Fråga ang nyare Alfor

Published by Jakob Rödby on

Forum Allmänt Fråga ang nyare Alfor

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Jakob Rödby
    Deltagare

Inlägg av Björn Ågren på 2014-03-02 19:50

Leta rätt på en frisk 156a igen. Tyckte du om den så köp en igen.

Känns tyvärr som 156:an har sett sina bästa dagar. Som att det är svårt att hitta en i bra skick. En röd 2.5 V6 med SP3 paketet vore verkligen något dock.

Jakob Rödby
    Deltagare

Inlägg av Filip Wennergren på 2014-03-02 20:22

jag brukar ju åka ar-bils giulietta… av någon anledning fantastiskt snygg, karaktär osv… men. det saknas ngt?! körkänslan som man hittar i lite äldre allor som bla 156. vet inte om jag börjar bli gammal och bakåtsträvande… 
    mvh filip

Det är det jag menar! Har dom nyare Alforna den passion och körkänsla som t.ex. 156:an. Sitter man och ser så nördigt glad ut när man drar ut på en kurvig landsväg?

ok, då har jag ett tips. Införskaffa en så sen Alfa GT 3,2 v6 som möjligt, tror dom gjordes till 2007 eller 2008. Där har du en riktig bil. Fanns en lågmilare på Blocket för ett par veckor sen. Den försvann snabbt…

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Jakob Rödby
    Deltagare

Kollade på den innan jag köpte min nuvarande bil, men blev inte så av någon anledning. Det är en väldigt snygg bil, men är fundersam över bakänden på den

Håkan Andersson
    Deltagare

159:an är en bil byggd på en väldigt bra bas och förmodligen den sista vackra alfan. Den är fortfarande en riktig alfa även om den drar lite åt BMW-hållet eller kanske Cadillac med den stora 6:an. Bilar som gör att BMW 5-serie känns ful och lite tråkig och ovig ska inte föraktas. 2.2:an liksom 3.2:an bör lämnas in för omprogrammering då respons och effektuttag inte är optimerat. Räkna med att lägga till ca 5 000:- för att få en riktig alfakänsla. Stötdämparna bör nog ochså som vanligt bytas mot Bilstein. Skillnaden på en uppdaterad och en vanlig 159 är enorm. Nöjer man sej med att den är vacker, bekväm och vägsäker så kan man ta den som den är. Förstår helt vad de som pratar 166 och även 164 menar. Men de som håller de äldre bilarna för bättre än 159:an har nog inte kört en riktig 159:a. 159 Q4 är helt felprissatt – borde vara minst 50 000:- dyrare. Köp en innan de försvunnit från marknaden. Du blir inte besviken.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Timo Hursti
    Deltagare

Håkan (och andra), har ni tips på var man kan låta utföra motoroptimering för en 2.2:a? Motorn börjar att dra riktigt starkt redan från 1000 rpm men sedan kommer en svacka kring 1700-1800 rpm och kanske någon till som dock inte är lika besvärande som just denna. Man skulle också gärna vilja få motorljudet fixat på något sätt. Jag har Ti-chassi på min och upplever inte någon behov av uppgradering just där. Håller med om beskrivningarna i övrigt och kan lägga till att även detta är en Alfa som helt klart ger mig körglädje fast på annat sätt än min förra 156 V6.

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/373/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Timo Hursti</a> på 2014-03-03 12:30
    <p>Håkan (och andra), har ni tips på var man kan låta utföra motoroptimering för en 2.2:a? Motorn börjar att dra riktigt starkt redan från 1000 rpm men sedan kommer en svacka kring 1700-1800 rpm och kanske någon till som dock inte är lika besvärande som just denna. Man skulle också gärna vilja få motorljudet fixat på något sätt. Jag har Ti-chassi på min och upplever inte någon behov av uppgradering just där. Håller med om beskrivningarna i övrigt och kan lägga till att även detta är en Alfa som helt klart ger mig körglädje fast på annat sätt än min förra 156 V6.</p>

Hej Timo!
    Både jag (Brera 3,2) och Håkan (159 3,2) gjorde motoroptimering hos Turbocenter i Tumba. Dom har lång erfarenhet och känns väldigt seriösa. Dessutom har dom gjort några andra Alfor med gott resultat. Claus som gjorde min menade på att 3,2:an och 2,2:an va ganska tacksamma att optimera för att man kan göra ganska stor skillnad.
    Den är lite tråkigt inställd från fabrik mao.
    Förutom motoroptimering så skar dom bort en stor “snorkel” som sitter efter luftfiltret och begränsar luftens väg samt tog upp ett extra hål in i luftburken.
    Jag åkte upp från Göteborg och hem igen med ett stort leende och ett jäkla driv i bilen på motorvägen på vägen hem. Jag är väldigt glad att jag gjorde denna optimering.
    Tack Håkan ännu en gång för tipset :-).

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.