Generalagenter genom åren

Published by Robert Hultman on

Forum Allmänt Generalagenter genom åren

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14845
    Robert Hultman
    Deltagare

    Har ni koll på vilka som varit generalagenter/importörer av Alfa Romeo i Sverige genom åren?

    Jag har det inte. Men jag skulle tycka det var kul om vi kunde upprätta en sån lista med hjälp av vår samlade kunskap.

    Olle Olsson Bolagens dotterbolag Italienska Bil AB  var det fram till 2009. Om jag fattat rätt. Men jag vet inte när de började eller vem de tog över från.
    Bonniers Bilaktiebolag (med butik Sveavägen 100), ägd av Joakim Bonnier var generalagent fram till 1956 enligt Wikipedia. Oklart när han började.

    Stockholm

    #14846
    Mats Widman
    Deltagare

    Jag vet att jag har vetat detta förr men numer har man teflonhjärna. I vilket fall, dessa uppgifter var inte lätta att hitta förr och det är nog inte lättare nu. Joakim Bonnier var importör 1954-1956. Gjestvang kom därefter, osäker på när när de la av med Alfa, men det byttes agent under dessa år någon eller några gånger. Och det är väl problemet för märket fortfarande. Dåligt rykte sitter hårt.. Olle Olsson köpte Italienska bil från SC-motors som var importen från slutet på 1980-talet till Olle Olssons köp av bolaget i början på 2000-talet. De körde väl fram till 2009. Fiat Gruppen kör väl i egen regi sedan dess. Med magert resultat. OM jag hittar min lilla mapp med uppgifterna ska jag givetvis uppdatera

    #14847
    Robert Hultman
    Deltagare

    Gjestvang vet jag att jag hört var importör. Men jag hade ingen aning om när i tiden. Men tydligen alltså på sent 50-tal och tidigt 60-tal. Kanske längre t o m.

     Undrar om det är någon idé att fråga Alfa Romeo i Italien? Har de tid/ork att svara på sån’t tro.

    Stockholm

    #14848
    Rickard Bergh
    Deltagare

    fiag groupen tog över from 1maj 2010.  då ville inte olle ohlssonbolagen vara kvar längre..  har för mig att dom tog över 2006 fram till maj 2010.

    Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

    #14849
    Mats Widman
    Deltagare

    Ett långskott är väl att fråga Johan Aftén på Aftén Bil. Han gillar ju Alfa och var Gjestvangs VD någon gång innan de konkade. Att kolla med Italien är nog rätt meningslöst. Vet de om att det finns ett land som heter Sverige ens?

    #14850
    Per Wadén
    Deltagare

    Salén & Wikander var generalagent  troligt vis mitten sextiotalet fram till början av sjuttiotalet. Där efter skötte Alfa Romeo Svenska AB det ett tag.

    PerBerlina

    #14851
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det börjar ju arta sig detta!

    Med informationen i tråden och från några andra källor får jag en lista som ser ut så här:

    Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
    Gjestvang AB 1956 – 1963
    Salén & Wicander AB 1964 – början av 1970-talet
    Alfa Romeo Svenska AB  början av -70-talet – ? (I serviceboken till min Bertone-kupé från 1975 är de generalagent)
    Italienska Bil AB (SC-motors) slutet av 80-talet – ?
    Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2006 – 2010
    Fiat Group Automobiles 2010 –

    (Hittade en artikel där Gjestvang nämndes som generalagent vid ett bilköp 1963. I Bilistens årsbok 1965 finns Salén & Wicander som generalagent för AR, uppgifterna där avser 1964)
    Det finns ett SC-motors idag som är dotterbolag till Sumitomo Group och bildades 2001, så det är väl inte samma SC-motors som var aktivt i slutet av 1980-talet?

    Stockholm

    #14852
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Inlägg av Robert Hultman på 2015-02-15 20:11

    Det börjar ju arta sig detta!

