Garagegolv

Published by Dan-Erik Hansson on

Forum Allmänt Garagegolv

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11182
    Dan-Erik Hansson
    Deltagare

      Avslutade min garageutbyggnad strax före jul för att kunna ställa in räserbilen innan det skulle komma snö på den. Tyvärr hann jag inte fixa golvet helt klart, grundtanken var att flytspackla ett par centimeter så att det skulle glänsa på ett sätt som krävde solglasögon även om ljuset var släckt. 

      Har nu tittat på på vilka kostnader som detta för med sig att göra denna övning och det blir dyrt, åt helsicke för dyrt. 
      I stället ser Verktygsbodens plastgolv intressant ut. 

      Finns det någon som har provat det och som vet hur ojämn betongen kan vara?

      /Danne

      #11183
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Jag tror det är jobbigt att hålla rent!

        #11184
        Dan-Erik Hansson
        Deltagare

          Den grova betongen som jag har nu är det inte ens lönt att försöka hålla rent. 

          Men du kan ha en poäng där.

          Men, nån som har sett det används “på riktigt”?

          #11185
          Lars Söderman
          Deltagare

            Jag la ett slätt industrigummigolv i min mekbod. Ser väldigt prydligt ut och är lättskött, men det finns nackdelar: När jag skulle rulla in endurohojen som fått finndubben på för vintersäsongen så var det ju bara att lägga ut masonitskivor för att inte perforera hela golvet.

            Inte gratis med såna här golv, men jag hade turen att få tag i ett par rullar på Blocket till bra pris, och skulle inte ha så mycket eftersom det är en 15m2 frigga. 

            #11186
            Björn Ek
            Deltagare

              Jag målade hela mitt golv för 2500 spänn. Men jag slapp flytspackla förstås…

              I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

              #11187

              Ett obehandlat (rått och fult) betonggolv är mycket bra. Betongplattan suger upp stora mängder fukt och motverkar kondens i bilen och lokalen i övrigt.

              #11188
              Mats Berg
              Deltagare

                Jag hade också funderingar på att flytspackla garage golvet. Vad var det som vart dyrt? Själva spacklandet eller efterarbete som att höja dörrar och sånt?

                Inget är svårt om man kan det.

                #11189
                Dan-Erik Hansson
                Deltagare

                  För mig är det spacklet. Alla dörrar sitter lagom högt. Problemet (om jag fattat det rätt) är att det måste vara ganska tjockt, typ 2-3 centimeter för att hålla ordentligt. Många 20kg-säckar blir det. Biltema tar 280 kr om jag inte tar fel. Och efter det skall Björns färg läggas på. 

                  Lärdomen är att den första gjutningen skall bli tillräckligt bra annars blir det dubbelt så dyrt innan topplagret är på.

                  Men är det verkligen ingen som sett det här plastjoxet på riktigt??

                  #11190
                  Ayhan Dizdar
                  Deltagare

                    Man kan pigmentera flytspackel för att få en färg eller en melering vilket jag tycker är snyggast. Därefter klarlackar man det och då kan man välja blankt eller matt (snyggast). Men visst, det är dyrt i både materialåtgång och att köpa arbetet.

                    Ciao
                    Ayhan

                    Ayhan Spider 2000 Veloce -77 / GTV6-2,5 -86 / Stelvio Veloce Black Edition 2,0-280hk -2019

                    #11191
                    Kjell Helgesson
                    Deltagare
                      Plastgolv, målade golv…..Nja, jag tycker att våra italienare bör stå på italienska klinkergolv. Fixade mitt villagarage för många år sedan med detta utmärka golvmaterial, helt otroligt bra, underhållsfritt, lätt att hålla rent. I vinter har jag klätt väggarna med vit kakel så nu är det väldigt snyggt……här förvarar jag bara en del bilar, men i sommar är tanken att lägga klinkers i det fristående garaget på tomten som jag har som både förvaring och “verkstad”, men då  väljer jag litet mörkare plattor så “skiten” inte syns så mycket.

                       

                      alfapojken

                      #11192
                      Benny Steen
                      Deltagare

                        Det finns ju kakel och sedan finns det KAKEL 


                        #11193
                        Sune Karlsson
                        Deltagare

                          Inlägg av Kjell Helgesson på 2014-01-30 16:14

                          Plastgolv, målade golv…..Nja, jag tycker att våra italienare bör stå på italienska klinkergolv. Fixade mitt villagarage för många år sedan med detta utmärka golvmaterial, helt otroligt bra, underhållsfritt, lätt att hålla rent. I vinter har jag klätt väggarna med vit kakel så nu är det väldigt snyggt……här förvarar jag bara en del bilar, men i sommar är tanken att lägga klinkers i det fristående garaget på tomten som jag har som både förvaring och “verkstad”, men då  väljer jag litet mörkare plattor så “skiten” inte syns så mycket.

                           

                          Avundsjukan är total! Ett sånt garage vill jag också ha. Eller till att börja med ett STORT garage istället för att hyra in mig i olika flerbilsgarage på stan.

                          Går det så går det...

                          #11194
                          Kjell Helgesson
                          Deltagare

                            Ja, verkstadsdelen kanske blir nå´t liknande, vem vet??/Kjell

                             

                            alfapojken

                            #11195
                            Dan-Erik Hansson
                            Deltagare

                              Eftersom garaget hittills kostat alldeles för mycket förslog hustrun/stallchefen på fullaste allvar att det skulle upp en kristallkrona i taket! Jag försöker dock spjärna emot, det blir ju så låg lyfthöjd för den kommande tvåpelarlyften. 

                              Såg nåt supergarage i GranTourismo, designat av Ernst Billgren (tror jag) med terracottaankor simmande i taket, sedda underifrån. Det finns ju inga gränser (mer än penningpungens storlek)….

                              Faktum är att klinkers tillsammans med sänkta krav på jämnhet verkar vara det billigaste alternativet. Misstänker att det blir så till slut. Suktade ju efter ett Rossorött  golv annars

                              #11196
                              Benny Steen
                              Deltagare

                                att lägga klinkers på ojämn betong blir inget bra, varken estetiskt eller hållbarhetmässigt. oftast flytspacklar man före…

                                keep it simple, måla med 2 komp betongfärg från biltema. jag har provat tre olika betongfärger (nordsjö,alcro,biltema) biltemas är både billligast och räcker längst.

                                alla färger nöts bort med tiden beroende på slitage. bara att måla över dom områdena.

                              Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 28 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.