Funderar på Giulietta

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Funderar på Giulietta

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare

Hejsan!

Funderar på att byta ut andrabilen hemma. Den rullar typ 1,5mil om dagen och jag tittar på bilar upp till 100.000:- Anledningen till att byta är främst för att slippa skruva.Går något sönder är det alltid när jag inte har tid.

Vad säger ni som äger en Giulietta? Hittar några exemplar med 105 och 140hk dieseln från 2011-12 med 8-10.000mil på mätaren.Skatten är låg men samtidigt vill försäkringsbolagen ha ett par tusen extra för att det är en snygg bil!

Är detta ett vettigt köp om kamrem och pump är bytta? Just nu är det mest röda till försäljning och jag har märkt att de är lite känsliga mot skott I fronten.Är huven I metall på dessa så det lätt blir rost eller är det något annat material? Glömde kolla! Man ser att ägaren fore ofta försökt dölja det värsta med lackstift.

Filip Persson
    Deltagare

Nu har jag bara haft min i knappt 3 månader, så kan inte svara på hur de står sig efter 8-10 000 mil. Du kan även titta på MultiAir motorn om du vill ha en låg skatt om det går att hitta några sådana runt 100k. 

Huven är i metall på dem, så om det är någon som har fått mycket skott så får man nog titta en del på det. 

Tycker bra om min, och den är lugn och skön i kupén. Hade tidigare en Seat som även den var tyst i kupén och tycker att Golf som jag har åkt en del tidigare låter mer eller lika mycket om det är något du kan relatera till. 

Du låter nöjd iaf!  Skulle vara kul att få input av någon som haft sin I 4-5år också eller äger en som är 4-5år.

Finns ett par TB till salu också. Testade dieseln och fastnade för karaktären I motorn. Verkar som den har ganska ärliga förbrukningssiffror också. Iofs har två av bilarna på uppfarten 3.0 sexor idag så tanka är juh något man kan.  Busson får dricka vad den vill, ljudet förlåter! Frugans bil skulle vara roligt att få ner under 0.6l.

Visade min fru några bilar runt 100k. Countryman, Juke + några till också Alfan. Kan hända att hon blivit lite påverkad men hon valde Giuliettan av alla jag visade. Var inne på Miton också men behöver 4 dörrar.

Michael Wolde
      Deltagare

Har kört min gamla Giulietta 10 000 mil och trivdes fantastiskt bra – så bra att jag köpte mig en ny! Hade 140 hkr dieseln, och trivdes bra med den – satte i en KCR dieseltrimbox som gav lite mer effekt och ännu bättre vrid. Har aldrig haft ett problem med vare sig den gamla eller den nya, tycker den är rimligt snål och körglad och ändå ganska bekväm – bara att slå till i min bok i alla fall. 

Vad snittade den I verkligheten ungefär?

Har en annan fundering. Tanken är att ha barnstol fram. Är det standard med bortkopplingsbar airbag på passagerar sidan eller var det tillval? Har förstått att det sker elektroniskt och inte med nyckel.

Hur är det med Mito’n? Kan man koppla bort airbagen I den?

Hannes Larsson
        Deltagare

På min Giulietta 2.0 JTDm från 2012 kopplades pass. airbagen ur via menysystemet – antar att det är samma lösning på faceliften från 2014.

Jag körde min ca 3500 mil innan det var dags för barn nr 2 – hade inga probelm förutom en garantiåtgärd (byte av oljetrycksensor). Kanonbil på alla sätt – körglad, snål, hyfast komfort (trots 18 tumsfälgar) och helt OK utrymmen. Dessutom kostar den ju inte mkt mer att vare sig köpa eller äga än en tråkvagn från Tyskland.

Så även in min bok – köp

Mvh

Hannes

Filip Persson
          Deltagare

Samma lösning på 2014. Allt sker i lilla menyn mellan mätarna. 

Min snittar 0,9 – 1 / mil, men då kan jag kanske ha lite väl gasglad högerfot och kör tyvärr mycket 50-vägar utöver det. 

Henrik Lindgren
            Deltagare

Kör du bara så lite som 1.5 mil per dag med den så hade jag köpt en benzinare. En 120 eller 140 Hk .  Partikelfilter gillar inte korta sträckor, speciellt inte på vintern. Har själv en 120Hk TurboBenzina , helt ok för korta sträckor inne i stan. Ingen raket men det räcker.

Det med partikelfiltret hade jag faktiskt ingen aning om! Bra info! Räcker det med att den rullar längre ibland eller vill de rulla längre kontinuerligt?

Ska bara hitta rätt objekt också. Efter vidare forskning är nog inte röd den färgen jag vill köpa beggad.Känns som den var ganska känslig på modellerna runt 2011. De jag sett har många skott i huven tyvärr.

Henrik Lindgren
              Deltagare

Försök undvika den solida röda lacken. Snygg men betydligt känsligare en de andra färgerna. Jag har en vit , kanske inte jätte rolig färg men jag fick ett bra erbjudande på den.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.