    Med informationen i tråden och från några andra källor får jag en lista som ser ut så här:

    Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
    Gjestvang AB 1956 – 1963
    Salén & Wicander AB 1964 – början av 1970-talet
    Alfa Romeo Svenska AB  början av -70-talet – ? (I serviceboken till min Bertone-kupé från 1975 är de generalagent)
    Italienska Bil AB (SC-motors) slutet av 80-talet – ?
    Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2006 – 2010
    Fiat Group Automobiles 2010 –

    (Hittade en artikel där Gjestvang nämndes som generalagent vid ett bilköp 1963. I Bilistens årsbok 1965 finns Salén & Wicander som generalagent för AR, uppgifterna där avser 1964)
    Det finns ett SC-motors idag som är dotterbolag till Sumitomo Group och bildades 2001, så det är väl inte samma SC-motors som var aktivt i slutet av 1980-talet?

     

    Ang Alfa Romeo Svenska AB så var dom med 1990 enligt några broschyrer jag har.

    Alfa Romeo Svenska AB befann sig först på Köpmansvägen 2   11743 Sthlm                                                                                                                                             Verkar som man flyttade i början av 80-talet till Ostmästargränd 8  121 23 Johanneshov.

     

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #14853
    Robert Hultman
    Deltagare

    Då verkar det som att vi får flytta fram datumet för Italienska bils övertagande från Alfa Romeo Svenska AB till 1990.
    Därmed skulle listan se ut någonting så här:

    Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
    Gjestvang AB 1956 – 1963
    Salén & Wicander AB 1964 – början av 1970-talet
    Alfa Romeo Svenska AB  början av -70-talet – 1990
    Italienska Bil AB (SC-motors) 1990 – ?
    Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2006 – 2010
    Fiat Group Automobiles 2010 –

    Om det inte var så att Italienska bil körde med Alfa Romeo Svenska AB:s material tills det tog slut/de hann trycka nya. I så fall skulle ju slutåret för AR svenska AB kunnat vara 1989 t ex.

    Stockholm

    #14854
    Gert Bergh
    Deltagare

    Vet inte var köpmansvägen finns men jag vet att från sommaren 75 då jag köpte min Sud så fanns dom på Årstadal på förmansvägen tror jag att gatan hette.

    Nu är det länge sedan jag var i dom krokarna så det kan ju vara väldigt ombyggt där oxå liksom i Hammarbyhamnen.

    Men på den tiden det begav sig tog man till vänster när man kom ner för Sjöviksbacken och en liten bit längre fram fanns det ett stort frysrum insprängt i berget på vänster sida där jag brukade lossa Glass då bl.a GB glass hade lager där, en bit längre fram svängde gatan till hö och där i svängen låg Svenska Alfa Romeo på V sida. Och prata inte om hur många ggr man gått där och tittat på nya Alfor under tiden man väntade på sin tur att lossa sin last.

    När dom flyttade därifrån vet jag inte men jag tror dom fanns kvar när jag slutade köra frystransporter 1980. Och Ostmästargränd låg väl inne på slakthusområdet och det är ju inte som det var på den tiden 

    // Gert

    #14855
    Per Wadén
    Deltagare

    Helt rätt Förmansvägen 2, ser lika dant ut fortfarande , man ser det när man passerar på leden utanför.

    Hittade detta nostalgiska kvitto från 1976 när jag tog in första Giulia Nuovan till Sverige, den lär fortfarande rulla i Stockholms trakten.

    PerBerlina

    #14857
    Mats Nilsson
    Deltagare

    Stämmer det!  Förmansvägen 2 ska det vara,sorry!!

     

    Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

    #14858
    Björn Nilsson
    Deltagare

    Hej

    Bifogar en text som jag skrev i klöverbladet 2009 tror jag det var. Det mesta är med sanningen nära besläktat 🙂

     Alfa Romeos Svenska historia

     

    När vi nu tittat helt kort på Alfa Romeos långa och
    innehållsrika historia kanske det kan vara intressant att titta på ”vårt”
    märkes svenska historia.

    Anrika bilhandelsföretaget Gjestvangs i Stockholm började
    hösten 1924 att annonsera att man fått agenturen för Alfa Romeo i Sverige och
    under åren fram till 1927 då agenturen verkar ha upphört sålde man ungefär tio
    bilar av modell RL.

    Detta är för övrigt de första annonserna i svensk press för Alfa Romeo så här
    kan man säga att märkets svenska historia börjar även om det tidigare
    privatimporterats en 3-4 Alfa Romeo till Sverige.

