Generalagenter genom åren
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 31 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 27 oktober, 2015 kl. 09:22 av
Rolf Carstens.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2015 kl. 19:59 #14861
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2003 – 2010 (http://www.automotorsport.se/artikl…t-och-alfa )
I Googlande dök också den här godingen upp: Club Alfa Romeo tar över Alfa Romeo-agenturen
Edit: Varför ända in i h-e fattar den inte när man länkar snyggt och prydligt med länkningsverktyget? Länkeländet ska vara http://feber.se/bil/art/44645/club_alfa_romeo_tar_ver_alfa_r/
Går det så går det...
16 februari, 2015 kl. 21:11 #14862Inlägg av Sune Karlsson på 2015-02-16 19:59
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2003 – 2010 (http://www.automotorsport.se/artikl…t-och-alfa )
I Googlande dök också den här godingen upp: Club Alfa Romeo tar över Alfa Romeo-agenturen
Edit: Varför ända in i h-e fattar den inte när man länkar snyggt och prydligt med länkningsverktyget? Länkeländet ska vara http://feber.se/bil/art/44645/club_alfa_romeo_tar_ver_alfa_r/
Då uppdaterar vi.
Gjestvang 1924 – 1927
Ingen G A 1928 – slutet 1930-talet
AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
Imperia (ANA) 1950 – 1954
Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
Gjestvang AB 1956 – 1963
Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
Alfa Romeo Svenska AB 1969 – ????
V.A.R ???? – 1990
Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 1990 – 2003
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2003 – 2010
Fiat Group Automobiles Sweden 2010 –(Jag minns artikeln i den andra av dina länkar. Publicerades bestämt i början av april det året)
Stockholm
18 februari, 2015 kl. 08:34 #14863Robert – lägga gärna detta till Wikipedia så att det blir tillgängligt för fler än oss som hänger på detta forumet!
Stort tack till både dig och Björn för ovärderlig information!
GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16
18 februari, 2015 kl. 15:29 #14864Inlägg av Lars Narvselius på 2015-02-18 08:34
Robert – lägga gärna detta till Wikipedia så att det blir tillgängligt för fler än oss som hänger på detta forumet!
Stort tack till både dig och Björn för ovärderlig information!
Ja. Wikipedia. Det har du rätt i. Men det vore ju bra om vi kunde få kläm på vilka år V.A.R var generalagent först. Beträffande källhänvisningar, som Wikipedia brukar vara noga med, får man väl hänvisa till den här tråden.
Apropå V.A.R. Det ser ut som en förkortning. Någon som vet vad den står/stod för? Är det djärvt att gissa att A och R står för Alfa Romeo?
Stockholm
18 februari, 2015 kl. 17:00 #14865Veicoli Alfa Romeo kanske??
Kom att tänka på att de som hade Alfaförsäljningen där jag bor nu slutade att sälja nya bilar -91.Kanske det blev skifte av genaralagent då?? Ska höra mig för nästa gång jag är till tanten.Men förhoppningarna att hon ska komma ihåg är små,hon börjar bli gammal.
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
21 februari, 2015 kl. 19:54 #14866Jag trodde vi hade koll på generalagenterna nu. Sånär som på något årtal och uttydningen av V.A.R. Men så krånglade det till sig igen.
Italienska bilimporten! Vad säger ni om det..
En artikel av dåvarande klubbmästare Nord, Tina Westerholm, i Klöverbladet från 1997 berättar att Italienska bilimporten är ny importör av Alfa Romeo från den 10 januari. VDn Jan Reander intervjuas. Han var tydligen också VD för Huyndai.
Stockholm
22 februari, 2015 kl. 17:04 #14867Jag googlade på italienska bilimporten och då dök namnet Svenska bilimporten upp som jag skrev om tidigare i ett inlägg och som jag även nämnde ägdes av Svenska staten. Det är för mycket att skriva om här men jag rek. intresserade att googla på det och läsa hela historien om ägarkonstellationer och konsultmygel mm mm helt otroligt men inte konstigt när staten är inblandad för då är det ingen koll alls på konstiga bolag som dyker upp ur gömmorna hos andra statliga bolag.
Och den där VD med fast handslag fick ganska snabbt kicken och ersattes av någon annan tomte som såg sin chans att göra en hacka innan det såldes till någon annan konstig konstellation men som staten fortfarande hade ett finger med i om jag fattat rätt.
