ful/finolja från tyskland ?

Published by Benny Steen on

Forum Teknik ful/finolja från tyskland ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Benny Steen
    Deltagare

Vad tror den samlade expertisen om det välrenommerade märket  ADDINOL  ?

Säljs bl.a av https://www.motor-oel-guenstig.de/ 

Tänkte köpa 20 liter av:
    https://www.motor-oel-guenstig.de/M…::139.html

Euro 69 + 15  i  frakt.

/b

Björn Hedberg
    Deltagare

Okej  jag bränner av startskottet på denna nya oljetråd med att svara att den duger säkert så länge den inte hamnar i en diesel med partikelfilter med den specen oljan har.

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Björn Hedberg på 2015-02-16 16:49

Okej  jag bränner av startskottet på denna nya oljetråd med att svara att den duger säkert så länge den inte hamnar i en diesel med partikelfilter med den specen oljan har.

nänä, så lätt kommer du inte undan…  Blir denna olja den mest optimala s.a.s ?

Björn Hedberg
    Deltagare

Okej då  enligt Addinols egen sida så var Addinol  en av de mest kända märkena i östtyskland och började med smörjmedel 1936 så sammantaget så borde detta oljemärke vara bra till både till en Junker ju 52 och till en Wartburg 

Jonas Klang
    Deltagare

Har åkt med Addinol 10W-60W varianten de senaste fem åren i både TS maskinen och Busson har fungerat utmärkt.

JK 164 Q4-95 146 Ti- 97

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Jonas Klang på 2015-02-16 21:24

Har åkt med Addinol 10W-60W varianten de senaste fem åren i både TS maskinen och Busson har fungerat utmärkt.

intressant, var köpte du ifrån ? 

inga igenkoksade kolvringar eller nedgångna vevlager ?

Jonas Klang
    Deltagare

Inga missljud vad jag hör, tänker då mest på TS som har känsliga vevlager,min har gått drygt 19K. Köpt har jag från företaget du skrivit ovan.

JK 164 Q4-95 146 Ti- 97

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Mapodo.de säljer Castrol 10W60 för i princinp samma pris som den östtyska oljan. Har inte köpt därifrån själv så jag har ingen erfarenhet. Men varför chansa med Addinol om man kan få Castrol för samma pengar? Eller såg jag fel på priserna?

Köper själv Agip 10W60 från Alfistracing.com för överkomliga pengar, inte långt över Mapodo och Addinol.

Giulia 20 Super

Jonas Klang
    Deltagare

Mer kända märken kan köpas till bra pris här 

http://www.levoil.de/

JK 164 Q4-95 146 Ti- 97

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2015-02-17 11:48

Mapodo.de säljer Castrol 10W60 för i princinp samma pris som den östtyska oljan. Har inte köpt därifrån själv så jag har ingen erfarenhet. Men varför chansa med Addinol om man kan få Castrol för samma pengar? Eller såg jag fel på priserna?

Köper själv Agip 10W60 från Alfistracing.com för överkomliga pengar, inte långt över Mapodo och Addinol.

Vem chansar ?  Är castrol och agip automatiskt bättre för att namnet är bekant ?   vilken klassning har din castrol ?

Om du läser texten i länkarna istället för att bara titta på färgbilderna så handlar oljekvalitet inte om viskositetindex  eller tillverkare. Det finns kvalitetsklassningar för oljor. läs på och återkom 🙂

Östtyskland tror jag inte finns längre. köper du bara olja från västtyskland ?

Gustav Holmdahl
    Deltagare

Inlägg av Benny Steen på 2015-02-17 13:08

Vem chansar ?  Är castrol och agip automatiskt bättre för att namnet är bekant ?   vilken klassning har din castrol ?

Om du läser texten i länkarna istället för att bara titta på färgbilderna så handlar oljekvalitet inte om viskositetindex  eller tillverkare. Det finns kvalitetsklassningar för oljor. läs på och återkom 🙂

Östtyskland tror jag inte finns längre. köper du bara olja från västtyskland ?

