Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Published by Andreas aasland on

Forum Allmänt Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Andreas aasland
    Deltagare

Tjenare!

Har precis inhandlat en 159 3.2 jts Q4 som jag tänkte använda som åretruntpärla. Nu till en mindre rolig sak. Vill sätta in motorvärmare för att det alltid är trevligt med en varm bil under dom kalla månaderna. Utan att kolla i förväg så antog jag att en värmare kunde kosta cirkus 5000 spänn. Men efter att ha hört med den lokala märkesverkstaden så skulle endast materialet gå på 11 000. 11 000!! Det är ju helt sjukt. Måste tydligen installeras en extra vattenpump. 

Är det enda alternativet för att få en varm Bil/motor?

Mvh Andreas 

Jag kollade på Defas hemsida och där verkar det vara en traditionell värmarsats. Borde inte vara så fasligt dyr.
      Men kan ju vara så att de (Alfa) kommit på att det behövs en cirkulationspump för bättre effekt?
      Ja du kan ju kolla lite sjäv här: http://www.defa.com/sv/automotive/w…ne_heater/

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Gabriel Eriksson
      Deltagare

Kollade priset på defas delar på mekonomens hemsida och det var ju inte några billiga saker.  Ojoj…

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Anders Eriksson
        Deltagare

På 1750TBi-motorn har jag monterat trågvärmare. Busenkel montering, borde göra oljan lite mer lättflytande iaf. Sen är det ju inte säkert att den finns till 3.2-motorn…

Att bara montera en enkel slangvärmare på befintlig kylarslang är ganska enkelt och billigt. Dock har vissa motorer problem med tempgivare mm, kan tydligen tända varningslampa för motorfel..

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Andreas aasland
          Deltagare

Det kanske vore värt att kolla upp. Annars föreslog killen på alfaverkstaden mig att bara montera kupévärmare. Men jag vill ju gärna värma motorn med för att skona den lite mot kallstarter. Vill ju inte att pärlan ska frysa i onödan…

Mvh Andreas 

Thomas Bodén
            Deltagare

Jag har ett annat förslag… På BMW-forumet Autopower så är det många som sjunger Owl heizungs lov. Jag kommer att montera en sån i frugans 530 och tror nog att du skulle kunna använda den du med.

Läs och begrunda http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=254299

/Thomas

156 GTA Sportwagon

Lars Söderman
              Deltagare

Inlägg av Thomas Bodén på 2014-09-02 23:44

Jag har ett annat förslag… På BMW-forumet Autopower så är det många som sjunger Owl heizungs lov. Jag kommer att montera en sån i frugans 530 och tror nog att du skulle kunna använda den du med.

Läs och begrunda http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=254299

/Thomas

Verkar vara en smidig lösning! Här länk till deras websida:

http://www.owlheizer.de/

Henrik Lindgren
                Deltagare

Varför skulle man få fel på tempgivare för man har en slangvärmare??. Slang och block värmare är dom effektivaste enligt tester. Värma oljetråget var närmast värdelöst. 

Benny Steen
                  Deltagare

Inlägg av Henrik Lindgren på 2014-09-03 08:54

Varför skulle man få fel på tempgivare för man har en slangvärmare??. Slang och block värmare är dom effektivaste enligt tester. Värma oljetråget var närmast värdelöst. 

Konventionella slangvärmare (utan pump) kan på vissa bilar beroende på var man monterar slangvärmaren och var termostaten  och tempgivaren är monterat ge fel.  oftast i samband med man kört slangvärmaren en kortare tid (< 30min)  get ibland också felkoder och lite tvekande motorstart. 

kontaktvärmare tycker jag är en halvdan nödlösning när inga andra alternativ finns.  Pga den mesta effekten försvinner ut i luften . Fördelen är att dom är enkla att montera och inte förvirrar motorns styrsystem.

