Funderar på import

Published by Conny Lundberg on

Forum Allmänt Funderar på import

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18072
    Conny Lundberg
    Deltagare

      Har en bekant som vill sälja en GT.

      Bilen står i Grekland och vid köp står han för allt som har med importen att göra.

      Bilen är en 06:a och har gått 16000mil. servad som den ska.

      Svart med rött skinn, manuell.

      Har en ganska stram budget så jag tänkte se var ni tycker att man borde lägga sig i pris?

       

      speed has never killed anyone. suddenly becoming stationary that's what gets you

      #18073
      Ragnar Rosengren
      Deltagare

         

        Hej!  Det låter som nåt att satsa på, en riktig läckerbit. Jag har ingen aning om prisbilden, men du skrev inte vilket motoralternativ det gäller, fyll på med det så snabbar det kanske upp det hela.

        Med vänlig hälsning

        Ragnar

        156 2.0 TS Challenge (Gruppo N Olanda), #77 CAR Challenge klass III

        #18074
        Dimitris Lyris
        Deltagare

          Hej,

          Om bilen står i Grekland är troligen med en 2.0 liters motorn på grund av lokala skatter. Tänk att bilarna i Grekland får många repor och små skador på lacken på grund av att de flesta står parkerat på gatan och folk bryr sig inte så mycket när de parkerar eller öppnar dörrar. Bjud det du har råd att betala med tanke på att transporten och registreringsbesiktning kostar i Sverige. För att en bil ska avregistreras i Grekland måste ägare betala trafik skatten (vilken är högre en i Sverige) så bilen ska inte vara “skyldig” till staten. Värme paketet är “mindre” än den vi får som standard i Sverige och standard utrustningsnivå kan variera på grund av att importören vill ta ner priserna på grund av hög beskattning vilket påverkar slutpriset. 

          Lycka till.

          Mvh Dimitris Lyris

          Mvh Dimitris Lyris
          Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 2003
          Alfa Romeo 147 2.0 TS 2001
          Alfa Romeo Spider 2.0 TS 2001
          Lancia Y-10 Turbo 1987

          #18075
          Conny Lundberg
          Deltagare

            Motorn är mycket riktigt 2,0.

            Jag tänkte nog bjuda 30-35t för bilen

            Han skulle ordna fram bilder på bilen så då skulle jag eventuellt kunna se om det är några defekter i lacken/plåten

            speed has never killed anyone. suddenly becoming stationary that's what gets you

            #18076
            Dimitris Lyris
            Deltagare

              Titta på bilderna och bjuda sedan. Det är mycket billigare att fixa defekterna i Grekland än i Sverige. Bilen med 2.0 motor kostar honom mycket i Grekland när det gäller vägtrafikskatt, försäkring och inkomstskatt eftersom den är just 2.0, det betraktas som lyx. De flesta Greker med “stora” motorer har ställt av sina bilar för att slippa skatterna. Att ställa av en bil i Grekland måste man fysisk gå till trafikmyndigheterna och lämna regbevis och nummerplåtar. Jag tycker att du kan få det billigare (-5000). Försök i alla fall.

              Mvh Dimitris Lyris
              Alfa Romeo 156 Sportwagon 2.5 V6 2003
              Alfa Romeo 147 2.0 TS 2001
              Alfa Romeo Spider 2.0 TS 2001
              Lancia Y-10 Turbo 1987

              #18077
              Patric Gille
              Deltagare

                Hej,

                Hur pass mycket tjänar du på att köpa en bil i Grekland kontra Sverige när allt är betalt? Omkostnader för att få hem bilen + reggad på gatan om du kör hem den själv borde hamna på runt 10000:- Sen kan man inte räkna kronor och ören på allt om bilen är i ett bra skick och historiken är väl dokumenterad. Känner du personen väl så kan du ju köra hem på gamla ägarens plåtar och försäkring. Köpte själv en 156 GTA (SW) i oktober och körde den hem från Bukarest. En ordentlig resa på 280 mil, men fan så kul Lycka till!

                2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018

                #18078
                Conny Lundberg
                Deltagare

                  Dimitris:
                  Jo han som äger bilen gråter blod varje gång skatt o försäkring skall betalas och därför han vill sälja den.

                  Tack för dina tips, skall kolla om han skulle kunna fixa de eventuella skador som kan finnas i Grekland då.

                  Patric:

                  Som sagt så skulle han stå för allt som har med importen att göra, så alla importkostnader ingår i det jag betalar för bilen.

                  speed has never killed anyone. suddenly becoming stationary that's what gets you

                  #18079
                  Patric Gille
                  Deltagare

                    Ok, förstod det som att de var de lokala exportkostnaderna i Grekland som han skulle stå för. Då är det ju ännu bättre läge. Var i Grekland står den?

                    2008 Maserati QP GTS, 2008 BMW 730d, 2016, BMW X2 2018

                    #18080
                    Conny Lundberg
                    Deltagare

                      Vet inte exakt var i Grekland, men jag tror det är i norra.

                      Har lagt ett bud på 35 nu och han har inte direkt avfärdat det.

                      speed has never killed anyone. suddenly becoming stationary that's what gets you

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.