Så det var tur att någon läste på innan beslut togs om hur Saab skulle hanteras annars hade vi kanske haft en sådan soppa igen, men det blev dyrt nog ändå.
// Gert
22 februari, 2015 kl. 18:05 #14868Intressant läsning, som sagt. (http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/svenska-bilimporten-ab-konsult-dyr-affar-for-staten-inhyrde-vdn)
Efter att ha läst DNs artiklar och letat lite mer tror jag att listan över generalagenter ska se ut så här:
Gjestvang 1924 – 1927
Ingen G A 1928 – slutet 1930-talet
AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
Imperia (ANA) 1950 – 1954
Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
Gjestvang AB 1956 – 1963
Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
Alfa Romeo Svenska AB 1969 – ????
V.A.R ???? – 1990
Italienska bilimporten AB (Svenska Bilimporten AB) 1990 – 199? (1997 eller senare)
Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 199? – 2003
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2003 – 2010
Fiat Group Automobiles 2010 –Och V.A.R lär stå för Vendita Automobile Ricambio.
Stockholm
22 februari, 2015 kl. 20:36 #14869Ser ut som Sumitomo köpte ÅF-rörelsen 1999: http://www.konkurrensverket.se/Beslut/99-0193.htm
Går det så går det...
22 februari, 2015 kl. 21:28 #14870Inlägg av Lars Narvselius på 2015-02-18 08:34
Robert – lägga gärna detta till Wikipedia så att det blir tillgängligt för fler än oss som hänger på detta forumet!
Stort tack till både dig och Björn för ovärderlig information!
Man får inte lägga upp något på Wikipedia utan att kunna härleda alla fakta till verk publicerade annorstädes. Så det får bli en rejäl artikel till Klöverbladet först av allt!
22 februari, 2015 kl. 23:19 #14871Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2015-02-22 21:28
Inlägg av Lars Narvselius på 2015-02-18 08:34
Robert – lägga gärna detta till Wikipedia så att det blir tillgängligt för fler än oss som hänger på detta forumet!
Stort tack till både dig och Björn för ovärderlig information!
Man får inte lägga upp något på Wikipedia utan att kunna härleda alla fakta till verk publicerade annorstädes. Så det får bli en rejäl artikel till Klöverbladet först av allt!
Precis! Klöverbladet.
Man kan inte tänka sig en mer tillförlitlig källa!Stockholm
23 februari, 2015 kl. 00:01 #14872Inlägg av Sune Karlsson på 2015-02-22 20:36
Ser ut som Sumitomo köpte ÅF-rörelsen 1999: http://www.konkurrensverket.se/Beslut/99-0193.htmLysande.
Uppdaterat:
Gjestvang 1924 – 1927
Ingen G A 1928 – slutet 1930-talet
AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
Imperia (ANA) 1950 – 1954
Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
Gjestvang AB 1956 – 1963
Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
Alfa Romeo Svenska AB 1969 – ???? (åtm till 1988. Hittade en dom från Högsta domstolen på nätet )
V.A.R ???? – 1990
Italienska bilimporten AB (Svenska Bilimporten AB) 1990 – 1999
Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 1999 – 2003
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2003 – 2010
Fiat Group Automobiles 2010 –Och V.A.R lär stå för Vendita Automobile Ricambio men jag hittar inget spår av dem på nätet. Men namn är lite bedrägliga. Det visar sig t ex Italienska Bilimporten och Svenska bilimporten var bifirmor till något som hette VF Bil AB, som väl i sin tur antagligen var dotterbolag till Nordbankens dotterbolag Securum som….
Stockholm
23 februari, 2015 kl. 21:22 #14873Jag har per mejl fått lite upplysningar från Henrik Hansson. Han berättar att han i broschyrer har kunnat se att Alfa Romeo Svenska AB var GA så sent som 1991. 1992-93 verkar Fiat Auto Sverige AB med adress Björnäsvägen 2 i Albano Sthlm ha blivit GA. Adressen är densamma som till en av de tre V.A.R som fanns.
Av detta skulle man kunna dra slutsatsen att V.A.R var namnet på försäljningsställena och att generalagenten var Fiat Auto Sverige.
Vad tror den samlade klokskapen om det?
Stockholm
20 maj, 2015 kl. 22:37 #14874Jag har inget nytt att tillföra i frågan om vilka som var generalagent när. Däremot har jag fått låna lite tidstypiska dokument från 1968 när Salén & Wicander var generalagent av Ingvar Malm. Då ville man att bilhandlarna skulle kunna lite om bilarna man sålde så de fick en gedigen beskrivning av Alfa Romeos historia. Vi har även modellprogrammet från 1968 med prislista och den hemliga nettoprislistan till handlarna.
