Fram och bak eller ut och in?

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Fram och bak eller ut och in?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Robert Hultman
    Deltagare

De här sitter på kanten till ramlageröverfall. Men vilken sida ska sitta utåt? (Mot vevaxeln) Den med spåren eller den helt släta?

Stockholm

Kenneth Larsson
    Deltagare

den med spåren ska vara mot vevaxeln – spåren ska se till att det kommer in motorolja mellan vavaxel och lagrematerial

Robert Hultman
    Deltagare

Tack, Kenneth! 
    (Jag har satt dem fel. Men inte skruvat åt överfallet, så det är lätt ändrat)

Stockholm

Benny Steen
    Deltagare

Dom kallas axiallager. dom håller vevaxeln på plats i “sidled” och tar även upp kraftern från tryckplattan på bilarna med kopplingen på motorsidan. (ej 116 bilar) 

Om dom ser slitna ut bör man mäta vevaxlels axiella spel, görs med en vanlig mätklocka mot någon yttre del av vevaxeln. 

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2017-04-18 11:47

Dom kallas axiallager. dom håller vevaxeln på plats i “sidled”…

Nu har du rökt nå’t konstigt igen.  105:or har längsmonterade motorer. 

Jag är fullständigt Räserskadad

Robert Hultman
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2017-04-18 11:47

Dom kallas axiallager. dom håller vevaxeln på plats i “sidled” och tar även upp kraftern från tryckplattan på bilarna med kopplingen på motorsidan. (ej 116 bilar) 

Om dom ser slitna ut bör man mäta vevaxlels axiella spel, görs med en vanlig mätklocka mot någon yttre del av vevaxeln. 

Jag tyckte de såg OK ut. Men eftersom jag köpt nya från Highwood, så satte jag i dem.

Stockholm

Benny Steen
    Deltagare

sidledes var slarvigt uttryckt, axiellt är väl korrekt. eller i motorns längdriktning.

Nya lager betyder inte automatiskt rätt spel.Det skall varken vara för mycket eller för lite. Skall man bygga ihop motorer så mäter man, annars slutar allting förr eller senare i skrot.

en mötklocka på biltema för 300 räcker bra för sårant. funkar även till att nolla tdc på kolvtoppen.

http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Indikatorklocka-2000024034/

Robert Hultman
    Deltagare

Huga! Det ser ut som något som en modern version av den spanska inkvisitionen skulle kunna använda. Men för 300 kronor ryms den nog inom budgeten. 
    Jag hoppas det följer med en bruksanvisning.

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

En mätklocka är införskaffad. Jag är redo att börja pina kättare! Men hur?

Stockholm

Robert Hultman
    Deltagare

En mätklocka är införskaffad. Jag är redo att börja pina kättare! Men hur?

Stockholm

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.