Garantitid MiTo
Published by Lars-Göran Hellbom on
- Detta ämne har 30 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 17 februari, 2016 kl. 11:39 av
Lars-Göran Hellbom.
-
FörfattareInlägg
-
10 februari, 2016 kl. 14:44 #16537
Inte enl garanti och service boken! Där börjar garantitiden på första ägaren och vid leverans enl garanticertifikatet. Annars skulle det väl upplysas om att garantitiden börjar vid reg.datumet eller hur?
Hur som helst så tröttnade min sambo ur på den nonchalans som hon fick uppleva fr återförsäljare och verkstad. Synd eftersom hon gillar Alfa och en nybilskund gick över till Volvo…
10 februari, 2016 kl. 17:02 #16538I vår servicebok står det ÅFs stämpel och skrivet med penna “20120831” som registreringsdatum även om bilen hade 0 km på mätare.
Om det inte står skrivit något i din då tror jag att du hade helt rätt att reklamera annars är den tryckta texten i boken bara en “generell text” som refererar till det datum som blir registrerat som leveransdatum till “kunden”.
För tillverkaren är icke relevant vem som är “kunden” i vårt och antagligen i ditt fall också är det ÅF som är den första.
Jag vet inte exakt hur stort fel din bil hade men en smart ÅF borde i vissa fall försöka tillämpa “good will”, att inte göra det kan långsiktigt kosta mycket mer!
Alberto
10 februari, 2016 kl. 22:52 #16539Men reg datum kan inte vara innan första ägardatum någon måste ju ha stått som ägare när den registrerades i ditt fall antagligen återförsäljaren. den enda som kan ha gjort fel i ditt fall är återförsäljaren.
Har du fått betala fullt pris för bilen (-normal prutning)?
Har man påstått att det är en helt ny bil och att du är första ägaren?
Om detta är fallet förstår jag att du är duktigt sur på återförsäljaren och det borde du kunna gå till ARN med (om det inte har gått för lång tid för det).
Jag tycker dock inte du kan vara sur på Alfa Romeo Sverige då dom inte har något med det att göra, men dom borde vara intresserade av att få veta att en återförsäljare säljer beg bilar som nya (om nu detta är fallet)
Jag tycker det är synd att ni byter märke pga en dålig återförsäljare, själv hade jag bytt återförsäljare men inte märke.
10 februari, 2016 kl. 23:54 #16540Om det satt ett reg.nummer/skylt på bilen eller om ett sånt redan var angett innan köpet då var bilen redan reggad och hade en ägare alltså som du säger återförsäljaren.
Om man tittar t ex på blocket ser man att många bilar är “nya” med 0 km men har redan ett reg.nr. och ett datum. Detta gäller för garantiperioden om……..återförsäljaren inte väljer att täcka själv en längre period.
Alberto
11 februari, 2016 kl. 17:16 #16541Rickard Bergh har kollat upp detta och han delar min ståndpunkt. Läser man i service och garantiboken så är det glasklart om vad som gäller!! Ingen vill kännas vid detta dock. Min sambo är första ägaren och det är också så angivet i boken och det är dit man hänvisar till vilket datum garantitiden börjar. Garantitiden börjar således där och inte vid reg.datumet. Man måste väl lita på vad dokumentationen lyder vad ska man annars gå på?? Men nu är allt överspelat. Varför jag tog upp detta på klubbsidan var att ni andra som går i nybilstankar ska nog ta reda på när garantitiden löper ut för att inte hamna i samma sits som vi.
11 februari, 2016 kl. 17:30 #16542Ska inte behöva kolla sådana saker, det ska i så fall en säljare informera om. Nu har många börjat med att få bilar i konsignationslager och då kan de ha reg nummer utan att det ska påverka. Har själv en ny bil på gång, den är dock fortfarande i Italien så jag tror inte garantin kommer att påverkas.
11 februari, 2016 kl. 23:34 #16543Jag tackar dig för att du tar upp denna fråga på forumet, det kan bli till stor hjälp för många som inte vet vad som kan hända i såna situationer.
Konsignationslager? vad innebär det? Kan man få ett regnr utan att bilen är “registrerad”? Det var nytt för mig.Alltså det kan finnas redan “registrerade” bilar med regnr men utan “ägare” samtidigt som det kan finnas “registrerade” bilar med regnr OCH ägare.
Är det så?