    Fram till 30-talets slut verkar sedan det inte ha saluförts
    Alfa Romeo i Sverige även om P. W Widengren deltog med god framgång i svenska
    och internationella tävlingar under åren 1933-1937 med sin kompressomatade 8C
    2300 Monza (chassi nr 2211077). Widengren hämtade själv sin racer i Milano i september
    1932.

    I Sveriges vinter grand prix 1933 deltog tre Alfa Romeo och i sommar grand prix
    samma år inte mindre än fem 8C 2300 Monza, Widengren och diverse utländska
    förare.

    I slutet av 30-talet började en firma med namnet AB Fallai i
    Stockholm ägd utav italienaren Luigi Fallai sälja Alfa Romeo och Lancia.

    Fram till 1949-1950 sålde Fallai knappt tjugo Alfa Romeo varav en till Prins
    Bertil och en till Prins Carl Johan, betänk här att Alfa Romeo då var en mycket
    dyr lyxig bil.

    Efter 1950 såldes Alfa Romeo utav ett bolag i Stockholm vid namn Imperia som
    var ett dotterbolag till ANA (Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabrik) nu
    började försäljningen i Sverige att sätta fart med dom nya 1900 modellerna.

    Imperia var med på banan fram till vintern 1953-1954 då
    bolaget togs över utav utav den 24 årige Joakim Bonnier och hans bolag Bonniers
    Bilbolag, Vi citerar Joakim Bonnier:

    ”Alfa Romeo-agenturen blev min kontakt med den
    internationella tävlingsvärlden. Utan den hade jag säkerligen inte blivit
    professionell racerförare.”

    För de som inte redan vet så var Bonnier (död 1972 i en krasch i samband med 24
    h Le Mans) vår förste Formel 1 förare som tävlade med bland annat Maserati,
    Cooper, BRM, McLaren och naturligtvis Alfa Romeo.

    År 1957 när Bonniers racingkarriär hade tagit ordentlig fart
    och han bestämt sig för att satsa på den lämnades agenturen för Alfa Romeo åter
    över till Gjestvangs och försäljningen fortsatte att öka med de nya Giulietta
    modellerna som introducerats 1955. Gjestvangs hade även ett rikstäckande
    återförsäljarnät vilket Bonnier saknat.

    Club Alfa Romeo bildades här 1956 som en mötesplats för Alfa ägare och som ett forum
    för att kunna bistå varandra med reservdelar etcetera.

    Under åren 1957 – 1961 såldes det 278 Alfa Romeo i Sverige
    att jämföra med 13 Ferrari, 445 Jaguar eller 33 741 Mercedes under samma
    period.

    Nu hade Alfa Romeo blivit ett fabrikat som syntes på svenska
    vägar såväl som på racingbanor och rallyvägar.

    I så gott som alla större racing och rally evenemang på 50-talet och 60-talet
    syntes det nu ett antal Alfa Romeo och riktigt ofta kom dessa även på
    prispallen.

    Under sextiotalets början gick agenturen över till Salén och Wicander i Solna
    som även var agenter för Rolls Royce.

    Antalet sålda bilar fortsatte i ungefär samma omfattning som
    tidigare i motsatt till internationellt där man under samma period fördubblade
    försäljningen.

    Detta är väl den troliga anledningen till att man 1969
    startade Alfa Romeo Svenska AB i Stockholm med återförsäljare och auktoriserade
    verkstäder över hela landet

    försäljningen sköt också i höjden och på de tre första åren
    sålde man fler bilar än vad som sålts under märkets hela svenska historia för
    att sedan dubbla och tredubbla de kommande åren, nu hade man förutom
    60-talsmodellerna i Giulia Serien även moderna Alfasud och Alfetta att erbjuda.
    Vilken bilhandlare hade inte velat se sådana siffror idag?

    Fram till sjuttiotalets senare del såldes det bra med Alfa
    Romeo här hemma då kom ROSTEN i kapp både Alfasud och Alfetta och visst rostade
    de, en god väns Mor köpte sig en Alfasud 1974 var nöjd och belåten till 1978 då
    vindrutan vid en kraftig inbromsning lossnade ur sin upprostade ram och for ut
    på motorhuven, ingen bra reklam….