VAD?! Finns inte Östtyskland längre? Det var inte jag som skrev Östtyskland först i denna tråden  Eller om det var från AP det kom, men i alla fall…

Jo då, jag läser också det finstilta på flaskorna. Har även kört flera bilar med olja från Biltema med lämplig kvalitetsindex(utan kända problem) så visst köper jag annat än det dyraste som går att hitta i flytande form. Hade jag varit så korkad hade jag köpt oljan från typ Mekonomen och betalt det tredubbla mot det jag betalar idag. Addinol kan säkert vara nog så bra som AGIP och Castrol. Men om man i 10W60 fallet får betala i princip samma pengar som för ett känt märke som flera har bra erfarenheter av, varför då chansa på en olja som är okänd? Men om man får bra recensioner från känt folk så är det ju jättebra om man kan öka på konkurrensen och köpa annan olja än från de stora märkena. 

Var ju liiiiiiite större prisskillnad på 5W40 som du nämnde i första inlägget tex, så där kan det säkert vara idé att köpa annat än de stora drakarna.

Åter till dina ursprungliga frågor nu efter denna urspårning 

Giulia 20 Super

Gustav Holmdahl
    Deltagare

http://www.ebay.de/itm/8-Liter-SAE-…339df3da4b

Tips från AP

Giulia 20 Super

Björn Hedberg
    Deltagare

Hej det var jag som skrev östtyskland  pengarna från fd väst hamnar i fd öst så jag skulle nog säga att de kvettar la ,men det var ju roligt att det fick igång tråden . ( rugen i fd öst är en fin semester ö förövrigt och nära )

Benny Steen
    Deltagare

Inlägg av Gustav Holmdahl på 2015-02-17 15:17

http://www.ebay.de/itm/8-Liter-SAE-…339df3da4b

Tips från AP

Parallellpostningen på AP var avsiktlig.  Allt var planlagt.  
    Olika konsumentgrupper  – Olika informationsmängd. 

Frågan var ställd för att få ta del av andras erfarenhet. Alltför många faller tillbaka i argumentet:  Varför spara 500:- när man kan köpa Castrol/Agip/Whatever   Dom har ju snyggast dunkar och fräsiga namn.

Oljan med det lustiga namnet har dock extremt bra klassningar och certifieringar med tanke på priset. 

ACEA A3 / B4
    API SN / CF

Approved by:
    VW 502 00/505 00
    MB-Approval 229.5
    MB-Approval 226.5
    BMW Longlife-01
    Porsche A40
    Renault RN0700 / RN0710

Meets the requirements of:

GM-LL-B-025
    PSA B71 2296

Min “partner in crime” på Alfapower förslog att använda en Long-life olja men ändå byta varje år/1500 mil. Då sådana oljor har bättre förutsättningar att bibehålla sina egenskaper under perioden. 

• ACEA A3 / B4
    • API SN / CF

Approved by:

• VW 502 00/505 00
    • MB-Approval 229.5
    • MB-Approval 226.5
    • BMW Longlife-01
    • Porsche A40
    • Renault RN0700 / RN0710

• GM-LL-B-025
    • PSA B71 2296
    • ACEA A3 / B4
    • API SN / CF

Approved by:

• VW 502 00/505 00
    • MB-Approval 229.5
    • MB-Approval 226.5
    • BMW Longlife-01
    • Porsche A40

• GM-LL-B-025
    • PSA B71 2296
    • ACEA A3 / B4
    • API SN / CF

Approved by:

• VW 502 00/505 00
    • MB-Approval 229.5
    • MB-Approval 226.5
    • BMW Longlife-01
    • Porsche A40

• GM-LL-B-025
    • PSA B71 2296
    Björn Hedberg
    Deltagare

Jodå ,för att hålla sig till fakta så är det en bra spec på oljan för pengarna men ej bra till partikelfilter bilar och ej bra till högvarviga äldre motorer med höga fjädertryck typ busso 12v  eller ombygda motorer med hårdare fjädrar då api sn betyder betydligt mindre zink som i sig dock ej är bra i katalysator bilar i för stora mängder. ( hansenracing säljer så kallad inkörnings oljtillsats med zink för kamaxlar som man kan använda till special applikationer )

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.