Galv släpp på bagageluckan – alfa mito

Published by Gianfranco Vedda on

Forum Allmänt Galv släpp på bagageluckan – alfa mito

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18947
    Gianfranco Vedda
    Deltagare

      Tjena!

      Har en Mito från 2010 som har galv släpp på bagageluckan.

      Jag har varit hos Hedin (som är sveriges kanske ända auktoriserade verkstad för alfa) för att låta dem kolla på det. Detta är inget som garantin täcker, eftersom bilen har inte blivit servad hos alfa och att det inte ens är lönt för dem att skicka det till alfa fick jag som svar. Enda sättet är att stå för kostnaden själv.

      Jag själv tycker att det är lite dåligt, eftersom det är ett fabrikationsfel, eftersom det är ingenting som uppkommer pga dålig skötsel. Att det även händer i mitten av bagageluckan är ju också lite underligt.

      Jag lägger även upp bilder på det, så att ni får se hur det ser ut.

       

      Vad ska jag göra? Ska jag ta kontakt med alfas kundtjänst, så att dem får titta på det, eller ska jag låta någon firma lackera om bagageluckan och stå för priset själv? Att det är något som har uppkommit när den lackerades i fabriken stör mig ännu mer om jag måste stå för kostnaden själv.

      #18948
      Gianfranco Vedda
      Deltagare

        #18949
        Rickard Bergh
        Deltagare

          lite förtydligande här. bilen behöver inte vara servad hos auktoriserad verkstad. du kan serva precis vart du vill. där emot så måste rostskydds inspektionerna göras på auktoriserad verkstad och följas regelbundet efter alla konstens regler gällande tiden när det ska göras. det räcker du missar en rostskydds inspektion med ett par månader så faller hela rostskyddsgarantin för just den berörda delen. när det skickas in till Alfa från verkstaden så ska man bifoga kopia på serviceboken och rostskydds inspektionerna. detta kräver dom att få in. 

          när det är som du skriver lacksläpp pga underlaget i detta fallet tex det släpper i galvaniseringen. då ska det anmälas. 
          att verkstaden säger som dom gör är jäkligt fel. det är inte dom som avgör vad FCA ska ta på rostskyddsgarantin.  det gör generalagenten i detta fallet är det FCA.. Så bara på dom igen.  alternativet så kontaktar du alfa custumercare via alfaromeo.se sidan 

          det är jättesvårt att se på dina bilder. är det lackbättrat där du har fotat ? 

          Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

          #18950
          Mikael Bengtsson
          Deltagare

            Jag har varit med om en liknande grej på bagageluckan på min 159 sw visade upp den på hedin i Arlöv och man fotograferade och skickade in till alfa man ville dock inte titta i serviceboken vilket jag blev förvånad över. efter ett par veckor fick jag svar att det gick på lackgaranti och inte rostskyddsgaranti och lackgarantin är tre år, min bil är 6 år. skadan på min bil är strax under emblemet/öppnaknappen. när jag ifrågasatte varför det inte gick på rostskyddsgaranti fick jag svaret att det måste vara genomrostat med hål i plåten för att gälla när jag då frågade om jag skulle vänta tills det blir hål fick jag svaret att då kommer dom säga att jag skulle ha lämnat in den tidigare, alltså moment 22 om du inte har hål gäller inte garantin om där är hål skulle man upptäckt skadan tidigare och garantin gäller inte.

            ang att rostskyddsprogrammet skall vara ifyllt så verkar verkstäderna vara bra på att glömma det. Det står i garantiboken att det görs kostnadsfritt i samband med service om man servar på aukt verkstad min bil har 2 servicar på aukt verkstad och en på mekonomenverkstad men ingen har fyllt i rostskyddskontrollen så min bil blev av med sin rostskyddsgaranti när den var 1,5 år gammal och servades på aukt verkstad första gången.

            Om det är till någon tröst så gör tyvärr dom flesta biltillverkare såhär jag känner folk med både mercedes och vw som varit med om precis samma sak. Det är därför mercedes kan ha 30 års rostskyddgaranti trots att mercorna rostar som en gammal sud.

            #18951
            Gianfranco Vedda
            Deltagare

              Det var direkt när han tittade i service boken och såg att den har varit servad på en icke auktoriserad verkstad som han sa att det inte ens var lönt att skicka ärendet till alfa, för att dem hade inte ens kollat på ärendet.

              Bilen fick ett keramiskt lackskydd för knappt 2 månader sedan, och då såg dem också lack släppet. Stötfångaren har även blivit omlackerad av en amatör (innan jag köpte den), men det är en annan sak som jag får öppna plånboken för och lösa med egna händer.

              Lack släppet har varit där sedan jag köpte bilen begagnad (ca 1,5 år), så det har ingenting med lackskyddet eller något sådant som kanske har orsakat skadan.

              Jag tror att det bästa är att jag tar direkt kontakt med FCA angående detta. Jag tycker iallafall att dem ska stå för kostnaden när det kommer inifrån och utåt.

              Jag har även tittat mig runt lite hos några firmor i Malmö som kan fixa skadan. Alla tycker att det är en sjukt konstig skada med tanke på att bilen är fortfarande så pass ny och att av alla ställen så börjar det släppa just där.

              #18952
              Rickard Bergh
              Deltagare

                nu har du ett problem. det är 1.5 år sedan du har sett detta. då skulle du anmält det direkt. väntar man som du gör så har du förverkat din rätt om jag inte minns fel.  när man upptäcker något som du beskriver och inte gör åtgärder för att få det åtgärdat så faller garantin oavsett vad det är. 
                har du varit hos hedin i burlöv på testvägen ? eller du var i malmö på jägersro ? 

                oavsett så ska det skickas till generalagenten det är dom som avgör detta inte verkstaden. 

                Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                #18953

                “Många tror fortfarande att man måste använda en av biltillverkaren auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Men så är det inte. Sedan 2002 finns det EU-regler som ger dig som bilägare rätt att serva bilen var du vill. “

                http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20100528/nya-eu-regler-ger-billigare-bilservice

                /Göran

                Alfa Romeo 159 Ti 24 JTDM & Alfa Romeo Brera 3.2 V6 Q4

                #18954
                Gianfranco Vedda
                Deltagare

                  Jag var först hos Hedin på jägersro, men dem skickade mig till testvägen, eftersom deras plåtverkstad ligger där.

                  Jag har iallafall skickat iväg ett mejl till alfa via deras hemsida. Får se vad dem kommer att svara.

                  #18955
                  Rickard Bergh
                  Deltagare

                    Inlägg av Göran Hanser Matsson på 2016-07-21 22:06

                    “Många tror fortfarande att man måste använda en av biltillverkaren auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla. Men så är det inte. Sedan 2002 finns det EU-regler som ger dig som bilägare rätt att serva bilen var du vill. “

                    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20100528/nya-eu-regler-ger-billigare-bilservice

                    /Göran

                    ja det är rätt när det gäller nybilsgarantin.
                    men du måste göra rostskydds kontrollerna på auktoriserad verkstad. oavsett vart du servar. 
                    det är stor skillnad nybilsgarantin och rostskyddsgarantin.

                     

                    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                  Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.