    Varför blev det såhär då?

    Flera anledningar kan nämnas, dåligt rostskydd på bilarna
    från början, någon sorts fogskum i balkarna på Alfasud för att dämpa vägljudet
    och dra åt sig fukten, vattenbaserade lacker tänk hur illa Volvo och Volkswagen
    rostade vid samma tid mitt i tak osv. samt en slutlig illa anledning till
    rosten på italienska sjuttiotalsbilar – Ryssland.

    Fiat hade efterhand som man slutade tillverka 124 modellen skickat
    sammansättningslinjerna och karosspressarna till Lada i Ryssland där man ännu
    tillverkar modellen.

    Sägnen är att Lada betalade för sig (då hårdvaluta saknades) i råvaror bland
    annat stålplåt av medioker kvalitet (skrotplåt?!) som hamnade i italienska
    bilar och sedan rostade undan i expressfart.

    Åter till Sverige efter detta rostspår, åren 1978-1986 var modellmässigt inga
    lysande år undantaget GTV´n (detta kommer jag säkert att få äta upp) men i samband
    med att Fiats övertagande började det hända saker även här i Sverige.

    Modellerna 75 och 164 såldes i stora antal beroende på
    förutom att bilarna var bra så låg dom även rätt till för att ha som tjänstebil
    vilket inte gjorde saken sämre, 1992 var det finanskris och tvärnit på
    bilförsäljningen. Under de kommande åren kom Alfa 145, 146 och 155 att passera de
    svenska köparna ganska obemärkt, Svenska Alfa Romeo AB blev först V.A.R och
    sedan Italienska motor som kom att ägas utav japanska konglomeratet Sumitomo.

    Runt sekelskiftet är Alfa Romeo 156 och 147 båda årets bil i Europa 1998 respektive
    2001 volymmodellerna och försäljningen går väl sisådär.

    2003 träder Olle Olsson Bolagen i Uppsala in på scenen som generalagent för
    Fiat och Alfa Romeo efter att ha blivit av med agenturerna för Jaguar och Mazda
    som gått upp i Ford.

    Vi är nu framme vid sommaren 2009 det finns cirka 12 600 registrerade Alfa
    Romeo i Sverige som ägs utav sådär 10 400 ägare varav ungefär 2.000 är
    medlemmar in Club Alfa Romeo och äger runt 3.600 bilar.

    Olle Olsson bolagen har sagt upp/blivit uppsagda från
    agenturen för både Fiat och Alfa Romeo per den 16:e september och ännu så länge
    har ingen ny presenterats.

    Tillgången på reservdelar skall visst garanteras via Olle
    Olsson tills ny agent presenterats., Olsson skall koncentrera sig på
    transportbilar från Isuzu.

    Samtidigt meddelas också att posten Sverige köper 3 000 Fiat
    Fiorino att använda som brevbärarbil över landet.

    Detta om något borde garantera att Fiat/Alfa Romeo blir kvar på den
    svenska marknaden.

    När detta läses kanske nästa kapitel i Alfa Romeos svenska historia är påbörjat

    Hade säkert varit snyggare om jag fattat hur man bifogar dokument.

    Björn Nilsson

    #14859
    Gert Bergh
    Deltagare

    Tack där kom V:A:R: också som jag inte kunde komma på innan. Men var det inte något namn som var inblandat lite som hette Svenska Bil eller Svenska Bilimporten som ägdes av Svenska staten ett tag innan OOB tog över agenturen.                                                                                                                                                                jag kan ha fel och blanda ihop det med något annat märke det var bara något som poppade upp i bakhuvudet.

    // Gert

    #14860
    Robert Hultman
    Deltagare

    Det är ju alldeles lysande Björn!

    Därmed skulle det, så när som på några årtal, vara komplett och se ut så här:

    Gjestvang 1924 – 1927
    Ingen G A  1928 – slutet 1930-talet
    AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
    Imperia (ANA) 1950 – 1954
    Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
    Gjestvang AB 1956 – 1963
    Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
    Alfa Romeo Svenska AB  1969 – ????
    V.A.R ???? – 1990
    Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 1990 – 2006(?)
    Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2006 – 2010
    Fiat Group Automobiles 2010 –

     

    Stockholm

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 32 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.