang nyare Alfor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Jakob Rödby
    Deltagare

Hej alla Alfistis!

Efter ett plötsligt slut med min underbara 156 så blev det en bil av ett annat märke. Vilket behöver jag inte säga, men har svårt att släppa min 156…Den var ju så ….ja ni vet, det var ju en Alfa Romeo. Det spelar ingen roll att den gick sönder, att den ruinerade mig, den var en då så underbar!.  Funderar nu på att köpa en Alfa igen, frågan jag har till er är då.

Har dom nyare Alforna, dvs. 159, Mito, Giulietta, Brera osv den där grejen som gör dom till Alfor? Är dom personliga? Har dom ett hjärta och en själ? Är dom lika underbara som dom gamla Alforna?

Med Vänliga Hälsningar – Vilse i billivet!

jag skulle säga så här: Personligheten kanske var större hos Alfa förr. Men vad är personligt idag?

BMW? Ugg
      Audi? Urrk
      Volvo? Näe fy faan, jag har en…

Nu är ju Saab döda sen ett tag, och då tror jag det blir svårt att hitta en mer personlig bil än Alfa Romeo på den här sidan Koeniggsegg.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Jakob Rödby
      Deltagare

Tack för svar!

Om man jämför 156 med 159? Är det mycket som skiljer dom åt?

Jag tycker att 156 var en väldigt personlig bil, det var “nått” med den.

Ett ord. Eller fyra ord egentligen:

Hundrasextisex tre komma noll.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Peter Braun
        Deltagare

Frågar du en som kört mycket bakhjulsdrivna 70 och 80-tals Alfor så är de dem riktiga Alforna. “nyare” 90 och 00-tals alfor är då inga riktiga Alfor osv.

Vad jag menar så beror det på vilka bilar man vuxit upp med. Man kan ju säga att bilar rent allmänt blir tyngre och bekvämare. Detta gäller alla bilar och något som den moderna människan kräver och krävs för att kunna sälja någon bil.

156:an är snärtigare och rappare än 159:an. Däremot så är 159:an mer högfartsrolig. Ju snabbare det går ju roligare blir det. Den är tryggare och lugnare med bättre chassikontroll. Komfortmässigt så är det ett klart lyft.
          Båda är roliga och trevliga på sitt sätt. 159:an fick en uppdatering 2008 där de sänkte vikten. Men läser man begagnad tester nu så skrivs det rent allmänt att 159:an är en rolig bil som sticker ut och har karisma.

159:an är också väldigt “personlig”, lämnar ingen oberörd… Designen, den snygga fronten gör att den sticker ut från mängden.
          Jämför man mot 156 så känns den tyngre på vägen. Stabilare… Svårt att beskriva. 156 känns liten och kvick men skulle tro att 159:an hänger med lika bra i svängarna. Utrymmesmässigt så borde 159 vara större, men vette katten… Jag skjutsar 3 rätt välväxta killar då vi åker till jobbet och på snacket låter det som att 159 skulle vara trängre.
          159 går också rätt tyst. Motorljudet ( Tbi ) är inte i klass med en ylande busso eller så… Men den skjuter på bra från det låga registret.

Varför inte åka och provköra och bilda dig en egen uppfattning? Skulle tro att du inte blir besviken…

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Sam Helgesson
          Deltagare

Provkörde några 159 efter 156 dött av ålderdom.  
            På minussidan som jag upplevde det
            – Inte samma precision och känsla i styrningen
            – lite väl dämpat motorljud
            – trängre i baksätet än 156, pga att man sitter högre upp.
            – hade inte åtgärdat däcksprutsfilosofin för framhjulen så samma ytrost på framskärmarna som på 156.
            – Kändes “tung”
            – gick inte att sänka förarstolen lika lågt för “sportbilskänslan”
            På plussidan:
            + Stabilare på vägen
            + Betydligt mer krocksäker
            + skönare att åka långt i
            + bättre förarmiljö

