Funderingar kring V6 3.0 12V

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Funderingar kring V6 3.0 12V

Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33458
    Björn Hedberg
    Deltagare

      På samma sätt som med motorn utanför bilen

      #33459

      Mucho funny! Men seriöst nu, hur gör man utanför bil då?

      #33460
      Björn Hedberg
      Deltagare

        Lossar karemskåpa + rem och sedan ventilkåpa kamdrev med avdragare ,därefter lossar man justeringen på avgas stötstängerna och därefter lossar man kamaxelöverfallena som man lägger i ordning på den absolut rena arbetsbänken där efter lyfter man upp kamaxel+ samtliga lyftare som man INTE blandar ihop.

        #33461

        Tack Björn! 

        #33462
        Björn Hedberg
        Deltagare

          Jag hade väntat med att ta ur kammarna tills topparna låg på bänken.Om du nu verkligen tänker byta tätningar på plats så måste man trycksatta varje cylinder en i taget med kolven i botten ,är den inte i botten så kommer motorn snurra tvärt med stor kraft vilket kan skapa oreda / skada på motor eller dej om du kommer ivägen för något . Du måste köpa eller göra en låååång adapter för tryck sättning.

          #33463

          O-ringar till spridarna har jag svårt att lokalisera i Europa. De knirrar oroväckande torrt när man kommit åt en spridare så jag byter dem gärna i nuläget när det är lättåtkomligt. Nån som har bra tips på var jag hittar dem?

          #33464

          Ventiltätningarna kommer bli bytta med topparna i bilen. Har kommit en bit på vägen men har kört fast lite grand och skulle behöva er hjälp. Se bild nedan:

          Vad ni ser är änden på kamaxeln på främre cylinderbank (cylinder 4,5 och 6). Har fått av kamdrev men “navet” det satt på sitter ju kvar. Detta är märkt med en tvåa på bilden. Är det bara rätt avdragare som gäller för att få av det nu?

          Undrar även lite över bulten märkt med en etta. Den har med oljetillförseln till lagret o göra eller? Och i så fall så skall hålet den sitter iskruvad i fyllas med olja innan uppstart vid återmontering. Har jag fattat detta rätt?

        Visar 7 inlägg - 16 till 22 (av 22 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.