Funderingar kring V6 3.0 12V

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Funderingar kring V6 3.0 12V

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33443

    Skall göra lite jobb på en Spider 916 -96. Alla jobb på för mej nya motorer börjar med läsande o studier i EPC:er (Eper), verkstadshandböcker, Youtube, forum och liknande. Tittat lite på 164:ans 3.0 12v och insett att de verkar vara väldigt lika om inte identiska i mångt och mycket. Hur nära sanningen ligger jag i det antagandet? Och sen undrar jag hur nära ligger 2.5:an ligger i likhet? Många komponenter har ju samma artikelnr iaf. 

    Och en fundering kring toppen, kammar o ventil och lyftare. Blev lite förvånad när jag tittade i Eper. Är det rätt uppfattat av mej att det är en kombination av hydraulisk lyftare och “klassisk” typ som måste justeras in? 


    Kommer säkert på mer framöver.


    /David  

     

    #33444
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Justerbrickor på insug och mini stötstänger med vipparmar med justering modell Volvo b20 på avgassidan d.v.s med nyckel

    #33445
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Det händer att det blir små hack/märken i avgastryckarna (de på tvären ) det är inte bra,leder till skador på kamaxel ,måste åtgärdads OM så är fallet

    #33446

    Åtgärdas hur?

    #33447
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Genom byte av skadade delar. men kan även maskinarbetas av motorrenoveringsfirma  , en budget metod är att använda en stor brynsten ( tar 3 tim per lyftare ) jag har gjort så med gott resultat men det kräver nogranhet . Kamaxeln kan putsas av med våtslippapper 1200 om det är vassa grader som känns med fingertoppen ,ej att förväxlas med direkta skador .

    #33448

    Återstår att se hur det verkar när man fått kammarna i näven. Motorn blåryker vid start och vid gissar än så länge på ventiltätningar och då åker ju kammarna av om man vill byta dem med topparna i bilen. Har här på forumet fått rådet att göra detta med topparna på bänken men ägaren (och jag) vill försöka undvika o riva av dem om man inte måste. Komptest osv skall göras. 

    #33449
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Om du byter tätningarna utan demont av toppar så kommer du inte kunna kontrollera om ventilstyrningarna är friska eller slipa in ventilerna med ventilpasta,där av mitt råd att antingen gå loss på motorn eller bara testa mjukgörinings medlet först .

    #33450

    Inlägg av Björn Hedberg på 2017-03-28 19:05

    Om du byter tätningarna utan demont av toppar så kommer du inte kunna kontrollera om ventilstyrningarna är friska eller slipa in ventilerna med ventilpasta,där av mitt råd att antingen gå loss på motorn eller bara testa mjukgörinings medlet först .

    Det du säger är egentligen sunt förnuft. Skall ta det i beaktande när jag diskuterar vad som skall göras med ägaren till bilen. Har den eldat olja finns ju riktig anledning till att man faktiskt har igensotade ventilsäten också. Och hur identifierar jag i så fall hurvida ventilstyrningarna är ok? Och om de inte är det. Vad gör man då? 

     

    Har nån några åsikter om planing av toppar? Vad jag vet har bilen aldrig kokat. Har av praxis alltid planat toppen när jag hållt på med SAAB och Audi som är de fabrikat jag bytt topplockspackning på. Dessa har alltid varit övverladdade fordon. 

     

    Och så kommer jag till funderingen om vilka specialverktyg som kommer att erfodras.

     

    /David

     

    #33451
    Björn Hedberg
    Deltagare

    Du behöver en ventilbåge och momentnyckel + en hydraulpress till ventilstyrningarna om de nu behöver bytas .Glappar ventilen mycket i sidled ( be en motorrenoverare bedöma ) så bör den/de bytas .Original styrningar brukar behöva brotschas in medan efter marknads ej brukar behöva det enl Motorslip i Halmstad som renoverade toppar till 12v för länge sedan åt mej.

    #33452

    Topplocksbultar, kan man verkligen återanvända dem på dessa motorer? Det säger iaf en mjukvara som heter Autodata som jag har. 


    Och så undrar jag lite över tändstiften. Lodge 25HL heter väl originalen vad jag förstått. Om det är svårt o få tag i sådana, vad har man för alternativ, eller har men några alls? Vissa motorer är ju jättekinkiga om man frångår originalreceptet…
    #33453
    Henrik Lindgren
    Deltagare

    NGK stift fungerar istället för Golden Lodge.

    #33454
    Björn Hedberg
    Deltagare

    NGK fungerar alltid , golden lodge är skit enligt min mening .

    #33455

    Vilka NGK-stift då?

    #33456
    Henrik Lindgren
    Deltagare
    #33457

    Avlägsna kammarna med motorn i bilen? Hur gör man då?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.