Galvsläpp?

Published by Magnus Annerfalk on

Forum Teknik Galvsläpp?

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27717
    Magnus Annerfalk
    Deltagare

    Hej,
    är intresserad av en Giluietta 2011, med få mil på mätaren, mycket fin i skicket men såg i skarven undertill på bakluckan att det bubblade i lacken och med stor sannolikhet är det galv problem. Frågan är ju om det ett vanligt problem på modellen och hur ska man förhålla sig till det iså fall? Köp eller ej köp?
    Det är inte hos en bilhandlare utan privat. Täcker garantin detta och är modellen känslig över lag för denna typ av problem och vad fnns det för problem
    överlag för modelllen?

    Många frågor men uppskattar feedback “från de lärda” då man inte vill lämna in bilen för rep det första man gör.

    /Magnus

     

    semper paratus

    #27718
    Rickard Bergh
    Deltagare

    enklaste är och läsa i service boken, har för mig det står där vad som gäller för garantierna på bilarna. 
    nybilsgaranti,. vagnskada och  rostskyddsgarantin . det är det enklaste. 

    för att man sedan ska kunna få det på garanti så skall det i alla sådana här fall . fotas. det ska göras en kalkyl som man ska skicka in till en speciell avdelning hos general agenten som har hand om rostskyddsgarantierna där detta löper under.. det är inte verkstaden direkt som avgör detta utan det är general agenten. alltså fiat o alfa i stockholm.  vet många verkstäder säger det inte går på den garantin pga att det är för jobbigt att göra det i denna ordning. dom vill hellre göra jobbet till dig direkt och kan ta mer betalt. 

    så gör vi på autoklinik där jag jobbar. våran skade avdelning dokumenterar och gör kalkylen för rep och omlackering sedan får jag det och skickar till rätt ställe. pga det är jag som har hand om alla garanti inrapporteringar hoss oss och har alla kontakterna. 

    än har vi inte fått nått avslag på något förhandsgodkännande gällande lack och rostskydds garantierna.  dock så skall även service boken fotas och kontrollerna för rostskyddet måste vara följt enligt boken fullt ut. en enda miss och det är kört för garantin har slutat gälla då..

    Rickard 

     

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #27719
    Johan Stenlund
    Deltagare

    Detta verkar vara det moderna stor-problemet! Vad jag hört så är tiden så kort mellan galv o lack att det inte hinner härda ut/reagera med plåten.

    Jag har (förlåt) också en BMW 2013 F11 som fick detta efter 6 månader förra året, nu har min polaren en lika dan fast 2014 som just fick samma problem…Haft en Passat och en Audi med samma bekymmer också….primat och lackat om, verkar då hålla bra.

    Service bok ifylld som sagt, då går det på garantin. Finns det ett hårfint märke utifrån är det kört, tex stenskott eller annat.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.