Hej,
Jag har dragit igång projekt “racemotor” till min Giulia 1600 Sprint inser att jag troligtvis skulle behöva lägga original 101-serie topp på hyllan eftersom den är lite väl mycket portad för standardinsuget (“Normale”). När jag då började syna reservtoppen så ser jag att det är väldigt mycket som skiljer och skulle vilja reda ut begreppen.
Reservtoppen är märkt “33”, “α”, samt “1.6” på framsidan. Första frågan: Vilken bil, eller tidsperiod kan den komma från?
Vidare skiljer kylkanalerna. 101-serietoppen har en extra vattenkanal precis före insugskanalen till cylinder tre, samt två hål i botten på toppen mellan varje cylinder. Är hålen i botten (mellan cylinderfoderna) vattenreturer?
Nästa fråga: Kan någon redogöra för historiken bakom ändringarna, eller påverkan på motorns prestanda, verkningsgrad, eller tillförlitlighet?
101-topp framifrån:
Reservtopp framifrån:
101-topp undersida:
Reserv-topp undersida (ursäkta att jag inte tvättat den än ..):