Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Published by Andreas aasland on

Forum Allmänt Fruktansvärt dyrt med motorvärmare alfa 159 3.2 jts.

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13470
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Sören Hedin på 2014-09-11 16:00

    Det kom en rapport om hur bra motorvärmare till olja och vatten egentligen är. Min slutsats är att man kan montera en kupevärmare och strunta i motorvärmaren helt och hållet. Den gör marginellt på bränsleförbrukningen och tillhör i stort sett en förgången tid. Men det är skönt att slippa skrapa och säkrare så kupevärmaren har en komfort och säkerhetsfunktion. Då får du monteringen till en låg penning.

    http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/energieffektiv-anvandning-av-motorvarmare–utvardering-av-effekten-pa-bransleforbrukning-vid-varmning-av-smorjolja-jamfort-med-varmning-av-kylvatten.pdf

    Det förutsätter ju att bilen startar överhuvudtaget. Bor man norröver och är beroende av bilen, kan det vara skönt att veta att inte oljesumpen är full av knäck även om det är -32°C någon morgon när man ska till jobbet.

    #13471
    Sören Hedin
    Deltagare

    Nu tänkte jag hitta en video som bevisade att Lars lever i gårdagen. Men inte ens Mobil 1 är direkt lättflytande i -40 även om den andra är mycket värre. 

    Men för oljan gör väl egentligen inte vattenvärmaren så stor nytta initialt? Även om den blir uppvärmd på returen så att säga.

    soren

    #13472

    Teoretiskt sett kan jag hålla med… en vattenvärmare kommer inte i kontakt med oljan längst ner i tråget, som dessutom är försett med kylflänsar (Den modell jag nu kommer att referera till)
    På mina första 116 Alfettor som jag körde i början på 80-talet hade jag på 20W -40 året om. ( Eller var det 20W-50??)  Där märktes det tydligt om motorvärmaren varit igång eller ej.

    Segt som bara den om det var under -20, men den startade alltid. Men med motorvärmare snurrade den alltid lätt igång… Så en del av värmen måste påverka oljan, även om värme stiger uppåt…

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #13473
    Lars Söderman
    Deltagare

    Inlägg av Christer Andersson på 2014-09-11 18:56

    Så en del av värmen måste påverka oljan, även om värme stiger uppåt…

    Det är en vanlig missuppfattning att värme stiger uppåt. Det gör den inte! 

    Naturlagarna strävar efter att jämna ut temperaturer och eftersom naturen alltid är lat så kommer värmen att ta enklaste vägen mot det kalla. Omsatt i en bilmotor innebär det att det mesta av värmen kommer att ledas genom motorns metalliska material och i lite mindre omfattning genom sådant som leder värme sämre, tex kylvätskan. Så var vi än värmer vår motor någonstans så kommer det att göra att även oljan värms upp mer eller mindre mycket. Sen är det givetvis ett antal parametrar som avgör hur varm oljan kommer att bli: värmarens effekt, hur länge vi värmer, var vi värmer och givetvis hur kallt det är ute. osv…

    Med en värmare som Owlheizer som kopplas på en kylarslang och har en inbyggd cirkulationspump får man en väldigt effektiv transport av värme genom motorns alla kylkanaler och hela motorn inklusive oljan kommer att bli varm på kortare tid än med den vanlig doppvärmartypen av motorvärmare som litar till självcirkulation av kylvätskan.

    Jo, just det. Varm luft stiger uppåt, men det behöver vi inte fundera så mycket på när vi ska värma en bilmotor med motorvärmare. 

    Och till Sören:
    Självklart är det så att oljor utvecklas och får bättre och bättre kallstartegenskaper, men det spelar ingen roll hur bra oljan är, den kommer alltid att ha mindre viskositet när den är varmare än när den är kall. Man väljer ju själv om man vill ha motorvärmare eller inte. I Malmö är det nog mindre vanligt än i Luleå. Själv bor jag i Stockholm och skulle klara mig utan, men det har känts väldigt bra de gånger jag har startat bilen i -35 på någon skidort, trots att jag vet att det är top-of-the line syntetolja i tjänstebilen. 

    #13474
    Benny Steen
    Deltagare

    Videon var lite  kul, fast man undrar ju vad den andra oljan var för något …

    Som tur häller vi ju inte oljan på motorns delat utan pumpar ut den. Motorns oljekanaler är ju redan fylla av olja vid start och den oljan torde vara varm och lättflytande om en motorvärmare av  vattenvärmaremodellen har varit inkopplad.