Alberto
12 februari, 2016 kl. 07:41 #16544Alla fordon som ska säljas i Sverige är förregistrerade. Det innebär att de får ett reg.nummer men behöver inte byta ägare för detta. FCA ställer ut bilar hos sina återförsäljare som ägs av FCA, återförsäljaren får inga kostnader förrän fordonet säljs, detta kallas för konsignationslager. FCA är fortfarande ägare/Importör och då bilen säljs till kund startar även garantitiden. Sedan finns det fall där en återförsäljare köper bilar av FCA, de hade en kampanj med Chrysler innan jul med en modell som ska utgå. Då köper återförsäljaren fordonet och fordonet blir då levererat till kund då återförsäljaren blir första kund, det är i dessa fall som problem kan uppstå.
12 februari, 2016 kl. 08:13 #16545Tycks vara otroligt klantigt skött av ÅF och OEM. Jag skulle reagera likadant och defintivt hoppat av bådet återförsäljare och märke. Skönt att man mest är intresserad av älder alfor där man slipper kontakt med märkesverkstäder och inkompetent importör. jag hade 2015 1 kontakt med Importören när jag behövde kolla upp en färgkod på min ar gt. Först kom ett automatsvar att dom skulle komma tillbaks, sen kom inget alls. En bagatell javisst, men sånt funkar inte i dagens konkurrensutsatta samhälle. Och speciellt inte om man som uddamärke har nån som helst ambition att etablera sig. Uppryckning krävs. Med så har der väl varit de senaste 25-30 åren…
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
12 februari, 2016 kl. 10:48 #16546Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2016-02-12 08:13
Tycks vara otroligt klantigt skött av ÅF och OEM. Jag skulle reagera likadant och defintivt hoppat av bådet återförsäljare och märke. Skönt att man mest är intresserad av älder alfor där man slipper kontakt med märkesverkstäder och inkompetent importör. jag hade 2015 1 kontakt med Importören när jag behövde kolla upp en färgkod på min ar gt. Först kom ett automatsvar att dom skulle komma tillbaks, sen kom inget alls. En bagatell javisst, men sånt funkar inte i dagens konkurrensutsatta samhälle. Och speciellt inte om man som uddamärke har nån som helst ambition att etablera sig. Uppryckning krävs. Med så har der väl varit de senaste 25-30 åren…
Håller med dig. Är intresserad av äldre alfor åxo och vill INTE på något vis klanka ner på märket som har följt mig i decenium. Nu handlade det om min sambo och hon är inte lika virusdrabbad som jag och ser det här i vidare ögon. Hon hatar att krångla med verkstäder som är ointresserad att hjälpa till att bena ut frågetecken och därför tappade helt enkelt lusten att äga bilen vidare. Dom hänvisade oss vidare till FCA och hånfullt sa; Lycka till du..
12 februari, 2016 kl. 18:32 #16547@ Håkan: menar du att det som gäller är datum “I trafik första gången i Sverige” enligt TS som säger när registrering på kund gäller? Vilket datum specificerar den registrering som ger registreringsnumret då?
@Lars: jag förstår att luften gick ur för dig och din fru. Som italienare och framför allt som alfista blir jag bara arg på dem som förstör för ett märke. Lätt kanske att säga för mig men jag skulle ha tagit striden. Om det inte fanns något angivet datum någonstans då borde ni ha fått rätt men även med ett datum borde de ha agerat med sunt förnuft och enligt customer care princip.
Alberto
12 februari, 2016 kl. 21:40 #16548Översta bilden en bil som står i konsignationslager, finns ingen datum för första registrering, garantin ej påbörjad.
Nedra, återförsäljare äger bilen, i trafik första gången fast den är avställd. Garantintiden har påbörjats.
12 februari, 2016 kl. 22:42 #16549Vad är vitsen med att ställa på bilen så att garantin börjar ticka?
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
12 februari, 2016 kl. 22:52 #16550Inlägg av Gabriel Eriksson på 2016-02-12 22:42
Vad är vitsen med att ställa på bilen så att garantin börjar ticka?
Alltså… I vår service och garanti bok som följde med bilen hänvisar man till försöljningsdatumet på första ägaren och inte reg.datum som dom påstår är det styrande då garantitiden börjar. Klart och tydligt står hennes namn där och datum för köpet och då börjar garantitiden ticka.
13 februari, 2016 kl. 00:03 #16551@Håkan: då stämmer att “i trafik första gången i Sverige” gäller.
@Lars: har du kollat vad står på TS för din bil? Ja vet att det inte spelar någon roll för di kanske men skulle det stämma att det datum som de säger gäller inte är skriven på dokumentationen du har fått då undrar jag om det inte är lite bedrägeri.
Alberto
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.