Framvagnsoljud Brera 3.2 6 cyl

Published by Tommie Stranne on

Forum Teknik Framvagnsoljud Brera 3.2 6 cyl

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Tommie Stranne
    Deltagare

Hej, har plötsligt fått ett kraftigt “slammer” från framvagnen i min Brera -06 (3.2 6cyl man, awd), “känns inte” i ratten som det brukar vid glappande styrstagsändar/kulbultar, någon som råkat ut för något liknande?

Thomas Sjölin
    Deltagare

Beror lite på hur frekvent detta slammer är men gissningsvis kan det vara ett krängningshämmarstag/stabilisatorstag. Möjligen även en länkarm som börjar bli dålig. Är det främst vid sväng kan det vara ett fjäderbenslager.

Henrik Lindgren
    Deltagare

Det kan vara övre länkarm, men de håller rätt bra på 159orna(Brera) Frugans gamla bytte vi vid 18000 mil och den hon har nu har gått 19 000 mil utan problem.  Iof halvsanning, för den ena byttes på grund av ett missöde , så det var inget fel på länkarmen .

Tommie Stranne
    Deltagare

Hm, det slamrar kraftigt vid minsta ojämnhet i vägen, och det började väldigt plötsligt. Inga hörbara skillnader vid hjulutslag överhuvudtaget, ska man misstänka krängningshämmarbussningar då kanske?

Det låter troligt. Jag har hört uttrycket “klapperstag” för dem… ? Är de slitna brukar det “klappra” från dem vid körning i små ojämnheter, rakt fram.
    De övriga bussningarna i länkarmarna brukar ge ljud ifrån sig vid rattvridning och körning över ojämnheter. ( klonk – ej gnissel ) ?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Thomas Sjölin
    Deltagare

Precis. När de börjar glappa så behövs inte mycket för att det ska börja låta illa från dem.

Hej på min 159 var det inre styrled.  Det slamrade mycket och försvann  efter bytet..

Tifosi

Tommie Stranne
    Deltagare

Hittade felet till slut, det var höger fästbult till styrväxeln som hade släppt lite, efter fastdragning är oljudet helt borta. 

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.