Garanti

Published by Fredrik Brorsson on

Forum Teknik Garanti

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26353
    Fredrik Brorsson
    Deltagare

      Var inne på verkstad med min 159 för att kolla upp motorlampan som tändes för ett tag sedan. Lampan slocknade själv efter ett par dagar och det visade sig att det var en temperatursensor till turbon som det var glapp i. Har även haft knirr från höger fram vilket de också kollade upp. Vänster hjullager fram är också på upphällningen vilket ojud skvallrat om den senaste tiden. 

      Resultatet blev att sensorn går garanti, länkarmsbussning övre måste bytas, inte garanti, och byte av hjullager, inte garanti.

      Bilen är uttagen juli 2012 och rullat ca 5000 mil.

      Är det någon som har liknande erfarenheter och som kanske fått det på garanti eller är det kört?

      #26354
      Rickard Bergh
      Deltagare

        stopp här. du har tre års nybils garanti på din bil så allt ska gå på denna. 

        tempsensorn är uteslutande garanti. hjullagret är garanti. knarrande länkarm eller glappande bussningar/ spindelled är garanti. allt sådant är garanti. vilken firma var detta ??  tycker du ska säga till dom att göra vid felen på garanti annars kommer du kontakta alfas kundsupport och be dom ta itu med verkstaden som vägrar och göra detta på garanti. 

        är din bil tex uttagen och registrerad den 1 januari 2012 så har du full garanti till 31 december 2014.. 

        hade du kommit till oss på autoklinik  i malmö så hade det blivit vidgjort på garanti. punkt slut. 

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #26355
        Fredrik Brorsson
        Deltagare

          Är också av den, i mitt tycke, självklara åsikten att det borde gå på garanti. Garanti är garanti punkt slut. De motiverade det att den gäller inte på slitdelar. “En bussningar kan paja om man kör i ett pott hål och liknande.”

          Men jag skulle få rabatt på arbetet i alla fall. 6400,- för byte av hjullager och bussningar. (Ironi)

          Sa att jag återkommer för ev. Tidsbokning. Har mailat Alfa Romeo kundtjänst och hoppas jag får besked därifrån inom kort.

           

          #26356
          Dennis Mollberg
          Deltagare

            Det kan ju vara milbegränsningar på en del saker men då låter ändå 5000 mil som alldeles för lite, det brukar vara dubbla ungefär.

            #26357
            Claes Anstérus
            Deltagare

              Jag köpte min 159:a 1750 TBI i januari 2012 och den är nu körd drygt 7.500 mil.
              Har fått bytt både bakhjulslager och framhjulslager på garanti.
              Jag har också knarrande ljud från framvagnen som skall kollas upp innan garantin går ut.
              Jag har dessutom fått hela bilen omlackerad nu i sommar på grund av galvsläpp, också på garantin.

              Jag har haft en 159:a innan denna, en 2,2 JTS.
              På denna fick jag byta hela styrservot efter 10.500 mil, (fick inget på maskinskadeförsäkring eftersom den gått mer än 10.000 mil).
              Styrservot är dåligt på vissa bilar, jag har hört flera som haft problem med detta, värt att kolla upp innan garantin går ut.
              Det som hände på min bil var att inre leden, (innanför damasken) var inte smörjd från tillverkningen viket gjorde att den rostade trotts hel damask, (fanns ingen inträngande fukt). Även kolstången var rostig och detta skadade packboxarna och så sprutade det servoolja rakt ut.
              Sedan tändes motorlampan p.g.a sträckt kamkedja och då bytte jag bil, (ändå en himla tråkig motor i den bilen).

              Med vänlig hälsning
              Claes 

              .

              #26358
              Rickard Bergh
              Deltagare

                hur har det gått här då , fått nått svar på ditt mail till Alfa?

                Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                #26359
                Fredrik Brorsson
                Deltagare

                  Alfas kundtjänst svarade via mail i tisdags morse. De beklagade att jag hade problem och ville undersöka ärendet vidare därför bad de om kontaktuppgifter till verkstaden vilket de fick. 

                  Har inte hört något mer men hoppas på någon form av svar under torsdagen. Hur svårt kan det vara att kolla upp en sådan grej?

                  #26360
                  Fredrik Brorsson
                  Deltagare

                    Fick samtal nu från verkstad där de sa att “De pratat med Italien och kan ta grejerna på garanti.”

                    Tror mer på att mitt mail till Alfa Stockholm var det som fixade saken.
                    Bara tråkigt att man ska behöva kontakta de för att få självklara grejer gjort.

                    #26361
                    Rickard Bergh
                    Deltagare

                      haha va dåligt alltså. hur fan kan man bara komma med sånt att DOM pratat med italien. dom pratar inte med italien utan med generalagenten.
                      Jag har jobbat så länge med auktorisationen på alfa romeo och har aldrib varit i kontakt med alfa i italien utan bara med general agenten , sen sköter dom snacket med italienarna.. så fungerar det. 

                      dom har med andra ord fått påläst ordentligt va som gäller… 
                      skönt att det löser sig iallafall.. 

                      Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

                      #26362
                      Fredrik Brorsson
                      Deltagare

                        Skickade detta till Alfa Sverige.

                        “Hej. Har bokat tid, 22/9, för åtgärd av de problem som jag fått, dvs. temperatursensor, hjullager och bussning på länkarm.

                        Vill också bara informera att när jag frågade varför de delar som tidigare inte skulle gå på garanti, nu helt plötsligt går på nyss nämnda garanti så fick jag följande svar.

                        “Jag har kontrollerat med Italien och de har gått med på garantireparation.”

                        Min följdfråga blev följaktligen.

                        “Det har inte att göra med då att jag kontaktat Alfa Romeo Sverige?”

                        “Jo, så kan det ju också vara.”

                        Tycker det vore ärligare av Auto Lounge att säga att de gjort en felbedömning och att de i efterhand fått rätta instruktioner ifrån Er.

                        Tack vare att man har en Alfa så är man troligen mer engagerad i sin bil än gemene man och får massor av information från den eminenta Club Alfa Romeo. Hade jag inte fått stöttning och belägg för min åsikt att det självklart ska gå garanti att åtgärda dessa fel inom bilens tre första år så hade jag varit 6500 kr fattigare.

                        Kan bara hoppas att inte andra Alfaägare råkar ut för detta och, emotsatts till mig, inte tar “hjälp” från Er att få rätt saker gjorda.

                        En fråga dyker upp i mitt huvud. Hösten 2013 var jag inne på samma verkstad för att lacken har, och fortsätter, släppa på kofångare fram och även bak. Kan det ha hänt samma sak med den besiktningen att de inte fattat rätt beslut??

                        Tacksam om ni kunde undersöka den saken om möjligt.”

                         

                        Ska bli intressant att se om man får någon respons från Stockholm.

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.