ful/finolja från tyskland ?
Published by Benny Steen on
- Detta ämne har 16 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 19 februari, 2015 kl. 22:01 av
Björn Hedberg.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2015 kl. 11:49 #27984
Benny Steen
DeltagareVad tror den samlade expertisen om det välrenommerade märket ADDINOL ?
Säljs bl.a av https://www.motor-oel-guenstig.de/
Tänkte köpa 20 liter av:
https://www.motor-oel-guenstig.de/M…::139.htmlEuro 69 + 15 i frakt.
/b
16 februari, 2015 kl. 16:49 #27985Björn Hedberg
DeltagareOkej
jag bränner av startskottet på denna nya oljetråd med att svara att den duger säkert så länge den inte hamnar i en diesel med partikelfilter med den specen oljan har.
16 februari, 2015 kl. 17:57 #27986Benny Steen
DeltagareInlägg av Björn Hedberg på 2015-02-16 16:49
Okej
jag bränner av startskottet på denna nya oljetråd med att svara att den duger säkert så länge den inte hamnar i en diesel med partikelfilter med den specen oljan har.
nänä, så lätt kommer du inte undan… Blir denna olja den mest optimala s.a.s ?
16 februari, 2015 kl. 20:07 #27987Björn Hedberg
DeltagareOkej då
enligt Addinols egen sida så var Addinol en av de mest kända märkena i östtyskland och började med smörjmedel 1936 så sammantaget så borde detta oljemärke vara bra till både till en Junker ju 52 och till en Wartburg
16 februari, 2015 kl. 21:24 #27988Jonas Klang
DeltagareHar åkt med Addinol 10W-60W varianten de senaste fem åren i både TS maskinen och Busson har fungerat utmärkt.
JK 164 Q4-95 146 Ti- 97
16 februari, 2015 kl. 23:29 #27989Benny Steen
DeltagareInlägg av Jonas Klang på 2015-02-16 21:24
Har åkt med Addinol 10W-60W varianten de senaste fem åren i både TS maskinen och Busson har fungerat utmärkt.intressant, var köpte du ifrån ?
inga igenkoksade kolvringar eller nedgångna vevlager ?
17 februari, 2015 kl. 10:18 #27990Jonas Klang
DeltagareInga missljud vad jag hör, tänker då mest på TS som har känsliga vevlager,min har gått drygt 19K. Köpt har jag från företaget du skrivit ovan.
JK 164 Q4-95 146 Ti- 97
17 februari, 2015 kl. 11:48 #27991Gustav Holmdahl
DeltagareMapodo.de säljer Castrol 10W60 för i princinp samma pris som den östtyska oljan. Har inte köpt därifrån själv så jag har ingen erfarenhet. Men varför chansa med Addinol om man kan få Castrol för samma pengar? Eller såg jag fel på priserna?
Köper själv Agip 10W60 från Alfistracing.com för överkomliga pengar, inte långt över Mapodo och Addinol.
Giulia 20 Super
17 februari, 2015 kl. 12:58 #27992Jonas Klang
Deltagare17 februari, 2015 kl. 13:08 #27993Benny Steen
DeltagareInlägg av Gustav Holmdahl på 2015-02-17 11:48
Mapodo.de säljer Castrol 10W60 för i princinp samma pris som den östtyska oljan. Har inte köpt därifrån själv så jag har ingen erfarenhet. Men varför chansa med Addinol om man kan få Castrol för samma pengar? Eller såg jag fel på priserna?
Köper själv Agip 10W60 från Alfistracing.com för överkomliga pengar, inte långt över Mapodo och Addinol.
Vem chansar ? Är castrol och agip automatiskt bättre för att namnet är bekant ? vilken klassning har din castrol ?
Om du läser texten i länkarna istället för att bara titta på färgbilderna så handlar oljekvalitet inte om viskositetindex eller tillverkare. Det finns kvalitetsklassningar för oljor. läs på och återkom 🙂
Östtyskland tror jag inte finns längre. köper du bara olja från västtyskland ?
17 februari, 2015 kl. 15:03 #27994Gustav Holmdahl
DeltagareInlägg av Benny Steen på 2015-02-17 13:08
Vem chansar ? Är castrol och agip automatiskt bättre för att namnet är bekant ? vilken klassning har din castrol ?
Om du läser texten i länkarna istället för att bara titta på färgbilderna så handlar oljekvalitet inte om viskositetindex eller tillverkare. Det finns kvalitetsklassningar för oljor. läs på och återkom 🙂
Östtyskland tror jag inte finns längre. köper du bara olja från västtyskland ?