    Förvisso skall ju  oljan i tråget  pumpas upp via oljepickupen och där kan man nog tänka sig det spelar roll. Men om ÄVEN  oljan i dom trånga oljekanlerna är seg och tjock blir det betydligt tyngre att  få ut oljan till motorns lager…

    Här i Umeå brukar ju det ligga -10 till -15 i längre perioder. Naturligvis kallare imellanåt också, men sällan mera än några dagar. Det märks VÄLDIGT tydligt när motorvärmaren inte varit i på morgonen på bilarna. 

    En annan detalj är att batteriet trivs mycket bättre vid högre temperaturer. Det både lämnar ifrån sig energi och laddar bättre om det håller lite högre temperatur, optimalt är kring +20. så även här hjälper en motorvärmare till.

    På bilar med batteriet monterat i bagaget brukar det också märkas. Där blir det ju aldrig varmt.


     

     

     

     

     

     

    #13475
    Andreas aasland
    Deltagare

    Kul att så många vill vara med och diskutera det hör med motorvärmare. Verkar vara lite delade meningar. Men nu har jag iallafall beställt en värmare med pump likt den från owlheizer. Modellen jag köpt har en stickpropp som anslutning. Så det blir till att köpa en förgrening så jag kan montera ett uttag i kupén för en fläkt och ett i motorrummet för anslutning av själva pumpen. 

    Tänkte mig att starta en liten tråd där jag börjar fixa med den nyinköpta bilen. Montera sänkningssats, stänkskydd, uppfräschning av skinnklädsel och eventuellt byte av tyg i innertak(rökare som haft bilen innan så det beiga tygtaket är aningen gult och luktar lite).

     

    #13476
    Sören Hedin
    Deltagare

    Återkoppla gärna hur det fungerar. OWL har ju mycket effekt det är kanske t.o.m. tveksamt om man behöver kupevärmare. Den är ju som en liten fläkt och motorvärmare. Om bilen är varm så blåser ju fläkten bort is rätt fort kanske t.o.m så att det självcirkulerar från värmepaketet om alla kanaler är öppna. Det är ju extremt prisvärt och lättmonterat. 

    soren

    #13477
    Andreas aasland
    Deltagare

    Tänkte bara meddela att jag monterat in motorvärmaren jag blev tipsad om. Beställde en liknande den owl värmaren som någon nämnde tidigare. Fick tag i en på ett ställe som säljer dom i Sverige. 1500 spänn för pumpen/värmaren och 1400 för lite kablar och uttag på biltema som jag blev rekommenderad av försäljaren. Landade på cirkus 3000 spänn för allt istället för dom 11 000 som både mekonomen och alfaverkstaden i Örebro kom fram till. Blir spännande när kylan kommer sen.

    Har tagit lite bilder som jag ska försöka få upp här på sidan sen.

     // Andreas

    STUD12

    STUD12

    #13478
    Andreas aasland
    Deltagare

    Pump

    #13479
    Crister Borg
    Deltagare

    Du måste döpa om alla bilder du lägger upp med olika namn, annars ersätter dom bilder med samma namn i tråden tyvärr…

    elCrillo Kalmar

    #13480
    Andreas aasland
    Deltagare

    Jaha. Första gången jag postar bilder och det var knepigare än jag trodde

    #13481
    Andreas Spaak
    Deltagare

    Beställde du från företaget som hette 123 ignition.se?

    De verkar sälja owl-2 som värmer upp till 60°. Kan det stämma?? Är det någon som skruvat i värmaren som värmer till 80°?

    /Andreas

    #13482

    Sen ska vi inte glömma bort själva järnskrotet i motorn, metall blir skörare vid låga temperaturer och spelen i lagerytor och andra rörliga delar större. De som säljer ignitor 123 har ju också en slangvärmare med cirkpump. hade en 75a med 900w slangvärmare och pump. ca 50grader efter 4timmar, även i värmepaketet!

    #13483
    Andreas aasland
    Deltagare

    Stämmer bra det. Mejlade med en kille där som tipsade mig om vilka kablar och sånt från biltema som funkade att koppla in kupévärmare och pumpen med. Väldans bra service och snabb leverans. Rekommenderar dom starkt.

    Värmaren är 60 graderstypen. Har kört den lite nu när det  har varit 7 grader ioförsig men det verkar cirkulera ordentligt och man känner att vattnet i slangarna blir varma ganska fort.

    Återstår att se hur effektiv den är när temperaturen kryper ner mot -20. 

    //Andreas

Visar 14 inlägg - 16 till 29 (av 29 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.