Garantitid MiTo

Published by Lars-Göran Hellbom on

Forum Allmänt Garantitid MiTo

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16522

    Hej

    Min sambo köpte en MiTo av Bilvalet i Enköping 20120822 spritt ny i förpackning och allt. Allt var frid och fröjd när vi i början av våren 2015 upptäckte ett fel på ljusbildskalibreringen. Troligen en nivågivare som har sagt upp sig. Kontaktar Bilvalet och hänvisar till min garanti jag har dokumenterat i service och garantiboken. Blev direkt avvisad och dom menade att garantitiden gick ut då dom registrerade bilen februari 2012. Jag läste då upp texten i garantiboken att tiden räknas från leveransdagen till kund som då var enl ovanstående text. Det ville dom inte lyssna på och samtalet avslutades tvärt. Även Dahlgrens Auto i Uppsala var bemötandet avskyvärt. Kontaktade Fiat Chrysler och det var som att kontakta en myndighet. Dom skulle handlägga ärendet men än har jag inte fått besked trots mailkontakt med bif kopior ur garantiboken. Är det en uttröttningsaktion dom håller på med så har dom då lyckats. En ny Alfa blir det då inte tal på något mer för mig och absolut inte för min sambo.

     Mvh Larsa 

     

    #16523

    Det lät ju helt galet. Vad menar de med att garantin gick ut när ni tog ut bilen?
    Att det var en bil av ”årsmod 2009” som stått osåld i 3 år så garantin tickat och fallit bort? Det du kopierat ur serviceboken pekar ju på att du måste ha rätten på din sida!

    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

    #16524
    Thomas Sjölin
    Deltagare

    Jag skulle kontakta ARN.

     Tråkigt att du dömer ut märket utifrån detta. Tyvärr tror jag det är många bilhandlare som gör såhär så det är knappast märkesspecifikt.

    #16525

    Nej nej nej… Jag dömmer inte ut märket men en ny Alfa levererad av svenska handlare  som inte vet vad som står i dokumentationen och inte tolkar den rätt gör mig trött. När man uttryckligen skriver att leveransdagen för nybilsägaren är det datum som garantitiden startar och inte registreringsdagen som verkstad och handlare påstår. Sedan när man kontaktar Fiat Chrysler så har dom inte heller någon koll på dokumentationen i garantiböckerna gör mig förbannad. Vem annars ansvarar för att textinnehållet i böckerna är riktiga och glasklara? Nä man får hålla sig till begagnat marknaden framöver för märket har följt mig i över 30 år så någon dumpning är det inte fråga om. 

    #16526
    Rickard Bergh
    Deltagare

    hallojsan. 

    kan du maila mig ditt regnr på bilen . så skall jag kolla lite. 
    normalt sett så sätts garantin igång första gången bilen registreras i sverige. hur mkt hade den gått när du fick den. förmodar den var fläng ny?. 
    vilken datum står det i din service bok eller köpepapprena om garantin. ta en bild på det med där du har information om garantin. det ska även ha följt med ett papper om din garanti vid köpet. 
    jag jobbar på auktoriserad verkstad i lund och har skött hanteringen om garantier på min förra arbetsplats så har rätt bra koll på det. 

    min mail är 
    rickard.bergh@hedinbil.se

     

    mvh

    Rickard

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #16527

    Tackar Rickard!

    Spännande att få höra din uppfattning. Sänder över bild på kontrakt, garantiboken till din mejl. 

    #16528
    Peter Svensson
    Deltagare

    Kanske är det så att generalagenten (Alfa Romeo) går strikt på tre års garanti från första registreringsdatum, och inte vill ge någon garantiersättning till återförsäljaren i det här fallet (Bilvalet)?

    Men för dig som kund är det självklart ditt leveransdatum som gäller. Alltså är det återförsäljaren som måste ta på sig garantikostnaden, och sedan får de försöka lösa det med Alfa Romeo (eller Fiat Chrysler) bäst de kan i efterhand.

    #16529
    Hannes Larsson
    Deltagare

    Garantin startar när bilen först registreras och tas ut i trafik. Min tolkning av ovan är att detta skett februari 2012. Säljaren borde givetvis upplyst om att garantin gäller från första registrering och inte vid den faktiska leveransen (vanligt att ÅF ställer på för att kunna rabattera priset)

    MVH, Hannes

     

     

    #16530

    Förvisso!  Men varför står det uttryckligen att garantin börjar fr.o.m. leveransdagen i service och garanti-boken. Tryckfelsnisse varit framme eller? Ej heller något förtydligande i köpekontraktet. Jag får se vad Rickard kommer fram till. Varför jag startade tråden är i första hand att varna er när ni köper ny bil nästa gång att kräva tolkning av garantitiden. För våran del har vi gett upp och orkar inte bråka mera. Synd då man har brukat alfa i över trettio år och blir bemött som skit när ett fabrikationsfel uppstår. Kan tillägga att bilen inte gått mer än 2000mil då felet upptäcktes. 

