Från familjebil till racer.

Published by Henrik Ahnfeldt on

Forum Projekt Från familjebil till racer.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 123 totalt)
  • Författare
    Henrik Ahnfeldt
    Deltagare

En alfa 155 som jag köpte av en kompis som bruksis. Den har ju potential men noll rostskydd så efter en vinter som bruksbil och två säsonger på banmöten samt ett haveri på Knutan så var beslutet fattat. Bilen skall åka släp ToR banan. Jag har total brist på tid men den här veckan fick jag tid att rensa inredning, beställa bur, lexan och glasfiberhuv. 132kg hittils.

(och lägga in bilder gick ju bra…NOT)

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

Björn Ek
      Deltagare

Äntligen en projekttråd!  Vad är det som bråkar med bilderna?

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Henrik Ahnfeldt
        Deltagare

Vet inte. Går helt enkelt inte lägga upp från mobilen. Just nu jobbar jag mig fram till torpedväggen för att rensa isolering och knyckla in buren. Det blir en fullbur ända in till tornen. Börjar känna en lätt panik för att hinna med. Finns det någon elkunning som har lust att hjälpa till med alla miljoner meter kabel som blottat sig så tar jag gärna emot lite hjälp. Vågar inte röra en kabel.

[Mod 2014-03-05: Tog fram bilden. /Anders Bergkvist]

Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

Vet inte vad jag gjorde men en bild kom med som en länk iaf.
            Lexanrutor beställt. Overall hjälm och HANS beställt. Stol och bälte hämtas på torsdag. Glasfiberhuven inpassad. Buren ligger på garagegolvet och själv har jag ont i kroppen.

Crister Borg
            Deltagare

Ursäkta trådkapningen men har du ac i din bil!? Jag försöker lura ut hur värmekranen ska se ut till min bil med ac, Förförra ägaren har av nån anledning skruvat ur värmepaketet och eftersom jag har ac så ska kranen styras med el, men jag hittar ingen elmotor… Där sitter en “manuell” kran men ingen styrning.

elCrillo Kalmar

Henrik Ahnfeldt
              Deltagare

Jag försöker skicka ka en bild när jag närmar mig aortan

Crister Borg
                Deltagare

Tack så länge, skruva på nu! Bara för att retas så lägger jag upp en bild…

elCrillo Kalmar

Henrik Ahnfeldt
                  Deltagare

Blir bara inspirerad

Henrik Ahnfeldt
                    Deltagare

Känns lite mer…städat.

[Mod 2014-03-05: Tog fram bilden. /Anders Bergkvist]

Lars Söderman
                      Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-03-04 18:36

Börjar känna en lätt panik för att hinna med. Finns det någon elkunning som har lust att hjälpa till med alla miljoner meter kabel som blottat sig så tar jag gärna emot lite hjälp. Vågar inte röra en kabel.

Den där gula immobilizerboxen som vi kopplade bort kan du ju plocka ur utan risk iallafall. 
                        Och vill du gå ett steg till kan du ju plocka bort rattlåset och ersätta tändningslåset med en av/på-knapp.

Henrik Ahnfeldt
                        Deltagare

<p>Den där gula immobilizerboxen som vi kopplade bort kan du ju plocka ur utan risk Och vill du gå ett steg till kan du ju plocka bort rattlåset och ersätta tändningslåset med en av/på-knapp.

Ja den är redan borta.
                          Tror inte jag stoppar tillbaka fläktpaketet heller. Vilket monster. Det måste gå att hitta en fläkt med lite elvärme vid regnkörning.

Benny Steen
                          Deltagare

om det orginal immobiliser så är den förmodligen parad med motorns styrbox och tändningsnyckeln. du kommer inte kunna starta motorn utan alla 3.

Henrik Ahnfeldt
                            Deltagare

Inlägg av <a href=’http://www.alfaromeo.org/Senaste/tabid/61/userid/13/Default.aspx&#8217; class=’af-profile-link’>Benny Steen</a> på 2014-03-05 21:58
                              om det orginal immobiliser så är den förmodligen parad med motorns styrbox och tändningsnyckeln. du kommer inte kunna starta motorn utan alla 3.

Jodå. Den kopplade herr Söderman bort för länge sedan.

Benny Steen
                              Deltagare

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-03-05 22:15

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-05 21:58

menar du att den är icke orginal eller att den ändå gick att koppla bort ?  

Vad är det för årsmodell på bilen ?

Det är inte så att den gula boxen  var ett larm istället för startspärr ? 
                                Om den gick att demontera så är det ju inte mycket till startspärr 🙂

Lars Söderman
                                Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-05 22:34

Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2014-03-05 22:15

Inlägg av Benny Steen på 2014-03-05 21:58

menar du att den är icke orginal eller att den ändå gick att koppla bort ?  

Vad är det för årsmodell på bilen ?

Det är inte så att den gula boxen  var ett larm istället för startspärr ? 
                                  Om den gick att demontera så är det ju inte mycket till startspärr 🙂

Nej det är orignal startspärren som är urkopplad. Det går att göra om man programmerar om motorstyrenheten (ECUn) lite grann. Henrik hade problem med krånglande startspärr på sin banbil och då löste vi det genom att göra den modifieringen.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 123 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.