Det blev dock ingen 159 trots den snygga designen. Det blev en Giulietta 1.4TB-170CV istället.
            Jag upplevde den som både mer alfakänsla, kvick i styrningen, bra grepp, skönt motorljud, kändes lätt och gick att busa med utan problem och samtidigt betydligt mer komfortabel att köra än en 156 eller 159. Visst inte alls lika stilig, men mer “alfa”

Som avslutning kan jag säga att 166:an slår alla övriga med ljusår (förutom krocksäkerheten), den goda kvalitén på den bilen är ett förbisett faktum som troligen bara 166ägare insett. Helt otrolig bil,  inte riktigt lika styrkvick som giuliettan eller 156an, men samtidigt väldigt välbalanserad väghållning, speciellt på vinter, den följer med precis det du vill den ska göra, närmsta jag har i jämförelse är en 75:a i vinterväglag, 

Peter Braun
            Deltagare

Både stolar och ljudnivå är klart bättre i 159:an jämfört med Giuliettan. Även styrkänslan är bättre. Jag kunde även märka skillnad på bilarna när jag gick från en 2007:a till en 2011:a. Den nyare känns lite nättare.

Jag har haft 4st 156:or innan. Kan bara konstatera att 159:an som bil i vardagen är ett stort steg framåt jämfört 156:an. Modernare utrutning också. Men en 166:a facelift med 3,2:an är mumma. Snygg, bekväm, sportig och underbar motor. Det ända är den omorderna utrustningen. Kassetspelare känns inte änns ok 2004!!

159 så klart!!Bättre kvalitet än 156,snyggare,8cm bredare,20cm längre,säkrare med 5 stjärnor vad mer behäver man?

Thomas Bodén
              Deltagare

Jag kan bara svara för den 159 SW Ti 2,2 från 2008 som jag hade… Men visst är den en Alfa, om det råder inga tvivel alls.

/Thomas

156 GTA Sportwagon

Jakob Rödby
                Deltagare

Tack för alla svar! Jag funderar på en 159 2,2 JTS Sedan, dock tycker jag dom är lite långsamma…185 hkr och 0-100 på 8,5 sek…ganska långsamt?

// Jakob

Thomas Sjölin
                  Deltagare

Frågan är ju vad du vill få ut av bilen också. Hur ofta accelererar du maximalt egentligen, är det fort du vill köra osv?

Nu har jag inte kört någon 159 själv så jag kan inte säga hur den känns men känsla och komfort tycker iaf jag är viktigare. Är det prestanda du är ute efter ska du nog försöka få tag på en med V6, eller kanske en 1750TBi som jag förstått är lite vassare än en 2.2.

Jakob Rödby
                    Deltagare

Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-03-02 13:30

Frågan är ju vad du vill få ut av bilen också. Hur ofta accelererar du maximalt egentligen, är det fort du vill köra osv?

Nu har jag inte kört någon 159 själv så jag kan inte säga hur den känns men känsla och komfort tycker iaf jag är viktigare. Är det prestanda du är ute efter ska du nog försöka få tag på en med V6, eller kanske en 1750TBi som jag förstått är lite vassare än en 2.2.

1750TBI är lite dyr för mig dock. Det är mest att man vet att kraften finns där som det handlar om. Jag är ute efter en rolig bil med bra väghållning, rapp styrning och en skön motor. 

Björn Ågren
                      Deltagare

Leta rätt på en frisk 156a igen. Tyckte du om den så köp en igen.

Filip Wennergren
                        Deltagare

jag brukar ju åka ar-bils giulietta… av någon anledning fantastiskt snygg, karaktär osv… men. det saknas ngt?! körkänslan som man hittar i lite äldre allor som bla 156. vet inte om jag börjar bli gammal och bakåtsträvande… 
                          mvh filip

Alfalös för tillfället. Tidigare: GTV 916 75 3st 166 2st 155 5 st 164:or 5 st 156:or osv...

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.