    #16531

    för mig låter det orimligt att en garantitid skall ticka igång den dagen bilen  registreras. En garanti är ju till för konsumenten, och hur skall konsumenten kunna veta när en bil registrerats utan en massa detekivarbete. En bil kan ju stå i åratal hos en handlare innan den säljs för fösta gången. Men det måste finnas drösvis med prejudikat så en tvist torde vara enkel att lösa.

    Sen att handlare och generalagent uppträder huvudlöst är skrämmande. Dom vet ju att dom hanterar ett uddamärke där kunderna inte står på kö. Förutom för 4C…..

    Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

    #16532

    Jahapp!

    Då är köpet klart det blev en Volvo V40 sprillans ny från Gent. Kunde iofs blivit en ny Giulietta men det var helt otänkbart för min sambo. Jag kan inte klandra henne efter allt som varit. Där tappade Alfa i Sverige en nybilsköpare. Synd kan tyckas men men…..

    #16533
    Håkan Petersson
    Deltagare

    Stpr leveransdag i garantiboken. Man har i detta fall 24 månader + 12 månader i en utökad garanti. Det är nu 36 månader.

    FCA har ju rätt i det om man tittar på leveransdag. Om bilen registererats tidigare så är bilen levererad till kund, i detta fall återförsäljaren. Om bilen har stått länge så kan garantitiden avpsegla sig i ett lägre pris. Dock så ska slutkunden upplysas om att garantinperioden redan är påbörjad.
    Personligen tycker jag det är mycket dålig stil av både FCA och återförsäljaren att inte ta det som garanti OM inte andra avtal har ingåtts.
    Personligen är det dock inget jag skulle välja ett annat märke för.

    #16534
    Peter Braun
    Deltagare

    Om man inte är helt insnöad i märket som många är här på forumet är så förstår jag att det inte blev en Alfa till (tyvärr). Man måste vårda sina kunder betydligt bättre. Det finns så många bra bilar där ute och konkurrensen är stenhård. Räcker det inte med att återförsäljarna får tampas med ryktet…
    Med tanke på Giuliettans gynnsamma pris så borde betydligt fler bilar varit sålda.

    #16535
    Mikael Bengtsson
    Deltagare

    precis som andra redan antytt är det första reg datum som gäller och detta är normalt sett rätt då bilarna inte regas förrän dom sälgs tex min 159 är tillverkad 2008 men blev inte såld och inregistrerad förrän 2010 alltså började garantin 2010. Om din bil har varit inregad innan du köpte den så är du inte första ägaren, om säljaren gett sken av detta så har du blivit lurad men det kan vara svårt att komma med det efter tre år, det borde även synas i regbeviset att du är andra ägaren. 

    Men rent generellt så brukar väl bilhandlare ha väldigt dåligt bemötande mot sina kunder så fort bilen blivit såld, detta vill jag påstå gäller oavsätt märke sen finns det såklart undantag. tänk så mycket enklare det hade varit om dom tog det på goodwill istället, i ditt fall hade det ju inte varit någon jättekostnad för säljaren och dessutom hade dom kanske sålt en ny bil tack vare det och sluppit dålig publicitet här.   

    #16536
    Alberto Ferrante
    Deltagare

    Februari 2013 köpte min fru en Punto reggad 31 augusti 2012. 

    Vi fick information om att vagnskadegaranti skulle gälla fram till 31 augusti 2015 och jag tror att de sa också att det samma gällde den vanliga garantin.

    Tre gånger har jag vänd mig till ÅF för garantiärende på Punto och inte det minsta problemet eller diskussion.

    I hela världen är en registrerad bil en ”begagnad” bil d v s att tillverkarens klocka börjar gå den dagen som registreringen sker.

    Detta utesluter inte att återförsäljaren kan, om den vill, ta på sig kostnaderna för garantiärenden genom att ta som starten för garantiperioden den dagen när bilen lämnar hallen. Jag kan inte tycka att tillverkaren har gjort något fel fast…….kanske i ”education” av sina återförsäljare vad det gäller Customer Care kunde man ha jobbat bättre…….eller?

    Min fråga är: varför registrerar man bilarna innan de säljes till kunderna? Får ÅF ett lägre pris om man köper dem själv? Kommer man då att kunna ge lägre pris till slutkunden? Eller är det en någon win-to-win situation för General Agenten och ÅF som gäller? Kan ni svaret?

    I alla fall, även om agerandet rent moraliskt kan diskuteras är det inget som rent formellt kan ifrågasättas och om vi pratar om hur dessa händelser påverkar senare val av bilmärket ………nja…….min egen erfarenhet gällande garanti ärende är inte mer positiv med andra märken (tyska och franska) inte ens när de erkänner felet men i det bästa fallet ville dela på kostnaden med kunden.

    Alberto

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.