Slangvärmare med pump är absolut bäst. Det finns ju slangvärmaren med extern pump sedan tidigare. funkar extremt bra. Behövs knappt kupevärmare, man slår bara på värmen direktt i bilen 🙂

Benny Steen
                    Deltagare

Är man sparsam så kan man handla både sladdar och slangvärmare på skrotar.
                      Dom brukar ha en låda där man får plocka det man behöver för 200-300.

Yttre anslutningen mot karrosen brukar man behöva köpa nytt då det är det som syns och kan vara utseendemässigt slitigt.

skall man handla rubbet nytt brukar det blir 4000-5000 i bara material. Då  Defa och Kalix ha patenterat in hur kontakterna får se ut. Biltema gjorde multisladd för några år sedan som passade båda varianterna, völdigt smidig. 
                      Den fick biltema sluta sälja efter klagomål från defa / kalix.

/B

Andreas aasland
                      Deltagare

Verkar absolut vara värt att kolla upp. Åker till alfameken imorgon så får han säga vad han tror. Fick tag på ett kopplingsschema han kan kika på. Ska försöka leta på en liten kartong i samma storlek som pumpen för att se att den får plats nånstans också.

Tack för hjälpen grabbar!

//Andreas

Jag har en kontaktvärmar (Oljetråg) på min Tbi. Den värmer inte motorn i någon större omfattning. Gör bara att oljan
                        värms upp. Kylvattnet blir bara något mindre kallt… Så kompletterar du med kupevärmare är kupen varm tills du fått motortemp efter någon km körning.
                        Jag vet inte hur snabbt V6:an värms upp men TBi:n kräver lite tid innan den blir fulllt varm. Är det riktigt kallt måste motorn belastas för att få full arbetstemp. Gissar att värmepaketet har bra effekt så den funkar som en effektiv kylare. Drar man ner hastigheten på fläkten, ej auto ( när det är riktigt kallt ) går den snabbare upp i temp.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Benny Steen
                        Deltagare

någon form av arbetstemperatur (70 grader) kommer man aldrig upp oavsett typ av värmare. det beror framförallt på utomhustemperaturen, då avkylningshastigheten ökar med temperarturdifferansen. 

hursomhelst, dom tester jag gjort på ett 2 liters alumotor vid -10 utomhustemp har som bäst lyckat få +35 grader i motorn efter att 450w slangvärmare fick gå ett dygn. 

efter 3 timmar som,jag brukar ha timmern ställd på här i umeå är motorn ca 5 grader varm mätt på toppen i närheten av en kylkanal.

provade även en 500w kontaktvärmare köpt på ebay( dom som säljs i butiker i sverige är på ca 200w… ) monterad på en subaru impreza wrx 2007, efter 12 timmar hade tempen stigit 1 grad i toppen…

/b 

Andreas aasland
                          Deltagare

Tänkte som sagt hör med alfameken här i Örebro om han tror en sån här: http://www.owlheizer.de/OWLHeizer-OWL-2-50-C-mit-Anschlusskit skulle funka. Går tydligen att göra en förgrening om man vill ha kupévärmare också. 

för vad det verkar på grejerna som ” hör ” till 159:an så måste man montera en separat pump och det kittet går på ungefär 11 000. Så funkar den här typen i länken vore det ju fantastiskt. Åtminstone för min plånbok..

// Andreas 

Sören Hedin
                            Deltagare

Det kom en rapport om hur bra motorvärmare till olja och vatten egentligen är. Min slutsats är att man kan montera en kupevärmare och strunta i motorvärmaren helt och hållet. Den gör marginellt på bränsleförbrukningen och tillhör i stort sett en förgången tid. Men det är skönt att slippa skrapa och säkrare så kupevärmaren har en komfort och säkerhetsfunktion. Då får du monteringen till en låg penning.

http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/energieffektiv-anvandning-av-motorvarmare–utvardering-av-effekten-pa-bransleforbrukning-vid-varmning-av-smorjolja-jamfort-med-varmning-av-kylvatten.pdf

soren

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.