VAD?! Finns inte Östtyskland längre? Det var inte jag som skrev Östtyskland först i denna tråden
Eller om det var från AP det kom, men i alla fall…
Jo då, jag läser också det finstilta på flaskorna. Har även kört flera bilar med olja från Biltema med lämplig kvalitetsindex(utan kända problem) så visst köper jag annat än det dyraste som går att hitta i flytande form. Hade jag varit så korkad hade jag köpt oljan från typ Mekonomen och betalt det tredubbla mot det jag betalar idag. Addinol kan säkert vara nog så bra som AGIP och Castrol. Men om man i 10W60 fallet får betala i princip samma pengar som för ett känt märke som flera har bra erfarenheter av, varför då chansa på en olja som är okänd? Men om man får bra recensioner från känt folk så är det ju jättebra om man kan öka på konkurrensen och köpa annan olja än från de stora märkena.
Var ju liiiiiiite större prisskillnad på 5W40 som du nämnde i första inlägget tex, så där kan det säkert vara idé att köpa annat än de stora drakarna.
Åter till dina ursprungliga frågor nu efter denna urspårning
Giulia 20 Super
17 februari, 2015 kl. 15:17 #27995Gustav Holmdahl
Deltagare17 februari, 2015 kl. 17:01 #27996Björn Hedberg
DeltagareHej det var jag som skrev östtyskland
pengarna från fd väst hamnar i fd öst så jag skulle nog säga att de kvettar la ,men det var ju roligt att det fick igång tråden . ( rugen i fd öst är en fin semester ö förövrigt och nära )
17 februari, 2015 kl. 20:16 #27997Benny Steen
DeltagareInlägg av Gustav Holmdahl på 2015-02-17 15:17
http://www.ebay.de/itm/8-Liter-SAE-…339df3da4bTips från AP
Parallellpostningen på AP var avsiktlig. Allt var planlagt.
Olika konsumentgrupper – Olika informationsmängd.Frågan var ställd för att få ta del av andras erfarenhet. Alltför många faller tillbaka i argumentet: Varför spara 500:- när man kan köpa Castrol/Agip/Whatever Dom har ju snyggast dunkar och fräsiga namn.
Oljan med det lustiga namnet har dock extremt bra klassningar och certifieringar med tanke på priset.
ACEA A3 / B4
API SN / CFApproved by:
VW 502 00/505 00
MB-Approval 229.5
MB-Approval 226.5
BMW Longlife-01
Porsche A40
Renault RN0700 / RN0710
Meets the requirements of:
GM-LL-B-025
PSA B71 2296Min “partner in crime” på Alfapower förslog att använda en Long-life olja men ändå byta varje år/1500 mil. Då sådana oljor har bättre förutsättningar att bibehålla sina egenskaper under perioden.
- ACEA A3 / B4
- API SN / CF
Approved by:
- VW 502 00/505 00
- MB-Approval 229.5
- MB-Approval 226.5
- BMW Longlife-01
- Porsche A40
- Renault RN0700 / RN0710
Meets the requirements of:
- GM-LL-B-025
- PSA B71 2296
- ACEA A3 / B4
- API SN / CF
Approved by:
- VW 502 00/505 00
- MB-Approval 229.5
- MB-Approval 226.5
- BMW Longlife-01
- Porsche A40
- Renault RN0700 / RN0710
Meets the requirements of:
- GM-LL-B-025
- PSA B71 2296
- ACEA A3 / B4
- API SN / CF
Approved by:
- VW 502 00/505 00
- MB-Approval 229.5
- MB-Approval 226.5
- BMW Longlife-01
- Porsche A40
- Renault RN0700 / RN0710
Meets the requirements of:
- GM-LL-B-025
- PSA B71 2296
18 februari, 2015 kl. 16:35 #27998Björn Hedberg
DeltagareJodå ,för att hålla sig till fakta så är det en bra spec på oljan för pengarna men ej bra till partikelfilter bilar och ej bra till högvarviga äldre motorer med höga fjädertryck typ busso 12v eller ombygda motorer med hårdare fjädrar då api sn betyder betydligt mindre zink som i sig dock ej är bra i katalysator bilar i för stora mängder. ( hansenracing säljer så kallad inkörnings oljtillsats med zink för kamaxlar som man kan använda till special applikationer )
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.