Fråga om nordmotor-toppens evolution

Published by Andreas Möller on

Forum Teknik Fråga om nordmotor-toppens evolution

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26280
    Andreas Möller
    Deltagare

      Hej,

       Jag har dragit igång projekt “racemotor” till min Giulia 1600 Sprint inser att jag troligtvis skulle behöva lägga original 101-serie topp på hyllan eftersom den är lite väl mycket portad för standardinsuget (“Normale”). När jag då började syna reservtoppen så ser jag att det är väldigt mycket som skiljer och skulle vilja reda ut begreppen.

      Reservtoppen är märkt “33”, “α”, samt “1.6” på framsidan. Första frågan: Vilken bil, eller tidsperiod kan den komma från?

      Vidare skiljer kylkanalerna. 101-serietoppen har en extra vattenkanal precis före insugskanalen till cylinder tre, samt två hål i botten på toppen mellan varje cylinder. Är hålen i botten (mellan cylinderfoderna) vattenreturer?

      Nästa fråga: Kan någon redogöra för historiken bakom ändringarna, eller påverkan på motorns prestanda, verkningsgrad, eller tillförlitlighet?

      101-topp framifrån:

      Reservtopp framifrån:

      101-topp undersida:

      Reserv-topp undersida (ursäkta att jag inte tvättat den än ..):

      #26281
      Björn Nilsson
      Deltagare

        Andreas
        Då börjar vi gräva lite.
        I slutet av sjuttiotalet / början av 80-talet började man märka nordmotorerna toppar med 1,6 1,8 2,0 allt efter storlek.
        Din 1,6 topp hör hemma i dessa dagar och är från en 1,6 liters motor ur 116 serien.

        Kylkanalen passar jag på så länge skall titta på hyllorna därhemma.

        Behöver du en 101 topp till ?

        Björn Nilsson

        #26282
        Andreas Möller
        Deltagare

          Hej Björn,

          Jag var på gång att ringa dig för att jag tänkte att du nog visste, men tänkte sedan att det kunde vara en intressant diskussion att för i det här forumet.

           Tack för informationen om 116-serie. När du säger så minns jag att min Giulietta 2.0 -84 hade liknande märkning.

           Jag tänkte att den här diskussionen skulle svara på frågan om jag behöver en 101-serie topp till, eller ej. Det jag misstänker är att de ändrade kylkanalerna på 116-serien ger mindre kylförluster i topp-domen och därmed högre verkningsgrad.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.