funderingar på 159 sw
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2014 kl. 22:27 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2014 kl. 22:14 #12341
Hej. Alex heter jag och har lite frågor som jag tänkte få svar på här. Har nyligen sålt min ögonsten (porsche) pga att jag skaffat barn och den blev sällan använd. Men känner nu att jag vill förena nytta med nöj och skaffa en familje bil som även ser ut och känns som en entusiastbil.
Valet ser således ut att hamna på en 159 sw och på grund av att även ekonomin nu spelar in så är det 2,4jtdm som är mest intressant. Till frågorna: är det något speciellt jag borde se upp med vid köp? Någon speciell årsmodell man bör umdvika eller liknande?
Funderar även på hurvida det är värt steget upp till en q4? Kör idag en mercedes Eklass med 4-hjulsdrift och tycker det är väldigt betryggande, men frågan är om inte alfan är tillräckligt smidig och lättkörd även utan?hur är ljusbilden från dom stråkastarna? Vackra men lyser dom upp bra?
Sist men inte minst, är det någon som vet om det finns någon auktoriserad verkstad i Värmland? Bor i Säffle och slipper helst åka till Göteborg för service.
11 maj, 2014 kl. 22:34 #12342Har även läst här att viss imponerande bilar saknar rätt värmepaket. Finns det något sätt att ta reda på om en bil saknar detta eller kommer det som en iskall överraskning till vintern?
12 maj, 2014 kl. 20:04 #12343Hej, trevligt att du funderar på att köpa en Alfa. Är själv inne på min tredje 159:à. Har aldrig ägt en 2,4:à, däremot så har jag provkört och kan konstatera att det är en trevlig motor med trevligt ljud. Dem är inte så supersnåla och väljer du till automat och 4WD så drar dem ännu mer. Skatten är även den högre på automat och 4WD. Men som sagt så är det en trevlig motor så den extra förbrukningen jämfört med 1,9 och 2,0 dieslarna kan vara värt med trevligare motorgång och mer kraft. Kamremmen skall bytas var fjärde år eller 15000mil beroende på vilket som inträffar först. Detta är rätt billigt på fyrorna men dyrare på 2,4:an. Annars så verkar hjullager och generatorhaveri på dieslarna vara ganska vanlig. Har råkat ut för båda. Hjullager är i alla fall lätta att byta. Något som kan vara värt att hålla koll på är blästrandet av hjulhusens nederkant fram. Om förra ägaren inte satt dit stänkskydd eller bättrat på med färg eller rostskydd så kommer det finnas ytrost där. Jag har alltid fixat till detta på mina bilar. Senast så la jag en transparant folie (som sitter där från början men är för liten) och body under. Nu är det bara att hålla efter. Annars så är det inte speciellt mycket fel på dessa bilar. Är rätt bra ihopskruvade med bra säkerhet. 2008 så fick dem en facelift och 159:an blev lättare och något spänstigare. Blev även lite andra kosmetiska förändringar som att man kan öppna bagageluckan genom att trycka på emblemet. Om du skall satsa på 4WD eller inte är svårt att säga. Jag har aldrig haft eller kört en 159:à med 4WD och aldrig riktigt kännt behovet. Men har man inte provat så vet man heller inte vad man går miste om. Jag kan tänka mig att om man bor en bit utanför stan och kanske kör på en del mindre vägar så kan det säkert ge den extra tryggheten.
12 maj, 2014 kl. 20:08 #12344Jag har en 159 SW med 2.4 JTDm. En mycket trevlig bil med alldeles för mycket kraft. Idag skulle jag klart välja en 2.0 JTDm. Framdäcken slits väldigt snabbt men klart beroende av högerfotens läge. Generellt sett en mycket trevlig bil. Min tar 0.8 l/mil vid blandad körning.
13 maj, 2014 kl. 07:27 #12345Wafab Bil i Karlstad är sedan några år auktoriserad för Alfa Romeo, undrar om inte Mekonomen/Motorcar på Tormestad är det också, Alfa-kunskap finns det där i alla fall.
20 maj, 2014 kl. 22:27 #12346Kul med lite inputs
efter att ha kollat upp försäkringspris på 2,4 och även räknat in skillnaden i skatt, kamremsbyte och förbrukning får jag nog leva med en 1,9.. Blir om mappning i rullande landsväg om den är alldeles för trött
Va i Malmö idag för att hämta en svensksåld 1,9 jtdm, detta gick dock sådär, säljaren ringde mig efter vägen för att berätta att han fått köra bilen till verkstad pga att “have engine checked” lampan tände sig och bilen gick in i felsäkert läge.. När jag kom ner med tåget åkte vi till verkstaden, efter att ha mätt sig fram har dom konstaterat att det är relä till motorfläkten som inte funkar, detta relä anländer på torsdag..
Är dock kluven, har ju precis intalat mig själv att alfa fått ordning på el felen?! Att det numera är en relativt driftsäker bil, detta bygger ju inte precis upp nått förtroende för en bil:/ i övrigt va bilen jätte fin med full servicebok och massa gamla besiktningspapper..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.