Framfjädrar 166 3.0 2004 automat

Published by Lennart Elofsson on

Forum Teknik Framfjädrar 166 3.0 2004 automat

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Lennart Elofsson
    Deltagare

Hej jag tänker byta fjädrar på min 166a pga en fjäder har brustit. Jag har en grön märkning på fjäder och undrar vad et betyder. Kan någon tolka detta och ge mig ett tips och kanske ett oemnr. Min hela fjäder på andra sidan är 366 mm lång och har tråddiameter 13.6.

Fjäderbenet har nr 60687617 vilket tyder på sportchassi. Jag tycker det är lite konstigt för jag har en bil med automat och fjädrarna bör vara 380mm.

Lennar

t

Igino Cazzola
    Deltagare
    Lennart Elofsson
    Deltagare

Jo det är en möjlighet. Men jag vet inte vilket nr som den gröna färgen betyder. Det går att mäta den friska fjädern och då kan hitta en passande fjäder. Men den pekar på en bil med manuell låda.

Lennart Elofsson
    Deltagare

Jag är fortfarande konfunderad över fjädrarna. Eftersom fjäderbenet fram är original och även fjädrarna verkar vara original med den gröna märkningen så bör det vara ok. Men bilen går med -2 gradera camber fram o bak. Det sliter däcken kraftigt på insidan och de rullar max 2000 mil. Mina originalfjädrar fram verkar vara samma spec som en bil med manuell låda. De är 14mm lägre än en de som rekommenderas till en bil med automatlåda (sportronic). Kan 14 mm verklige göra att man får 2 grader negativ camber. Fjäderbenen fram är märkta med ett nummer som antyder att jag har sportchassi.

Någon som har en aning?

Lennart

Jag tycker atg det låter så busenkelt som att du har sportchassi. Säkert inget konstigt att välja till i beställningen för tio år sedan?

Angående camber så får du ingen grov camber fram genom så lite sänkning utan ofta är bussningar lite trötta tillsammans med stor sänkning om du har mycket camber.

Bak får du vass camber vid sänkning och sättet att åtgärda det är att sänka ner bakvagnen och lossa fästena för övre länkarm för hålen är avlånga med god justeringsmån.

Till saken hör att om du har sänkfjödrar från fabrik och har kört dessa i tio år och en massa mil har de garanterat tryckts ihop mer än standard och din bil är betydligt lägre än de små 14mm du beskriver.

Byt till nya Ti-fjädrar eller Eibach först och se sedan om inte bakändan letar sig upp i vettig höjd med minskad camber som resultat. Det gjorde min. 

Fotnot: cambern sliter inte nämnvärt mycket på däcken utan det gör toeinställning. Toe out sliter insida, toe in sliter utsida. Gå ifrån originalvärdena och låt hjulfurman lägga sig så nära noll som möjligt (med en touch av original) ex. Nära noll fram med en hint av toe out samt Nära noll bak med en hint av toe in så slipper du tugga däck. 

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.