Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Published by Andreas aasland on

Forum Allmänt Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13455
    Andreas aasland
    Deltagare

    Tjenare!

    Har precis inhandlat en 159 3.2 jts Q4 som jag tänkte använda som åretruntpärla. Nu till en mindre rolig sak. Vill sätta in motorvärmare för att det alltid är trevligt med en varm bil under dom kalla månaderna. Utan att kolla i förväg så antog jag att en värmare kunde kosta cirkus 5000 spänn. Men efter att ha hört med den lokala märkesverkstaden så skulle endast materialet gå på 11 000. 11 000!! Det är ju helt sjukt. Måste tydligen installeras en extra vattenpump. 

    Är det enda alternativet för att få en varm Bil/motor?

    Mvh Andreas 

    #13456

    Jag kollade på Defas hemsida och där verkar det vara en traditionell värmarsats. Borde inte vara så fasligt dyr.
    Men kan ju vara så att de (Alfa) kommit på att det behövs en cirkulationspump för bättre effekt?
    Ja du kan ju kolla lite sjäv här: http://www.defa.com/sv/automotive/w…ne_heater/

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #13457
    Gabriel Eriksson
    Deltagare

    Kollade priset på defas delar på mekonomens hemsida och det var ju inte några billiga saker.  Ojoj…

    Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

    #13458
    Anders Eriksson
    Deltagare

    På 1750TBi-motorn har jag monterat trågvärmare. Busenkel montering, borde göra oljan lite mer lättflytande iaf. Sen är det ju inte säkert att den finns till 3.2-motorn…

    Att bara montera en enkel slangvärmare på befintlig kylarslang är ganska enkelt och billigt. Dock har vissa motorer problem med tempgivare mm, kan tydligen tända varningslampa för motorfel..

    Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

    #13459
    Andreas aasland
    Deltagare

    Det kanske vore värt att kolla upp. Annars föreslog killen på alfaverkstaden mig att bara montera kupévärmare. Men jag vill ju gärna värma motorn med för att skona den lite mot kallstarter. Vill ju inte att pärlan ska frysa i onödan…

    Mvh Andreas 

    #13460
    Thomas Bodén
    Deltagare

    Jag har ett annat förslag… På BMW-forumet Autopower så är det många som sjunger Owl heizungs lov. Jag kommer att montera en sån i frugans 530 och tror nog att du skulle kunna använda den du med.

    Läs och begrunda http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=254299

    /Thomas

    156 GTA Sportwagon

    #13461
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Thomas Bodén på 2014-09-02 23:44

    Jag har ett annat förslag… På BMW-forumet Autopower så är det många som sjunger Owl heizungs lov. Jag kommer att montera en sån i frugans 530 och tror nog att du skulle kunna använda den du med.

    Läs och begrunda http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=254299

    /Thomas

    Verkar vara en smidig lösning! Här länk till deras websida:

    http://www.owlheizer.de/

    #13462
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    Varför skulle man få fel på tempgivare för man har en slangvärmare??. Slang och block värmare är dom effektivaste enligt tester. Värma oljetråget var närmast värdelöst. 

    #13463
    Benny Steen
    Deltagare

    Inlägg av Henrik Lindgren på 2014-09-03 08:54

    Varför skulle man få fel på tempgivare för man har en slangvärmare??. Slang och block värmare är dom effektivaste enligt tester. Värma oljetråget var närmast värdelöst. 

    Konventionella slangvärmare (utan pump) kan på vissa bilar beroende på var man monterar slangvärmaren och var termostaten  och tempgivaren är monterat ge fel.  oftast i samband med man kört slangvärmaren en kortare tid (< 30min)  get ibland också felkoder och lite tvekande motorstart. 

    kontaktvärmare tycker jag är en halvdan nödlösning när inga andra alternativ finns.  Pga den mesta effekten försvinner ut i luften . Fördelen är att dom är enkla att montera och inte förvirrar motorns styrsystem.