Går det så går det...
7 oktober, 2015 kl. 23:18 #14879Jag har idag varit en stund på Kungliga Biblioteket och kollat i gamla tidningar. Jag har därmed blivit lite klokare när det gäller situationen fr o m 1990 t o m 2000.
Alfa Romeo Svenska AB var generalagenter från 1969. Den första annons jag hittat där de står som avsändare var i Expressen söndagen den 8 juni 1969. Den sista annons jag hittat med AR Svenska AB som avsändare är från 1990-11-22 . En annons i Expressen för 164:an. 1991 meddelar Fiat Auto Sverige AB och Alfa Romeo Svenska AB, i en helsidesannons i Expressen 1991-10-19, att de går ihop.
Därefter följer en tid där avsändaren är något otydlig. I annonser för Alfa Romeo förekommer bara loggan som avsändare och man uppmanas kontakta Alfa Romeos informationscenter för att boka en provkörning. Men i en “Företagsnytt-annons” i Dagens Industri 1991-04-24 berättat Fiat Auto Sverige att man har anställt Torsten Palm som “v VD och ansvarig för samordningen av återförsäljarnätet och försäljningen av Fiat och Alfa Romeo.” Bolaget som är generalagent är med andra ord Fiat Auto Sverige AB.
Men inget får ju vara så enkelt. I en annan annons 1991-08-30 i Dagens Nyheter presenteras “Den nya organisationsledningen för Fiat och Alfa Romeo i Sverige”. I den annonsen står både Fiat Auto Sverige AB och Alfa Romeo Svenska AB som avsändare.
I en annons i Dagens Industri 1997-03-06 berättar Jan Reander (som förekom i klippet från Klöverbladet, tidigare i tråden) att han vid årsskiftet startat ett bolag som heter Italienska Bilimporten som tagit över generalagenturen för Fiat och Alfa Romeo. Italienska bilimporten är ett dotterbolag till Hyundai bilimport som han enligt annonsen startade två år tidigare. Om Hyundai Bilimport byter namn till Svenska bilimporten eller om Hyundai Bilimport och Italienska bilimporten får ett gemensamt moderbolag har jag ingen aning om. Hyundai-namnet försvinner hur som helst ur bilden någon gång runt 1997.
I december 1997 berättar DI att VD:n i Svenska Bilimporten (Anders Bergman, som efterträtt Jan Reanders efterträdare) som är generalagent för Hyundai och Alfa Romeo får sparken. Då har Svenska Bilimporten tagits över av det statliga fastighetsbolaget Venantius från Securum som var det bolag som fick ta hand om Nordbankens alla “dåliga affärer”.
1999-02-23 kan Dagens Industri berätta att Venantius dagens innan sålt Svenska Bilimporten till det japanska företaget Sumimoto.
Av en artikel i Expressen 2003-10-11 framgår det att OOB förlorar agenturen för Mazda och ska ersätta dem med Fiat och Alfa Romeo 2004 och det genom dotterbolaget Italienska bil AB.
Då skulle det med andra ord se ut så här:
Gjestvang 1924 – 1927
Ingen G A 1928 – slutet 1930-talet
AB Fallai (Luigi Fallai) slutet 1930-talet – 1950
Imperia (ANA) 1950 – 1954
Bonniers Bilaktiebolag 1954 – 1956
Gjestvang AB 1956 – 1963
Salén & Wicander AB 1964 – början av 1969
Alfa Romeo Svenska AB 1969 – 1991
Fiat Auto Sverige AB/Alfa Romeo Svenska AB 1991 – 1997
Italienska Bilimporten AB (Hyundai Bilimport AB /Svenska Bilimporten AB) 1997 – 1999
Italienska Bil AB (SC-motors/Sumitomo Corp.) 1999 – 2003
Italienska Bil AB (Olle Olsson-bolagen) 2004 – 2010
Fiat Group Automobiles 2010 –Edit: Var tog VAR vägen, då? Jo VAR var med största sannolikhet ett dotterbolag till Svenska Bilimporten med tre försäljningsställen. Ett vardera i Sthlm, Gbg och Malmö.
Alfa Romeo Svenska ABs första annons? (Expressen 8/6 1969)
Stockholm
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.