    Slangvärmare med pump är absolut bäst. Det finns ju slangvärmaren med extern pump sedan tidigare. funkar extremt bra. Behövs knappt kupevärmare, man slår bara på värmen direktt i bilen 🙂

     

    #13464
    Benny Steen
    Deltagare

    Är man sparsam så kan man handla både sladdar och slangvärmare på skrotar.
    Dom brukar ha en låda där man får plocka det man behöver för 200-300.

    Yttre anslutningen mot karrosen brukar man behöva köpa nytt då det är det som syns och kan vara utseendemässigt slitigt.

    skall man handla rubbet nytt brukar det blir 4000-5000 i bara material. Då  Defa och Kalix ha patenterat in hur kontakterna får se ut. Biltema gjorde multisladd för några år sedan som passade båda varianterna, völdigt smidig. 
    Den fick biltema sluta sälja efter klagomål från defa / kalix.

    /B

     

     

     

     

     

    #13465
    Andreas aasland
    Deltagare

    Verkar absolut vara värt att kolla upp. Åker till alfameken imorgon så får han säga vad han tror. Fick tag på ett kopplingsschema han kan kika på. Ska försöka leta på en liten kartong i samma storlek som pumpen för att se att den får plats nånstans också.

    Tack för hjälpen grabbar!

    //Andreas

    #13466

    Jag har en kontaktvärmar (Oljetråg) på min Tbi. Den värmer inte motorn i någon större omfattning. Gör bara att oljan
    värms upp. Kylvattnet blir bara något mindre kallt… Så kompletterar du med kupevärmare är kupen varm tills du fått motortemp efter någon km körning.
    Jag vet inte hur snabbt V6:an värms upp men TBi:n kräver lite tid innan den blir fulllt varm. Är det riktigt kallt måste motorn belastas för att få full arbetstemp. Gissar att värmepaketet har bra effekt så den funkar som en effektiv kylare. Drar man ner hastigheten på fläkten, ej auto ( när det är riktigt kallt ) går den snabbare upp i temp.

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #13467
    Benny Steen
    Deltagare

    någon form av arbetstemperatur (70 grader) kommer man aldrig upp oavsett typ av värmare. det beror framförallt på utomhustemperaturen, då avkylningshastigheten ökar med temperarturdifferansen. 

    hursomhelst, dom tester jag gjort på ett 2 liters alumotor vid -10 utomhustemp har som bäst lyckat få +35 grader i motorn efter att 450w slangvärmare fick gå ett dygn. 

    efter 3 timmar som,jag brukar ha timmern ställd på här i umeå är motorn ca 5 grader varm mätt på toppen i närheten av en kylkanal.

    provade även en 500w kontaktvärmare köpt på ebay( dom som säljs i butiker i sverige är på ca 200w… ) monterad på en subaru impreza wrx 2007, efter 12 timmar hade tempen stigit 1 grad i toppen…

    /b 

     

    #13468
    Andreas aasland
    Deltagare

    Tänkte som sagt hör med alfameken här i Örebro om han tror en sån här: http://www.owlheizer.de/OWLHeizer-OWL-2-50-C-mit-Anschlusskit skulle funka. Går tydligen att göra en förgrening om man vill ha kupévärmare också. 

    för vad det verkar på grejerna som ” hör ” till 159:an så måste man montera en separat pump och det kittet går på ungefär 11 000. Så funkar den här typen i länken vore det ju fantastiskt. Åtminstone för min plånbok..

    // Andreas 

    #13469
    Sören Hedin
    Deltagare

    Det kom en rapport om hur bra motorvärmare till olja och vatten egentligen är. Min slutsats är att man kan montera en kupevärmare och strunta i motorvärmaren helt och hållet. Den gör marginellt på bränsleförbrukningen och tillhör i stort sett en förgången tid. Men det är skönt att slippa skrapa och säkrare så kupevärmaren har en komfort och säkerhetsfunktion. Då får du monteringen till en låg penning.

    http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/energieffektiv-anvandning-av-motorvarmare–utvardering-av-effekten-pa-bransleforbrukning-vid-varmning-av-smorjolja-jamfort-med-varmning-av-kylvatten.pdf

    soren

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.